Sabtu, 24 Oktober 2009

BAGAI AUR DENGAN TEBING

Lima sahabat terima anugerah

LIMA sahabat dari kiri, Norly, Nor Diana, Nor Hashikin , Suhaili dan Adilah bangga memakai selendang Anugerah Naib Canselor pada Konvokesyen UiTM Ke-71 di Shah Alam, semalam.

SHAH ALAM: 'Bagai aur dengan tebing'. Itu peribahasa paling tepat diungkapkan kepada semangat saling bekerjasama lima sahabat sehingga membolehkan mereka menerima anugerah Naib Canselor pada Istiadat Konvokesyen Universiti Teknologi Mara (UiTM) Ke-71, di sini semalam.

Lima sahabat berkenaan, Adilah Irdahwani Abdul Rahim memperoleh Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) 3.80; Shuhaili Kamarudin (3.73); Nor Diana Samsudin (3.72); Nor Hashikin Mohd Shuhaimi (3.68) dan Norly Marlia Kamaruddin, 3.67.

Mereka yang sama usia 23 tahun menyifatkan kejayaan berkenaan hasil usaha gigih dan sikap saling membantu sejak di semester pertama lagi walaupun berasal dari negeri berbeza, iaitu Kedah, Melaka, Perak, Selangor dan Kuala Lumpur.

Lima sahabat yang menggenggam segulung ijazah dari Fakulti Pengurusan Perniagaan itu menjadikan pendidikan sebagai cara merapatkan hubungan sesama mereka.

Bagi Adilah Irdahwani yang dianggap sebagai ketua kumpulan berkenaan, empat rakannya dianggap seperti adik beradik sendiri dan kejayaan yang diperoleh tidak akan bermakna jika seorang daripada mereka gagal.

Beliau bertanggungjawab memastikan tiada antara mereka terleka atau terjebak dalam kegiatan tidak bermoral, sebaliknya menumpukan sepenuh masa belajar sehingga mencapai kejayaan.

'Matlamat kami berlima ialah pada setiap peperiksaan semester, perlu mendapat anugerah dekan dan Alhamdulillah, hari ini (semalam) kami membuktikannya. Cara ini juga mewujudkan persaingan sihat di antara kami," katanya.

Adilah yang bakal memulakan tugas di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bulan depan, bersyukur kerana nasib mereka juga baik dalam pasaran pekerjaan, malah empat rakannya itu sudah bekerja di beberapa jabatan kerajaan dan syarikat swasta.

"Kami tiada masa untuk menganggur," katanya sambil menambah Norly Marlia kini bekerja di Kuwait Finance House, Nor Diana di Bank Islam Malaysia Bhd, manakala Nor Hashikin dan Suhaili masing-masing di Jabatan Perangkaan Wilayah serta Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Mengenai rahsia kejayaan, Adilah berkata, mereka berlima sepakat serta bekerjasama mengulangkaji pelajaran dan tinggal di rumah sewa di luar kampus bukan alasan untuk mudah terjebak dengan aktiviti tidak bermoral.

Malah, katanya, masa yang banyak dihabiskan ketika menunggu bas untuk pulang dari kuliah digunakan dengan membaca buku bagi memastikan masa terluang dapat dimanfaatkan sebaik mungkin.

Sumber : http: //www.bharian.com.my/

Nota hujung:

Penulis melihat sikap setia kawan positif yang ditunjukkan kelima-kelima penerima anugerah Naib Canselor UITM ini wajar dijadikan teladan oleh pelajar-pelajar lain. Sikap saling membantu yang ditunjukkan oleh mereka bersesuaian dengan saranan Allah S.W.T dalam Al-Qur'an Surah Al Asr : 1-3, yang maksudnya:


1. Demi masa!

2. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian

3. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Kejayaan tidak datang menggolek. Tanpa usaha dan perancangan yang sistematik tidak mungkin sesuatu kejayaan akan diperoleh, justeru berusahalah selagi ada kesempatan, jangan tunggu sehingga kesempitan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan