Ahad, 18 Oktober 2009

Sektor awam, swasta masih kurang guna dalam urusan seharian

Pelancaran Bulan Bahasa Peringkat Negeri Pahang 2009

KEPATUHAN penggunaan bahasa Melayu dalam sebarang urusan termasuk pengendalian mesyuarat, penyediaan minit mesyuarat dan penganjuran majlis rasmi di kalangan sektor awam masih pada tahap sederhana.

Malah, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) juga dilihat lebih menggunakan bahasa Inggeris dalam urusan rasmi termasuk ucapan alu-aluan di kalangan pengerusi dan ketua pegawai eksekutif meskipun majlis dianjurkan pada peringkat tempatan.

Pegawai Operasi Tenaga Hijau Malaysia, Ahmad Zairin Ismail, menyifatkan bahasa Melayu sebagai bahasa yang indah dan sudah cukup dari segi kosa kata dan istilah, namun jika ia tidak disemarakkan dalam aspek kehidupan ia mampu menghakis kemantapan bahasa itu.

Kepesatan era globalisasi tanpa sempadan juga menjadikan generasi sekarang lebih selesa untuk menggunakan bahasa rojak, sama ada Melayu-Inggeris, Mandarin-Inggeris, Tamil-Inggeris.

Justeru, pelbagai pihak perlu serius memartabatkan bahasa Melayu meliputi sektor awam dan swasta.

Ahmad Zairin berkata, sebagai agensi di Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, setakat ini, tidak menghadapi masalah kerana sememangnya menekankan penggunaan bahasa dalam setiap urusan, termasuk dalam mesyuarat dan penyediaan minit mesyuarat.

Katanya, penyediaan minit mesyuarat diwajibkan dalam bahasa Melayu, walaupun ia membabitkan projek profil tinggi dan bertaraf antarabangsa.

Sementara itu, Prof Sosiologuistik Bahasa Melayu, Institut Alam dan Tamadun Melayu (Atma), Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Dr Teo Kok Seong, berkata bahasa Melayu masih belum mampu dan diterima sebagai bahasa pengantara dalam kehidupan dan budaya masyarakat di negara ini khususnya di kalangan kaum Cina dan India.

Katanya, bahasa Melayu diakui sebagai bahasa kebangsaan dan hanya dipraktikkan agak menyeluruh dalam sistem pendidikan.

Malah penerimaan bahasa Melayu di kalangan kaum Cina dan India, hanya berdasarkan kepentingan untuk memenuhi kuota pendidikan.

Beliau berkata, penerimaan mereka terhadap bahasa Melayu juga tidak melambangkan keikhlasan sepenuhnya untuk mendalami bahasa itu, sebaliknya hanya untuk lulus dalam peperiksaan.

“Mereka tidak mengadunkan bahasa kebangsaan itu dalam kerangka kehidupan nasional dan mahu menjadikan alat untuk lulus dengan baik dalam peperiksaan.” katanya.

Dalam aspek lain, katanya, pencapaian Malaysia untuk menjadikan bahasa Melayu diterima oleh pelbagai lapisan masyarakat dalam aspek kehidupan seperti diamalkan di Indonesia dan Thailand, dilihat agak mustahil dan jika ada usaha ke arah itu ia memakan masa.

“Indonesia, berjaya menjadikan bahasa Melayu sebagai ideologi, satu bahasa dan satu negara. Berbanding Malaysia, masyarakatnya menjauhkan diri dengan membawa hal masing-masing,” katanya.

Namun, bahasa Melayu akan terus teguh dan tidak mungkin pupus selagi ada masyarakat Melayu menghuni dunia.

Bagaimanapun, bahasa Melayu hanya mampu menjadi bahasa kecil dan ilmu pada peringkat tempatan dan tidak mungkin diperluaskan sebagai bahasa pada peringkat antarabangsa dan sarjana.

Beliau juga kesal, kesungguhan pelbagai pihak untuk mengangkat bahasa Melayu tidak dilakukan dengan menyeluruh termasuk membabitkan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

“Sejak kebelakangan ini, nama kereta nasional tidak menggambarkan nama jenama Malaysia. Contohnya, dulu diberi nama Satria kemudian penjenamaan semula Satria-Neo. Nama kereta juga lebih tertumpu kepada bahasa Inggeris seperti Savy, Persona, Saga, MyVi dan Exora,” katanya.

Sumber : http: //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan