Rabu, 24 Februari 2010

Golongan lelaki mesti berusaha meningkatkan ilmu

MUNCUL semula isu membabitkan wanita menguasai pelbagai bidang pekerjaan di negara kita. Isu ini sekejap timbul sekejap hilang. Ia muncul semula selepas statistik atau kajian terbaharu dibuat mengenainya.

Semua pihak memahami bahawa dalam sesetengah bidang terutamanya perguruan, jumlah tenaga pengajar wanita lebih ramai, malah melebihi dua pertiga. Masalah disiplin di sekolah dikatakan berpunca daripada ramai tenaga pengajar wanita berbanding lelaki.

Walaupun ada yang menafikan tetapi setidak-tidaknya rasa gerun pelajar terhadap guru wanita lebih rendah berbanding guru lelaki. Apabila pekerja sektor awam dan swasta dikuasai oleh wanita, ada pihak mencadangkan tindakan menambah guru lelaki turut dilakukan.

Soalnya sekarang, minat belajar dan jumlah penuntut di sekolah mahupun institusi pengajian tinggi di seluruh negara dikuasai oleh pelajar wanita. Merekalah yang rajin belajar dan ada kesedaran pentingnya ilmu.

Soalnya juga, ke mana perginya golongan lelaki? Oleh sebab malas membaca, maka ramai pelajar lelaki tidak mahu belajar tinggi terutama jika ia melibatkan soal kena banyak membaca, kena buat tesis dan sebagainya.

Di institusi pendidikan yang berteraskan kemahiran pun, sudah mula terdapat ramai pelajar wanita. Mereka juga sudah belajar tentang komputer sehinggalah cara-cara hendak membaiki komputer, mereka menguasainya.

Kita percaya, lama-kelamaan dalam kursus buat rumah dan bina bangunan pun, akan ada lebih banyak pelajar wanita. Tidak cukup dengan pegawai-pegawai pertanian, golongan wanita juga sudah ada yang mengusahakan kolam ikan, kolam udang dan sebagainya.

Oleh itu, golongan lelaki mesti merebut peluang yang ada di hadapan mereka untuk bersaing dengan wanita. Tidak perlulah mereka membuang banyak masa dengan tidur, melepak, merempit, dadah dan sebagainya yang tidak membawa apa-apa keuntungan.

Jika mereka amalkan perkara itu secara berterusan, kita percaya golongan wanita akan membolot semua jenis pekerjaan termasuk bidang pekerjaan yang memang dikuasai oleh lelaki. Kita tidak boleh menolak golongan wanita jika mereka ada keupayaan, ada ilmu, kemahiran dan layak memegang sesuatu jawatan, apatah lagi jika tidak ada calon lelaki yang sesuai dan layak bagi mengisi kekosongan jawatan yang ditawarkan.

Sekarang, peluang untuk menuntut ilmu cukup luas. Di samping universiti, banyak kolej dibuka dan kursus-kursus yang ditawarkan sesuai dengan pasaran kerja negara.

Tempat-tempat itulah yang perlu diisi oleh lelaki, bukannya memenuhi katil-katil hospital dalam keadaan kaki dan tangan berbalut kerana terlibat dalam kemalangan atau merempit, atau memenuhi pusat-pusat serenti atau penjara kerana pelbagai kesalahan dadah dan jenayah.

Kesedaran sangat penting bagi golongan lelaki untuk menentukan arah dan masa depan mereka. Walaupun kita tidak menafikan hak wanita untuk sama-sama belajar dan bekerja dalam pelbagai bidang, tetapi kita bimbang sistem sosial berubah jika ramai wanita memegang jawatan tinggi dalam sektor-sektor tertentu.

Malah, di dalam kehidupan berumah tangga, akan ada masalah yang bakal timbul iaitu soal rasa rendah diri lelaki terhadap isterinya, apatah lagi jika pendapatan isteri lebih tinggi.

JASNI MAJED

Kapar, Selangor

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan