Jumaat, 11 Mac 2011

ISU ANTARABANGSA : Gempa Bumi di Jepun Ibarat Tragedi Hiroshima Kedua

TOKYO - Jepun, negara matahari terbit dengan ekonomi dan teknologi termaju di dunia kini dilihat bakal berhadapan dengan zaman kegelapan selepas dilanda gempa bumi terbesar dalam tempoh 140 tahun, semalam.

Gempa bumi dengan kekuatan 8.9 pada skala Ritcher itu mencetuskan ombak tsunami setinggi 10 meter yang bukan sahaja menyebabkan kemusnahan teruk di negara itu tetapi dilihat bakal menjejaskan ekonomi Jepun apabila lima reaktor nuklear, loji minyak dan pelabuhan terpaksa ditutup, menyebabkan kerugian luar biasa.

Gegaran itu melanda persisiran timur laut Jepun, kira-kira jam 3.46 petang semalam (waktu Malaysia) dan diikuti dengan sekurang-kurangnya 50 gempa susulan dengan kekuatan sehingga 7.1 pada skala Ritcher.

Sehingga jam 11.00 malam semalam, 300 orang dilaporkan terkorban dan lebih empat juta rumah terjejas selepas terputus bekalan elektrik.

Gempa bumi luar biasa yang berlaku 10 kilometer di dasar laut itu dapat dirasai sehingga di Beijing, China.

Bencana itu menyebabkan Lapangan Terbang Narita di Tokyo dan beberapa lebuh raya ditutup selepas kejadian itu.

Jutaan penduduk turut terjejas selepas ribuan rumah dan bangunan musnah di beberapa wilayah di seluruh negara dan sebuah kapal yang membawa 100 penumpang dihanyutkan oleh ombak tsunami.

Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan semalam mengumumkan gempa itu menyebabkan kemusnahan teruk di kawasan utara Jepun.

Semua pelabuhan di Jepun ditutup dan operasi dihentikan tetapi Bursa Saham Tokyo diumumkan akan dibuka seperti biasa, Isnin depan.

Sekurang-kurangnya 50 negara lain termasuk negara Pasifik mengeluarkan amaran tsunami sejurus gempa melanda Jepun.

Sebuah kilang minyak di bandar Chiba turut meletup dan terbakar. Laporan juga menunjukkan lebih 80 kebakaran besar berlaku di seluruh Jepun akibat gempa itu dan bomba dilaporkan tidak mampu mengawal kebakaran.

Loji nuklear di negara itu dilaporkan ditutup secara automatik dengan selamat tanpa sebarang kebocoran radiasi dilaporkan.

Selain Jepun, kepulauan Hawaii di Amerika Syarikat turut dilanda tsunami akibat kesan daripada gempa bumi di Jepun, awal pagi semalam.

Di Filipina, kerajaan negara itu mengarahkan 20 kawasan persisiran pantai dikosongkan selepas amaran tsunami dikeluarkan.

Di Rusia, lebih 11,000 penduduk yang tinggal di kawasan berbahaya dipindahkan selepas amaran tsunami dikeluarkan di Pulau Kuril.

Kapal-kapal yang dilabuhkan di pelabuhan Rusia diarah menuju ke te­ngah laut bagi mengelakkan dihempas ombak tsunami.

Gempa bumi yang menggegarkan Jepun itu adalah yang terkuat sejak gempa 9.0 pada skala Ritcher melanda Banda Aceh, Indonesia pada 26 Disember 2004 sehingga menyebabkan tsunami yang membunuh 250,000 orang di 14 negara.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan