Jumaat, 11 Mac 2011

ISU BAHASA : Tiada Niat Rendahkan Bahasa Kebangsaan

KUALA LUMPUR: Naib Canselor Universiti Malaya (UM) Datuk Ghauth Jasmon (gambar) pada Jumaat berkata ulasan-ulasan beliau semasa satu taklimat dengan penuntut pada 14 Februari di universiti telah disalah tafsir dan terkeluar daripada konteks dan diberikan gambaran yang salah bahawa beliau merendahkan martabat Bahasa Malaysia.

Ghauth berkata semasa takimat dengan kira-kira 2,000 penuntut dari pelbagai fakulti dan juga staf akademik, beliau hanya menyampaikan data Kementerian Pengajian Tinggi mengenai kebolehpekerjaan graduan dan kaitannya dengan penguasaan yang baik dan kemahiran dalam Bahasa Inggeris.

"Tapi ia berakhir seperti saya tidak memberi keutamaan kepada Bahasa Malaysia, yang mana saya tidak ada niat langsung. Saya fikir ini semua hanya salah faham semata-mata," katanya pada satu sidang akhbar di UM, di sini.

Beliau mengadakan sidang akhbar itu bagi menjelaskan apa yang berlaku semasa taklimat itu yang menimbulkan kontroversi di mana beliau didakwa oleh seorang "Siswa Kecewa, UM (dalam Berita Harian Online 5/3/2011), bahawa Ghauth telah merendahkan martabat bahasa kebangsaan.

Adalah dilaporkan satu memorandum telah dikemukakan oleh para penuntut dari Akademi Pengajian Melayu (APM) mendesak Ghauth meminta maaf berhubung perkara itu dan menyatakan pendiriannya mengenai bahasa kebangsaan.

Ghauth berkata statistik UM tahun lepas menunjukkan bahawa para penuntut APM, enam bulan selepas selesai pengajian, mempunyai kadar kebolehpekerjaan graduan yang rendah berbanding penuntut dari fakulti-fakulti yang lain.

Beliau berkata Kementerian Pengajian Tinggi mahu semua universiti awam di negara ini supaya meningkatkan penguasaan dan kemahiran Bahasa Inggeris di kalangan penuntut dalam usaha meningkatkan kadar kebolehpekerjaan graduan dan ini menjadi tugas beliau untuk membentangkan fakta itu, mesej dan kekhuatiran itu kepada penuntut UM.

"Semua data (yang saya bentangkan) datang dari kementerian dan bukan dari saya. Saya sebenarnya membentangkan statistik dan data yang diberikan kementerian. Tidak ada rancangan untuk meminggirkan Bahasa Malaysia," katanya.

Beliau berkata taklimat itu diadakan antara lain untuk berkongsi visi dan misi bagi meningkatkan kedudukan UM supaya berada dalam kedudukan 100 universiti teratas dalam tempoh lima tahun dan mendapatkan pandangan penuntut mengenai sumbangan mereka bagi mencapai matlamat itu dan membentangkan data kementerian mengenai kebolehpekerjaan graduan dan langkah-langkah bagi mempertingkatkannya antara lain melalui penguasaan Bahasa Ingeris yang lebih baik.

Ghauth berkata, beliau akan bertemu para penuntut APM tidak lama lagi bagi menjelaskan perkara itu dan mengelakkan sebarang salah faham.

"Mungkin mereka tidak sedar bahawa apa jua data yang saya sebutkan datang dari data kebangsaan (kementerian).Jika mereka faham latar belakang perkara ini, saya fikir tidak timbul salah faham ini," katanya.

Sumber : BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan