Isnin, 23 Mei 2011

ISU PENDIDIKAN : Risiko pelajar "berbulan madu"

Berikan anak sedikit kelonggaran

Oleh Mohd Rifaat Abd Hamid
rencana@hmetro.com.my

USAI menduduki peperiksaan utama, pelajar bagai terlepas menanggung bebanan berat dengan rasa lega menguasai diri.

Lantas, pelbagai perancangan direncanakan bagi mengisi masa terluang dengan sebahagian besar pasti memasang angan-angan menjadikan tahun persekolahan berikutnya tahun berbulan madu terutama pelajar yang baru saja menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) atau Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

Mereka beranggapan sudah merdeka walaupun masih ada tanggungjawab belum selesai dan perjalanan masih jauh.

Namun, inilah budaya wajib sebahagian besar pelajar hari ini yang baru bebas daripada sengsara peperiksaan.

Kata mereka, apa salahnya berehat seketika selepas penat belajar. Tahun berikutnya boleh bertungkus-lumus semula.


Sekilas pandang, memang tidak salah, namun persoalannya adakah alam bulan madu itu boleh menjanjikan pelajar mampu memperoleh keputusan cemerlang dan tidak melupakan tanggungjawab belajar? Atau adakah ia hanya mengundang padah?

Kaunselor Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Kolej Universiti Insaniah (Kuin), Alor Setar, Kedah, Yahya Ismail berkata, tidak salah jika pelajar ingin menikmati kebebasan selepas menghadapi peperiksaan, namun perlu diselarikan dengan pemahaman dan kesedaran mengenai tanggungjawab belajar yang masih belum selesai.

Beliau berkata, mereka juga memerlukan kerehatan minda serta fizikal seperti orang lain dan tidak salah sekiranya diberi kelonggaran berehat sebentar untuk melakukan perkara yang terpaksa dikorbankan sebelum peperiksaan.

“Kita tidak boleh mengharapkan mereka terus belajar dan belajar kerana ia bakal mewujudkan impak negatif yang mungkin lebih memudaratkan.

“Namun, kebebasan itu biarlah berteraskan panduan betul supaya tidak alpa atau leka dengan keseronokan. Masalahnya, ramai bersikap begitu hingga terlupa pada tanggungjawab belajar,” katanya.

Menurutnya, ‘berbulan madu’ sewaktu di tingkatan empat atau selepas menamatkan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) memang budaya sebahagian besar pelajar di negara ini.

Meskipun tidak salah, masyarakat termasuk ibu bapa melihat senario itu mengganggu tumpuan pelajar terhadap proses pembelajaran atau terjebak dengan pelbagai gejala sosial.

Yahya berkata, kebimbangan itu berasas namun tidak bermakna boleh menyekat kebebasan anak dengan melontarkan pelbagai andaian rambang hingga menjadikan mereka mangsa keadaan.

Katanya, pelajar adalah golongan sukar diramal, namun jika dididik dengan budaya persekitaran ilmu dan nasihat, tidak mustahil tahu menjaga diri.

“Masyarakat ada hak untuk menzahirkan pendapat atau kebimbangan itu, namun tidak bermakna boleh menghalang kebebasan pelajar.

“Kebanyakan ibu bapa mengharapkan anak mereka sentiasa belajar hingga ada kalanya melupakan kehendak asas pelajar sebagai manusia juga remaja.

“Ada pendekatan sesuai boleh digunakan. Saya yakin jika ibu bapa memberi perhatian, memahami, tidak mendesak, memberi kepercayaan serta menjadikan anak sebagai teman, mereka tidak mudah tersasar,” katanya.

Beliau mengakui cabaran ibu bapa hari ini sangat sukar dalam menghadapi kerenah dan kehendak anak, malah ada yang pandai berlakon mengambil kesempatan.

“Pelajar hari ini mempunyai pelbagai ‘kemahiran’ dan alasan serta watak untuk memanipulasi ibu bapa, guru dan masyarakat. Sekiranya tidak ditangani dengan bijak, mereka mudah diperkudakan.

“Masalah seperti ini perlu ditangani dengan bijak dan berhemah manakala pelajar juga membuktikan mereka tidak menyalahgunakan kepercayaan serta kebebasan diberikan,” katanya.

Budaya bulan madu itu, katanya, boleh memberi kesan positif jika pelajar tidak melupakan tujuan sebenar serta hala tuju masa depan mereka.

“Meskipun budaya ini bukan isu besar, ia akan jadi sebaliknya jika pelajar tidak pandai menggunakan peluang itu dengan betul.

“Pelajar boleh berehat tapi jangan lupa mengulang kaji kerana proses pembelajaran adalah berterusan,” katanya.


INFO

Antara faktor kemerosotan prestasi pelajar:

■ Mengambil mudah dan sentiasa menganggap diri pandai.
■ Pengaruh persekitaran terutama rakan sebaya.
■ Kegagalan ibu bapa memantau perkembangan sosial anak.
■ Sekolah dan guru.
■ Tekanan psikologi.

Bagaimana mencipta kecemerlangan:

■ Membuat nota yang baik.
■ Pembahagian masa yang bijak.
■ Mendalami teknik belajar yang berkesan.
■ Penumpuan penuh di kelas.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan