Isnin, 11 Julai 2011

ISU KENEGARAAN : Suara intelektual semakin tenggelam

Oleh Aminudin Mansor

Dalam sebuah negara yang merdeka dan berdaulat seperti Malaysia suara golongan cerdik pandai atau intelektual sangat penting bagi menyedarkan orang ramai tentang situasi semasa bagi memahami keadaan yang lebih jelas.

Golongan cerdik pandai ini seharusnya tidak terpengaruh dengan campur tangan politik dalam pengurusan pendidikan terutama di universiti. Pandangan mereka ini sangat penting khususnya bagi mereka yang tidak terlibat secara aktif dalam politik kepartian.

Isu-isu penting berkaitan politik, sejarah, budaya, sosial, ekonomi, pendidikan dan juga keagamaan seharusnya mendapat perhatian daripada golongan ini bagi memberi kefahaman yang jelas kepada orang ramai dan rakyat biasa.

Kajian mendapati lebih 60 peratus penduduk di negara ini adalah terdidik dan lepasan universiti tempatan juga luar negara. Mereka ini juga adalah golongan terpelajar dan sesetengahnya boleh memberikan pendapat yang bernas melalui saluran tertentu.

Mereka ini harus menjadi pemikir yang sedar dan berani bersuara untuk melakukan perubahan dalam masyarakat. Menggunakan akal dan pemikiran secara ilmiah dan juga melalui penyelidikan sangat penting dalam menentukan buruk baik apa yang dilakukan oleh rakyat.

Jika pada era tahun-tahun 50-an dan 70-an golongan penulis, wartawan, agamawan serta aktivis sosial suara mereka lantang dalam melontarkan sesuatu isu berkaitan negara dan rakyat. Suara dan pandangan mereka ini didengar dan diguna pakai dalam kehidupan seharian.

Tanpa suara-suara ini rakyat mudah terikut dengan persepsi dan perasaan dan tidak menggunakan akal yang bijaksana dalam menentukan hala tuju politik, budaya, sosial dan juga ekonomi.

Kini suara kalangan penyair, penulis, wartawan, seniman, budayawan, ilmuwan dan aktivis masyarakat sudah berpecah belah walaupun mereka berada dan bernaung di bawah persatuan yang sama.

Sudah ada kelihatan dalam kalangan kita menjadikan “minda terbelenggu” iaitu golongan yang tidak mahu campur hal-hal yang berkaitan politik dan sebagainya. Mereka merasakan duduk diam dan membisu adalah lebih selamat, sedangkan tanggungjawab mereka sangat besar demi kesejahteraan dan kemajuan negara.

Maklumat dan ilmu pengetahuan sangat penting dalam membangunkan negara dan rakyatnya. Oleh hal yang demikian, golongan cerdik pandai dan intelektual adalah mereka yang terkedepan dalam hal ini.Imbang Penuh

Penyatuan dalam erti kata berpersatuan dan juga pemikiran amat penting. Suara yang berpecah dan pendapat yang bercanggah tentulah akan mengelirukan rakyat dan golongan terbanyak. Di sinilah pentingnya golongan intelektual dan cerdik pandai melontarkan pandangan dan suara mereka.

*Penulis pengamal media. PhD Persuratan Melayu, UKM

Sumber : http : //www.sinarharian.com/

Tiada ulasan:

Catat Komen