Jumaat, 30 Disember 2011

ISU BAHASA : Tingkat jati diri menerusi budi bahasa


Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

"YANG kurik itu kundi, yang merah itu saga, yang baik itu budi, yang indah itu bahasa. Putih tulang dikandung tanah, budi yang baik dikenang juga".

Itu adalah antara peribahasa yang mengeksplisitkan betapa budi bahasa amat disanjung tinggi oleh masyarakat negara ini. Tambahan pula, pemupukan budi bahasa kepada seseorang individu itu menjadi warisan turun-temurun dari satu generasi ke generasi seterusnya, iaitu resam kita sejak sekian lama.

Kerana itu, sepanjang tahun 2011, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPPK), telah merancang 60 program pelaksanaan nilai-nilai murni dan budi bahasa yang dilaksanakan oleh semua agensi di bawahnya melibatkan kerjasama dan penglibatan agensi lain, sektor swasta dan masyarakat.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, pelaksanaan program-program itu dibahagikan kepada empat kategori melibatkan pendidikan, penyemarakan, penerbitan dan promosi yang disertai murid-murid sekolah, pelajar-pelajar institut pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) dan masyarakat awam.

Antara program yang dihasilkan ialah Merentas Kampus yang dijalankan oleh Jabatan Penerangan bagi tempoh sembilan bulan bermula dari Mac hingga November tahun ini, melibatkan IPTA dan IPTS.

"Dua pengisian utama program ini ialah Forum Jati Diri,seminar dan ceramah.

"Forum Jati Diri diadakan sebanyak 11 kali dan dihadiri seramai 11,100 pelajar manakala ceramah dan seminar diadakan sebanyak 14 kali melibatkan 7,200 peserta," kata beliau kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Menurut Rais, program tersebut telah dapat meningkatkan kesedaran jati diri dan amalan nilai-nilai murni dalam kalangan pelajar IPTA dan IPTS. Dalam konteks ini, Jabatan Penerangan turut melaksanakan program bersama Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN).

Dua aktiviti utama dijalankan iaitu aktiviti ceramah yang mana sebanyak 242 diadakan di Kem PLKN melibatkan seramai 67,000 pelatih PLKN.

"Program ceramah ini telah meningkatkan kefahaman peserta mengenai konsep 1Malaysia dan mengamalkan budi bahasa nilai-nilai murni di dalam kehidupan seharian.

"Bagi program khidmat komuniti PLKN, sejumlah 218 aktiviti khidmat komuniti seperti gotong-royong telah diadakan yang disertai 87,000 orang peserta," kata beliau sambil menjelaskan para peserta didedahkan dengan kehidupan masyarakat setempat dan dapat memupuk sikap mengambil berat antara satu sama lain, di samping sikap hormat menghormati.

Selain itu, kata Rais, Program Khemah Kerja Kelab Setia turut dilaksanakan melibatkan pelajar-pelajar sekolah menengah seluruh negara yang bertujuan menekankan penghayatan nilai-nilai murni melalui kerja berkumpulan.

Kata beliau: "Program-program yang diadakan juga melibatkan pelbagai kaum seperti Pertandingan Pidato 1Malaysia bukan Melayu.

"Ia dijalankan sebanyak 17 kali iaitu satu kali di setiap negeri dan dua kali di peringkat kebangsaan yang disertai 173 peserta dengan kehadiran 14 orang tetamu. Pertandingan ini dapat menekankan nilai-nilai murni dan perpaduan."

Dalam pada itu, Majlis Bicara Bahasa, Kurik Kundi Merah Saga telah diadakan bagi membincangkan mengenai keindahan Bahasa Melayu antaranya dalam puisi, teromba, syair, pepatah, nazam dan seloka. Program ini dihadiri para pensyarah dan pelajar IPTA dan IPTS, guru-guru dan para pelajar sekolah menengah serta budayawan yang dianggarkan sekitar 300 orang.

Rais berkata, usaha-usaha untuk mempromosikan nilai-nilai murni, bahasa kebangsaan dan budi bahasa telah dijalankan dengan giatnya secara berterusan oleh KPKK melalui agensi-agensi di bawahnya.

Katanya: "FINAS telah menerbitkan 37 promo pendek mengenai nilai-nilai murni dan bahasa kebangsaan antaranya, Tiru Yang Baik, Budi Bahasa Budaya Kita, Senyum Selalu.

"Filem Negara Malaysia pula menghasilkan 17 trailer yang berkaitan dengan nilai murni dan bahasa kebangsaan seperti trailer animasi Bahasa Jiwa Bangsa dan Lagu Pembudayaan Bahasa. Trailer-trailer ini telah disiarkan oleh RTM sepanjang tahun".

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan