Selasa, 7 Februari 2012

ISU KEPENGGUNAAN : Hanya 28% produk guna logo halal


KUALA LUMPUR 7 Feb. - Waspada dengan produk yang diiklankan di kaca televisyen.

Pengguna beragama Islam di negara ini perlu sedar bahawa bukan semua barangan makanan, minuman dan kegunaan yang sering diiklankan di kaca televisyen adalah halal.

Ini kerana kebanyakan produk yang diiklankan tersebut didapati tidak mempamerkan logo halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atau sekurang-kurangnya memaklumkan kepada pengguna tentang status barangan terbabit.

Hakikatnya, rata-rata persatuan pengguna dan ahli akademik sepakat menyifatkan pengguna di negara ini belum cukup bijak untuk menggunakan hak mereka sebagai pembeli.

Malah, kebarangkalian pengguna Islam untuk menyemak sendiri status halal produk yang diiklankan adalah rendah.

Hasil pemerhatian wartawan Unit Khas, Utusan Malaysia selama empat hari meliputi TV1, TV2, TV3 dan TV9 mendapati, sebanyak 82 produk iklan disiarkan meliputi makanan, minuman dan produk kegunaan harian.

Melalui empat saluran televisyen yang ditonton tersebut, hanya 23 produk atau 28 peratus mempamerkan logo halal Jakim dengan jelas.

Jika diperincikan pula, daripada keseluruhan 82 produk tersebut, separuh meliputi iklan makanan dan minuman, namun hanya 16 barangan atau 19.5 peratus sahaja menunjukkan logo halal Jakim.

Bagi barangan kegunaan, hanya tujuh produk (8.5 peratus) menyiarkan logo halal.

Berdasarkan pemerhatian itu juga, dikenal pasti sebanyak enam produk (tujuh peratus) hanya diketahui berstatus halal setelah meneliti pada bungkusannya semasa diiklankan.

Antara iklan yang memaparkan logo Jakim pada bungkusannya ialah produk Horlick, biskut Jacob dan coklat Cadbury Dairy Milk.

Selebihnya iaitu 65 peratus atau 53 produk makanan, minuman dan barangan gunaan diiklankan di kaca televisyen didapati tidak memberi maklumat jelas tentang statusnya kepada pengguna Islam di negara ini.

Ketiadaan akta yang boleh memantau perkara ini, secara tidak langsung membuka ruang kepada syarikat pengeluar untuk mempromosikan produk makanan dan minuman serta barangan kegunaan harian dalam kalangan pengguna Islam sewenang-wenangnya.

Buktinya, ada antara produk makanan tersebut yang dikenal pasti tidak mempunyai sijil halal Jakim tetapi diiklankan tanpa memaklumkan status produk tersebut kepada pengguna.

Lebih mengejutkan, didapati sekurang-kurangnya terdapat empat produk makanan dan minuman yang memaparkan simbol halal Jakim dengan jelas semasa diiklankan tetapi sebenarnya mempunyai status yang meragukan.

Setelah disemak pada direktori halal, menunjukkan tiada sebarang maklumat berkaitan produk makanan ringan berjenama terkenal itu.

Produk sos spageti jenama ‘P’ pula didapati tarikh pendaftarannya telah tamat tempoh sejak November lalu, namun masih menggunakan logo tersebut semasa pemerhatian dijalankan.

Persoalan halal atau haram sesuatu produk makanan dan minuman serta barangan kegunaan harian yang diiklankan di kaca televisyen terletak sepenuhnya kepada kepekaan dan tanggungjawab pengiklan untuk menyakinkan pengguna.

Justeru, mungkin sampai masanya pihak berkuasa mewajibkan setiap produk yang diiklankan di media massa terutama media elektronik memaparkan sama ada sesuatu barangan itu adalah halal atau sebaliknya.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan