Sabtu, 11 Februari 2012

ISU KESIHATAN : Kementerian Kesihatan Perhebat Kempen Berhenti Merokok


KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan akan memperhebatkan kempen berhenti merokok tahun ini dalam usaha mengurangkan jumlah perokok di negara ini.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata pada masa ini, 20 peratus daripada 28 juta penduduk Malaysia adalah perokok.

Beliau berkata sebagai sebahagian daripada program itu, semua pesakit di klinik dan hospital kerajaan, yang merupakan perokok, akan disaran agar mengikuti program berhenti merokok, bermula tahun ini.

"Program ini adalah percuma. Saya harap perokok akan menyertai program ini bagi membantu mereka mengurangkan ketagihan merokok," katanya selepas merasmikan karnival kesihatan di Gombak dekat sini, Sabtu.

Liow berkata mengurangkan tabiat merokok akan turut merendahkan kebarangkalian menghidap penyakit tidak berjangkit. Beliau berkata usaha akan diambil untuk mengurangkan kemasukan rokok seludup ke negara ini.

Rokok seludup membentuk sehingga 40 peratus daripada jumlah keseluruhan rokok yang berada dalam pasaran Malaysia.

Terlebih dahulu dalam ucapannya, Liow menyarankan supaya orang ramai yang berumur 30 tahun ke atas menjalani saringan kesihatan faktor risiko NCD secara tetap setiap tahun.

Katanya saringan kesihatan yang dilakukan secara tetap mampu mengesan penyakit di peringkat awal sebelum berlaku komplikasi kepada organ-organ dalaman seperti jantung dan buah pinggang. -BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan