Selasa, 27 Mac 2012

ISU SAINS DAN TEKNOLOGI : ‘Kita komited guna nuklear untuk kebaikan’


SEOUL: Malaysia komited untuk memastikan tenaga nuklear hanya digunakan untuk tujuan keamanan dan tegas dalam menguatkuasakan kawalan terhadap pengeksportan, pemindahan dan transit semua barangan yang mungkin digunakan bagi membangunkan dan mengeluarkan senjata nuklear.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata bagi memastikan tenaga nuklear hanya untuk tujuan keamanan, Malaysia mematuhi segala peruntukan di bawah Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA).

Katanya, dalam masa sama Malaysia belum membuat keputusan muktamad berhubung penggunaan tenaga nuklear pada masa hadapan dan hanya menggunakan sumber itu untuk tujuan kebaikan seperti dalam bidang perubatan, pertanian dan pemprosesan makanan.

“Kita bernasib baik kerana mempunyai hasil petroleum tapi sumber seperti itu berkurangan pada masa akan datang.

“Berikutan itu, kita perlu melakukan persediaan sekiranya ia berlaku,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Muhyiddin berada di sini untuk menghadiri Sidang Kemuncak Mengenai Keselamatan Nuklear 2012 yang bermula semalam dan hari ini. Sidang itu dihadiri 53 ketua negara dan lima Ketua Organisasi Antarabangsa.

Turut hadir Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama. Antara negara yang dijemput adalah Filipina, Indonesia, Singapura, Vietnam, Arab Saudi, Australia, Brazil, Russia dan United Kingdom.

Sidang itu dijangka membincangkan penyelarasan rangka kerja keselamatan nuklear antarabangsa, mengukuh peranan IAEA dan mempertingkatkan sumbangan ke arah dana keselamatan nuklear, selain menjamin pengurusan keselamatan pengkayaan uranium dan plutonium iaitu dua bahan utama yang menjadi asas membuat bom nuklear.

Muhyiddin berkata, bagi memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai nuklear, kerajaan akan menganjurkan program pendidikan dan kesedaran kepada orang ramai.

“Kita perlu menjelaskan kepada masyarakat supaya tidak berlaku salah faham,” katanya.

Persidangan itu juga akan melihat semula apa yang sudah dicapai sejak Sidang Kemuncak keselamatan Nuklear 2010 yang diadakan di Washington serta kerjasama antarabangsa untuk meningkatkan jaminan masa depan.

Muhyiddin berkata, Malaysia komited dalam isu nuklear sejak sidang kemuncak di Washington dan kini sudah pada peringkat akhir dalam menyemak semula Akta Pelesenan Tenaga Atom (Akta 304).

“Malaysia tegas keselamatan inisiatif nuklear bagi menghalang semua barangan yang mungkin diguna bagi membangunkan dan mengeluarkan senjata nuklear,” katanya menambah Malaysia kini mempunyai 300 pakar nuklear.

Muhyiddin berkata, sebagai persediaan untuk keperluan pada masa akan datang, Perbadanan Kuasa Nuklear Malaysia (MNPC) ditubuhkan pada 11 Januari 2011 berperanan sebagai Pelaksana Program Tenaga Nuklear negara.

Sumber : http ://www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan