Selasa, 27 Mac 2012

ISU SAINS DAN TEKNOLOGI : Nuklear penyelesaian masalah tenaga Malaysia?


Oleh Borhan Abu Samah

NUKLEAR... Apabila disebut pasti ramai yang berasa ngeri kerana terbayang pelbagai bencana yang amat dahsyat di beberapa buah negara terbabit.

Bermula serangan bom atom ke atas Jepun, hinggalah kejadian kebocoran reaktor nuklear di Chernobyl, Ukraine dan kejadian yang hampir sama di Fukushima, Jepun.

Tragedi Chernobyl yang berlaku pada 26 April 1986 dilaporkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyebabkan 9,000 kematian yang berpunca daripada kanser akibat terdedah kepada radioaktif, manakala Greenpeace menganggarkan 93,000 orang terjejas akibat kejadian itu.

Kesan radioaktifnya dapat dikesan hingga ke Sweden iaitu kira-kira 1,000 kilometer dari Kiev. Namun Ukraine tidak pernah serik dan terus menggunakan nuklear sebagai sumber tenaga utamanya. Bahkan negara berkenaan juga mewarisi senjata nuklear daripada bekas Soviet Union.

Lebih banyak negara maju kini turut beralih kepada tenaga nuklear.

Korea Selatan contohnya yang menjadi tuan rumah kepada Sidang Kemuncak Mengenai Keselamatan Nuklear, merupakan negara kelima di dunia yang tertinggi menjana elektrik menggunakan nuklear.

Agensi Atom Antarabangsa menganggarkan 300 buah janakuasa nuklear akan dibina di seluruh dunia pada 2030, menjadi jumlah keseluruhan sebanyak 750 buah.

Untuk membina dan mengurus 300 buah janakuasa itu, sebanyak 100,000 pekerja profesional diperlukan.

Menyedari hakikat keperluan itu Korea Selatan baru sahaja membuka sekolah antarabangsa nuklear bagi melahir lebih ramai tenaga profesional dalam bidang tersebut.

Negara-negara maju sebenarnya lebih ghairah untuk mencari kaedah selamat bagi mengendalikan janakuasa nuklear berbanding pelaburan untuk tenaga yang boleh diperbaharui.

Itulah sebenarnya tujuan Sidang Kemuncak Mengenai Keselamatan Nuklear yang sedang berlangsung di Seoul selama dua hari.

Mencari kaedah yang paling selamat mengendalikan tenaga nuklear dan pada masa yang sama mengambil langkah mengetatkan pengedaran uranium dan plutonium iaitu dua bahan untuk menghasilkan tenaga nuklear daripada jatuh ke tangan pengganas.

Dua perkara itu adalah kebimbangan utama dan jika berjaya diselesaikan, maka tenaga nuklear merupakan pilihan paling murah dan tidak lagi perlu bergantung kepada janakuasa arang batu dan minyak yang membabitkan kos yang tinggi lantaran sumber asli itu semakin berkurangan dan harganya pula terlalu tinggi.

Untuk memastikan tarif elektrik terus rendah kerajaan terpaksa secara berterusan memberi subsidi dan ia hanyalah langkah jangka pendek. Jadi langkah jangka panjang perlu diambil dan salah satunya menggunakan tenaga nuklear yang lebih murah.

Malaysia boleh belajar daripada Ukraine dan Jepun iaitu dua buah negara yang telah ditimpa bencana berpunca daripada reaktor nuklear.

Pengalaman pahit yang dilalui oleh dua buah negara itu pada masa yang sama memberi kelebihan kepada tenaga pakar di negara berkenaan untuk mengendalikan reaktor nuklear dengan cara yang selamat.

Selain itu Korea Selatan contohnya kini bukan sahaja menggunakan tenaga nuklear, bahkan menjadi antara pengeksport utama janakuasa elektrik menggunakan nuklear di dunia.

Syarikat-syarikat dari Korea Selatan begitu agresif sehingga kini dianggap sebagai pencabar kepada pemain lain dalam industri itu. Pada 2009 konsortium beberapa buah syarikat dari Korea Selatan memperolehi kontrak membina janakuasa nuklear di Emiriyah Arab Bersatu (UAE) bernilai AS$40 bilion.

UAE sebuah negara pengeluar minyak utama dunia juga mengambil langkah menyedia sumber tenaga alternatif, berbanding Malaysia yang mempunyai sumber tenaga fosil yang terhad.

Jika syarikat-syarikat dari Korea Selatan mendapat kepercayaan membina dan mengendalikan janakuasa nuklear dengan selamat, jadi tidak salah Malaysia mengorak langkah ke arah itu.

Mungkin itulah juga penyelesaian kepada masalah bekalan tenaga di Malaysia. Apa yang perlu dilakukan ialah memberi kefahaman dan keyakinan kepada rakyat terhadap janakuasa nuklear.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan