Jumaat, 8 Jun 2012

ISU EKONOMI : Logo buatan Malaysia tingkat keyakinan pengguna


KUALA LUMPUR : Penggunaan logo buatan Malaysia pada produk tempatan bukan saja mampu meningkatkan keyakinan pengguna malah memberi kelebihan kepada syarikat jika ingin memasuki pasaran antarabangsa.

Dalam senario perdagangan global yang semakin sengit hari ini, pengesahan negara pengeluar menjadi salah satu kriteria utama bagi sesebuah syarikat untuk memasarkan produk mereka di negara lain bagi mengelak lambakan pasaran.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri, berkata bagi perdagangan serantau ASEAN, pengesahan logo buatan Malaysia dapat memberi insentif pengecualian cukai melalui Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA).

“Hasil kajian yang diterbitkan American Journal Of Scientific Research pada 2010 berhubung persepsi pengguna negara ini terhadap jenama antarabangsa mendapati hanya 25 peratus rakyat berpendapatan kelas pertengahan dan atasan gemar membeli barangan jenama antarabangsa.

“Manakala 75 peratus lagi masih setia kepada produk buatan Malaysia. Kajian itu juga menunjukkan 55 peratus daripada golongan muda di negara ini sanggup berbelanja untuk produk tempatan berkualiti,” katanya pada Ekspo Beli Barangan Malaysia 2012 di sini, semalam.

Ekspo berkenaan yang diadakan bagi memasarkan produk tempatan dengan penyertaan lebih 100 pempamer dirasmikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Pada tahun lalu penganjuran ekspo terbabit berjaya mencatat rekod jualan sebanyak RM50 juta berbanding RM26 juta pada tahun sebelumnya dan jumlah itu dijangka akan terus meningkat tahun ini.

Sementara itu, Muhyiddin meminta syarikat tempatan supaya menjaga mutu kualiti produk yang  dihasilkan  selain berusaha untuk memasuki pasaran antarabangsa tanpa bergantung harap terhadap pasaran domestik semata-mata.

“Pertumbuhan di enam negara ASEAN (Malaysia, Indonesia, Filipina, Singapura Thailand dan Vietnam) serta Cina dan India sudah berkembang pada kadar 8.2 peratus tahun lalu dan pertumbuhan ini dijangka akan terus rancak pada tahun ini.

“Justeru, saya menyeru kepada syarikat pengeluar produk tempatan untuk mengambil peluang ini dan mengembangkan pemasaran produk ke pasaran serantau,” katanya.

Muhyiddin berkata, hasil kajian Bank Negara juga mendapati purata gaji sektor swasta meningkat secara purata empat peratus tahun lalu selain peningkatan pendapatan luar bandar secara signifikan, memberi kesan berganda kepada ekonomi negara sekali gus membina daya tahan ekonomi terhadap krisis kewangan.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan