Oleh Ruhaiza Rusmin
ruhaizarusmin@hmetro.com.my
Kewujudan pelbagai konflik
BIARPUN baru memasuki fasa cadangan, isu sama ada membenarkan atau tidak
pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah tahun depan pantas mendapat reaksi
berbeza.
Pelbagai pendapat pro dan kontra dibentangkan selain melihatnya secara
positif atau sebaliknya dengan pendapat masing-masing.
Hakikatnya, isu berkenaan bukan baru malah sebelum ini sudah ada cadangan
melaksanakannya namun tidak menjadi kenyataan.
Yang menjadi teras persoalan ialah apakah kebaikan atau keburukan bakal
dihadapi sekiranya ia direalisasikan mahupun jika tidak berjaya dilaksanakan.
Pensyarah Kanan Jabatan Pengurusan Sumber dan Pengajian Fakulti Ekologi
Manusia Universiti Putra Malaysia, Zuroni Md Jusoh berkata, senario berkenaan
wajar dilihat secara menyeluruh agar tidak menjadi penyesalan masa depan apatah
lagi membabitkan perubahan drastik pola kehidupan pelajar, guru dan sekolah.
Menurutnya, institusi sekolah biarpun tertakluk pada dasar ditetapkan namun
pendekatan bersesuaian harus diambil kira dan diteliti supaya tidak menyusahkan
mana-mana pihak.
“Sekolah keseluruhannya adalah aspek terpenting jika ingin melaksanakan
atau tidak cadangan ini kerana sebarang tindakan diambil pasti merombak atau
merubah situasi sedia ada.
“Dengan kata lain pihak terbabit perlu melihat dan menilai kemampuan,
keupayaan mahupun persediaan sekolah dalam menangani apa jua keadaan
berbangkit jika kebenaran ini diberi atau sebaliknya.
“Ini membabitkan institusi sekolah yang menjadi antara kelompok terbesar
dan terpenting di negara ini. Justeru, perbincangan, kajian, pandangan atau
apa jua tindakan bakal diambil memerlukan penelitian mendalam supaya tidak
menjadi isu lain kelak”, katanya.
Tidak mahu bersikap skeptikal, beliau memberi contoh beberapa senario bakal
timbul jika ia dilaksanakan.
Beliau berkata, jika direalisasikan, perkara asas bakal dihadapi ialah
kewujudan pelbagai konflik yang dianggap kecil namun boleh merosakkan masa
depan pihak sasaran.
“Antaranya, konflik sekolah dan guru dengan ibu bapa yang mana pelaksanaan
itu boleh dianggap landasan mewujudkan ‘ketegangan’ emosi kedua pihak.
“Bayangkan, apa reaksi ibu bapa jika anak pulang dari sekolah dan mengadu
guru marah kerana bertelefon. Adakah mereka boleh berdiam diri biarpun
kesalahan mungkin datang daripada pelajar.
“Melihat reaksi ibu bapa hari ini, saya yakin keadaan pasti menjadi panas.
Nampak kecil tapi kesannya boleh berpanjangan dan menimbulkan konflik lain
pula hingga meruncingkan keadaan yang sudah sedia runcing ini.
“Jadi tidakkah ia akan mengganggu kehidupan mahupun privasi pihak lain
pula?” katanya.
Pada masa sama katanya, konflik ekonomi dalam kalangan ibu bapa juga akan
wujud kerana pertambahan bebanan kewangan menambah nilai kad telefon yang
digunakan anak.
“Kita maklum, semuanya bukan percuma. Diberi pula pada pelajar yang
rata-ratanya memang gila melakukan pembaziran air liur.
“Bukankah ini turut mengganggu perjalanan ekonomi ibu bapa yang kini
semakin sesak bergelut dengan kos sara hidup yang menjulang. Ini bakal
mengundang konflik dalam keluarga pula.
“Saya percaya bukan semua ibu bapa mampu mengadakan kemudahan itu (telefon
bimbit atau gajet). Jika tidak dituruti, cuba bayangkan apakah tindakan yang
mereka akan lakukan semata-mata ingin memenuhi keperluan itu,” katanya tidak
menyangkal akan wujud masalah sosial lain semata-mata mahu memuaskan kehendak
hati.
“Pelajar golongan remaja yang sedang mencari identiti diri. Mereka sukakan
perhatian, persaingan, dikenali serta berfikiran singkat dan kurang matang.
Sudah pasti tidak mustahil mereka rela mengikut kata hati.
“ Jika ibu bapa tidak mampu memenuhi keinginan mereka, bayangkan pula
tindakan bakal diambil pelajar berkenaan. Adakah mereka kisah mengenai soal
maruah, alasan logik, kesusahan dan sebagainya?
“Tidak, kerana yang penting ialah tidak mahu ketinggalan mahupun
diperlekehkan rakan lain.
Jalan paling mudah terbabit dengan gejala sosial bagi memperoleh apa
diingini,” katanya.
Ramai pihak juga ternyata kurang setuju dengan cadangan itu yang beranggapan
seperti memanjangkan lagi langkah pelajar ke arah aspek negatif.
Antaranya bakal menyebabkan kurang tumpuan di kelas, meluaskan pergaulan
alam maya yang memungkinkan melonjakkan lagi tragedi sosial dan sebagainya.
Beliau juga berpendapat, apa dilakukan sekolah hari ini sudah memadai dan
alasan ibu bapa ia mudah untuk memantau pergerakan pelajar kurang praktikal.
“Pelajar sekarang adalah anak generasi teknologi, mereka bijak memanipulasi
keadaan mahupun mencipta alasan. Telefon bimbit bukan jaminan mereka tidak
berbohong.
“Masih ada cara lain ibu bapa boleh memantau pergerakan anak seperti
mengenal pasti siapa rakan mereka, melakukan pemeriksaan mengejut dan
sebagainya.
“Saya percaya kalau ibu bapa tidak bersikap lepas tangan, pergerakan anak
boleh dipantau dengan baik. Tidak perlu telefon bimbit sebagai pengantara,”
katanya.
Bagaimanapun, beliau tidak menafikan keperluan telefon bimbit untuk pelajar
dalam usaha mendedahkan mereka dengan penggunaan teknologi global.
“Kepentingan itu tetap ada dan kita juga tidak boleh menyekat daripada
belajar atau tahu mengenainya.
“Sebab itu kebanyakan sekolah sudah menggunakan kaedah pembelajaran
berbentuk moden sebagai alat bantuan mengajar mahupun menyediakan makmal
komputer untuk mengakses maklumat dan sebagainya.
“Apakah kemudahan itu tidak cukup untuk memberi pendedahan teknologi hingga
memerlukan gajet atau telefon bimbit bagi menjadikan suasana pembelajaran lebih
seronok atau tidak ketinggalan.
“Justeru memberi kebenaran membawa telefon bimbit ke sekolah tidak sesuai
kerana fungsinya nanti akan disalahgunakan hingga menjejaskan kepentingan
proses pembelajaran lebih utama,” katanya.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan