Oleh : MOHAMAD ABDULLAH
SEORANG pemimpin politik yang dilaporkan oleh sebuah akhbar berbahasa
Inggeris berkata, kerajaan pimpinannya menyokong penubuhan sebuah universiti di
negeri yang dipimpinnya yang dikatakan akan jauh lebih baik dari Universiti
Sains Malaysia (USM). Apatah lagi katanya, universiti tersebut akan diterajui
dan ditubuhkan oleh tokoh hebat dari Amerika Syarikat yang tentunya akan
menjadikan universiti itu lebih masyhur dan terkenal.
Pandangan ini tentunya bukan asing bagi kita kerana dalam perspektif
banyak pihak, termasuklah mereka yang selalu mengkritik pengajian tinggi negara
sering berkiblatkan Barat dan melihat segala nilai yang ditentukan oleh orang
lain itulah sebagai kayu ukur utama untuk meletakkan pengajian tinggi negara
sebagai hebat dan dianggap terkemuka. Apa sahaja pujian dan penarafan yang
dibuat, walaupun kayu ukurnya dan kaedahnya tidak diperhalusi, dianggap baik
malah sempurna untuk diikuti.
Persoalan asas yang harus difikirkan adalah pengajian tinggi itu untuk
apa dan untuk siapa. Apakah maknanya memiliki segulung ijazah sama ada di
peringkat ijazah pertama mahu pun ijazah Ph.D malah gelar profesor sebagai
mahaguru yang boleh dianggap hebat penguasaan ilmunya.
Malah, kebelakangan ini timbul pula cerita pihak yang menghasilkan
ijazah palsu yang boleh diperolehi dengan harga tertentu, hingga ke peringkat
doktor falsafah. Ada pula orang yang ingin membelinya dengan harga yang tinggi
walau pun tahu ia perbuatan tidak bermoral dan menyalahi undang-undang dan
tidak pula memberikan gambaran sebenar nilai ilmu yang ada pada ijazah
berkenaan.
Cerita memiliki ijazah palsu ini pula bukanlah baru. Di luar negara, ada
yang menggunakan ijazah palsu hingga penghujung hayat tanpa ada sesiapa yang
mengetahuinya. Malah ada juga kisah-kisah orang yang mengaku berkelulusan
sebegitu tinggi hingga menghasilkan buku sebagai pakar dalam sesuatu bidang
tetapi akhirnya ternyata menipu.
Agak malang, kita semakin lupa tentang peranan ilmu dan kepentingannya
dalam pembangunan negara bangsa. Kita mengejar wang ringgit, nama dan
kemasyhuran sehingga tanpa sedar kita memperjudikan nasib bangsa dan agama,
nilai-nilai dan kearifan yang kita ada serta budaya yang kita junjung sebagai
asas dan teras untuk memajukan negara dalam acuan kita sendiri.
Sebahagian besar sekadar melihatnya sebagai tiket untuk bekerja dan
mendapat pulangan ekonomi yang besar apatah lagi jika datangnya dari nama-nama
besar, maka semakin tinggilah nilai ekonominya. Yang dilihat bukan pemikiran
dan kemampuan untuk menjadi manusia yang kreatif dan inovatif dalam
meningkatkan kualiti hidup masyarakat, tetapi ijazah dan dari mana datangnya
ijazah berkenaan.
Alangkah baiknya, jika dapat kembali melihat makna pengajian tinggi dan
peranan mereka yang memiliki sekeping ijazah dalam pembangunan sebuah negara
seperti Malaysia yang bukan sahaja perlu melihat dalam konteks ekonomi tetapi
keseluruhan struktur masyarakat, sejarah dan pembangunan jati diri sebagai
teras pembangunan masa hadapan dalam menghadapi persaingan.
Ijazah dan ilmu pengetahuan membolehkan kita berfikir dengan kreatif dan
inovatif dalam kerangka pembangunan holistik yang sesuai dengan masyarakat
seperti Malaysia. Jika kita berterusan menjadikan ekonomi dan teknologi semata-mata
sebagai tujuan akhirnya, maka kita akan mula melupakan bagaimana isu-isu asas
seperti perpaduan masyarakat, kesaksamaan sosial, nilai dan moral,
kesejahteraan dan keharmonian masyarakat dan nasib golongan marhaen yang ada di
sekeliling kita perlu terus menjadi agenda utama.
Dalam konteks dan perspektif sesetengah pihak pengajian tinggi
seolah-olah tidak lagi menjadi asas dalam pemikiran untuk kelangsungan masa
hadapan negara, kelestarian alam yang dapat dikembalikan kepada generasi akan
datang dan isu-isu "KIP" (Key Intangible Performance) yang tidak
boleh diukur dengan angka. Pengajian tinggi hanya untuk bersaing dan menjadi
terkenal.
Kerana itu kita masih lagi berhadapan dengan sikap-sikap yang
mempersoalkan pelbagai perkara yang telah dipersetujui bersama, persamaan yang
sebenarnya secara realiti tidak pernah wujud dan keberanian menimbulkan isu-isu
yang boleh mencemar kedamaian dan keharmonian yang sedia ada.
Malah, hari ini sesetengah pihak sudah tidak malu lagi untuk
membangkitkan isu-isu yang menggugat nilai-nilai yang telah diterima bersama
sekian lama untuk dipertahankan termasuklah kebebasan seks dan isu-isu moral
lain yang mengancam kesejahteraan kita. Akibatnya juga kita melihatnya adanya
mereka yang berpendidikan tinggi dan ijazah berjela, tetapi sanggup gadaikan
maruah bangsa, agama malah negaranya untuk mencapai matlamat peribadinya mahu
pun mereka yang bersekongkol dengannya.
Pengajian tinggi dalam perspektif ini gagal mengungkapkan tangisan jiwa
mereka yang sayangkan bangsa, agama dan tanah airnya pada masa hadapan apatah
lagi apabila nilai yang diketengahkan bukan lagi berteraskan jiwa kebangsaan.
Ia bukan lagi bernadikan erti pembangunan sebuah negara, tetapi lebih kepada
kebebasan yang hakiki dan nilai yang berkiblatkan mereka yang menaja dan
membangunkannya.
Roh pengajian tinggi dalam konteks pembangunan insani harus
dipertahankan. Pengajian tinggi bukan sekadar sekeping ijazah, tetapi nilai
akal budi yang terkandung di dalamnya, nilai ilmu dan pemikiran besar serta
natijah yang diharapkan untuk pembangunan manusia harus diberikan keutamaan.
Pengajian tinggi perlu berupaya melahirkan mereka yang mampu berfikir
dan mempunyai wisdom dan kebijaksanaan dalam melakukan tindakan, berasaskan
pertimbangan-pertimbangan rasional untuk faedah rakyat, masyarakat dan negara
serta dapat pula menyeimbang antara keperluan dan penggunaan teknologi dan
pembangunan insani dan manusiawi.
Kita boleh membina dan tentunya tidak salah memiliki gedung ilmu yang
hebat, dengan modal besar dari mereka yang sedia melakukan pelaburan atas nama
apa pun jua, malah untuk pembangunan ilmu sekali pun, tetapi niat dan
natijahnya mestilah betul. Kita tidak perlu membandingkan dengan apa yang kita
ada, jauh sekali memperlekehkan kerana apa yang kita miliki inilah sebenarnya
melahirkan kita sehingga kita berada pada landasan sekarang ini.
Malangnya, pengajian tinggi dalam perspektif sesetengah kita termasuk pemimpin
politik tertentu hanya berlandaskan keinginan yang dangkal sifatnya, tidak
menyokong usaha melahirkan mereka yang kritikal tetapi rasional, berilmu dan
bijaksana dengan wisdom yang tinggi dan menjadikan ilmu sebagai alat untuk
memastikan kelangsungan masa depan masyarakat dan negara dan penyelesaian
segala kemelut yang ada.
PENULIS ialah Timbalan Pendaftar Pejabat Naib Canselor Universiti Sains
Malaysia
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan