Selasa, 7 Ogos 2012

ISU SOSIAL : Majikan ‘buru’ individu mahir bidang pemasaran


Individu yang mempunyai kemahiran dalam bidang jualan dan pemasaran serta pembangunan perniagaan adalah yang paling mendapat permintaan tinggi dalam kalangan majikan, demikian mengikut kaji selidik dijalankan enjin carian pekerjaan Jobstreet.

Ini diikuti mereka yang mempunyai kepakaran dalam komputer dan teknologi maklumat (perisian), perakaunan serta pentadbiran.

Dua bidang kepakaran baharu yang memasuki senarai 10 bidang kemahiran utama yang mendapat permintaan tinggi majikan ialah kemahiran teknikal dalam sokongan meja bantuan serta kejuruteraan sivil dan pembinaan.

Bidang kemahiran lain yang diperhatikan majikan termasuk perkeranian atau pentadbiran awam, perkhidmatan pelanggan, penyelenggaraan serta jualan dan pemasaran (teknikal).

Kaji selidik Indeks Tinjauan Pekerjaan itu disertai 239 pelanggan JobStreet.com, pengurus dan pengurus kanan dalam pelbagai industri dalam negara bulan lalu.

Sementara itu, Laporan Tinjauan Pekerjaan JobStreet.com itu mendapati 33 peratus responden terdiri daripada pencari kerja merasakan tinjauan pekerjaan pada suku ketiga ini secara umumnya adalah lebih sukar berbanding suku sebelumnya, manakala 36 peratus lagi merasakan tinjauannya adalah serupa.

Meskipun 31 peratus lagi merasakan tinjauan pekerjaan akan menjadi lebih baik untuk 12 bulan akan datang, ia merekodkan penurunan 13 peratus berbanding suku sebelumnya.

Keyakinan pencari kerja turun

Malah, laporan Indeks Keyakinan Pekerja Jobstreet.com (JECI) mendapati berlaku penurunan keyakinan pencari kerja untuk mendapat pekerjaan daripada 50 mata pada Jun kepada hanya 41 mata pada Julai yang mencerminkan isyarat pasaran pekerjaan lebih lemah.

Industri utama seperti pengeluaran, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), perdagangan, peruncitan dan pemborongan serta kewangan dijangka berdepan pertumbuhan pekerjaan paling rendah dalam tempoh 12 bulan akan datang.

Majoriti industri juga menjangkakan mereka akan mengambil kurang daripada lima pekerja dalam tempoh tiga ke enam bulan akan datang.

Bagaimanapun, industri pembinaan menjangkakan pertumbuhan kukuh dalam prospek pekerjaan untuk 12 bulan lagi.

Namun di sebalik keputusan kaji selidik itu, Jobstreet.com masih menyaksikan jumlah besar pekerjaan yang diiklankan dalam laman webnya.

“Terdapat kira-kira 20,000 pekerjaan diiklankan di JobStreet.com setiap hari,” kata Pengurus Negara Jobstreet.com, Chook Yuh Yng dalam kenyataan mengumumkan hasil kaji selidik itu.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan