Rabu, 17 Oktober 2012

ISU PENGAJIAN TINGGI : Dilema pensyarah tiada PhD



Oleh Ruhaiza Rusmin

SEJAJAR usaha memartabatkan bidang pendidikan tinggi negara, pensyarah di institusi pengajian tinggi disyaratkan mempunyai kelayakan doktor falsafah (PhD).

Syarat itu sebagai satu dasar cukup relevan bagi meningkatkan imej golongan itu sebagai pemangkin bidang pendidikan tinggi negara setanding institusi antarabangsa.

Bagaimanapun, segelintir pihak menganggap ia sebagai satu diskriminasi kerjaya terutama bagi mereka yang lama berkhidmat, namun tidak mempunyai PhD.

Akhirnya, ia memberi tekanan kepada golongan terbabit dan menjadikan mereka dalam dilema.

Persoalannya, adakah tanpa PhD, pensyarah berkenaan tidak boleh mengajar dengan baik?

Adakah mempunyai bilangan pensyarah berkelayakan PhD mampu menjamin sesebuah institusi itu cemerlang dalam menjalankan fungsinya?

Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) Universiti Teknologi Mara (UiTM), Profesor Dr Azni Zain Ahmed mengakui PhD bukan ukuran sebenar pensyarah mampu melaksanakan proses pembelajaran, namun tetap menjadi penanda aras kemampuan mengembangkan kepelbagaian pengetahuan baru.

Beliau berkata, tidak salah jika pensyarah tanpa PhD mempersoalkan isu itu, namun harus dilihat dalam konteks lebih luas terutama persaingan dan penerokaan ilmu baru tanpa sempadan.

“Isu ini tidak seharusnya menjadi sensitif atau bebanan kepada golongan terbabit kerana mereka adalah pensyarah dalam kelompok kerjaya profesional.

“Mereka perlu melihatnya dalam konteks dan pandangan lebih luas, bukannya mempersoal atau mempertikaikan isu peribadi.

“Tidak dinafikan, pensyarah tanpa PhD mampu mengajar dengan baik, namun percayalah, sedikit sebanyak pasti memberi impak dan mencalarkan imej institusi pengajian,” katanya.

Dilema pensyarah tanpa PhD dilihat sebagai satu isu yang dapat mencabar kredibiliti individu serta institusi, selain mewujudkan jurang perbezaan tertentu di kalangan kelompok profesional terbabit.

Ada melihat PhD sebagai satu keperluan semasa yang relevan sejajar sistem dan dasar pendidikan tinggi serta era globalisasi.

Ada pula berpendapat, PhD hanya sebagai batu loncatan memperoleh kelebihan lain seperti penentuan pangkat dan gaji.

Beliau berkata, setiap individu ada pendapat masing - masing, namun masih wujud perbezaan jika ada PhD atau tidak.

“Biarpun aspek itu dilihat subjektif, kelayakan PhD membolehkan mereka menikmati kelebihan termasuk potensi menjalankan tanggungjawab.

“Bersesuaian dengan tahap PhD itu sendiri yang bermaksud ‘menghasilkan ilmu baru’, pasti wujud perbezaan tahap intelektual.

“Perlu diingat, mereka mengajar di menara gading, bukan sekolah, jadi tahap intelektualnya perlu lebih tinggi bagi mencambah pelbagai ilmu baru,” katanya.

Katanya, pengalaman kerja adalah kelebihan dan boleh membantu, malah ada yang lebih baik berbanding pensyarah mempunyai PhD.

“Cuma, dari segi kedudukan akademik, mereka dilihat masih kurang setara selain peluang menikmati kelebihan lain agak terbatas.

“Saya percaya mereka yang bekerja mahukan yang terbaik dalam kerjayanya, justeru jika kelayakan sedia ada tidak memenuhi syarat ditetapkan, peluang agak sukar,” katanya.

Bagaimanapun, masih belum terlewat bagi mereka yang tidak mempunyai PhD membuat anjakan perubahan.

Menurutnya, sejajar hasrat negara menjadi hab pendidikan dunia, peluang melanjutkan pengajian di institusi dalam atau luar negara kini terbuka luas.

“Di institusi sendiri, ada ditawarkan peluang melanjutkan pengajian kepada kakitangan, begitu juga di industri seperti pengenalan MyPhD.

“Tiada sebab mengapa mereka beralasan untuk tidak sambung belajar. Kalaulah soal komitmen menjadi penyebab, saya berpendapat itu hanya alasan semata-mata.

“Mereka perlu bersikap pandang ke depan, barulah relevan dengan jawatan pensyarah yang disandang, sekali gus diiktiraf sebagai sumber penyampai ilmu peringkat tinggi,” katanya.

Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) Universiti Putra Malaysia, Profesor Datin Paduka Dr Aini Ideris berkata, bagi tujuan memartabatkan bidang pendidikan negara dan setanding universiti terkemuka dunia, pensyarah perlu mempunyai kelayakan tertinggi akademik.

Menurutnya, tidak timbul soal diskriminasi kerana mereka tahu kriteria atau garis panduan ketika pelantikan dibuat.

“Pensyarah tanpa PhD, sumbangan mereka dinilai mengikut kriteria, sedikit berbeza termasuk mengambil kira tahun perkhidmatan.

“Justeru, tidak timbul soal diskriminasi jika menyumbang mengikut garis panduan ditetapkan itu kerana sudah diberi penerangan.

“Ini soal masa depan membabitkan pendidikan tinggi negara, pentingnya kelayakan setara bagi memastikan institusi kita setanding di peringkat antarabangsa,” katanya.

Beliau menggariskan tiga tugas hakiki pensyarah iaitu pengajaran dan pembelajaran (termasuk penyeliaan pelajar ijazah sarjana muda, sarjana dan PhD), penyelidikan, penerbitan dan inovasi (termasuk pemfailan paten dan mengeluarkan produk boleh dikomersialkan) dan perkhidmatan profesional dan perundingan.

“Pengalaman saja (tanpa PhD) tidak dapat memenuhi keseluruhan tugas kerana tidak boleh menyelia pelajar PhD.

“Dengan adanya PhD ditambah pengalaman, sudah pasti dapat menjalankan tanggungjawab dengan lebih berkeyakinan dan berkesan.

“Oleh itu, PhD sangat penting dalam dunia hari ini di mana ilmu berkembang begitu pesat dan pantas,” katanya mengakui tiada halangan bagi mereka yang hampir penghujung perkhidmatan menyambung pengajian hingga PhD.

“Ramai antara mereka yang memperolehnya pada usia lanjut. Tiada halangan cuma mereka perlu pandai menguruskan masa.

“PhD bukan senang kerana banyak cabaran perlu ditempuhi. Jika tidak pandai menguruskan masa, maknanya mereka tidak mampu memperoleh PhD,” katanya.

Katanya, kini semua institusi pengajian tinggi awam memerlukan pensyarah mereka mempunyai PhD.

“Ini selari penanda aras seperti universiti terkemuka. Di negara ini, ada universiti melantik pensyarah dengan kelulusan ijazah sarjana dan meneruskan PhD selepas itu.

“Ada pula melantik pensyarah yang berkelulusan PhD dan golongan ini dilantik sebagai pensyarah kanan, iaitu gred lebih tinggi berbanding pensyarah.

“Bagaimanapun, bagi bidang kritikal dan keperluan meruncing, mereka yang belum mempunyai PhD turut dilantik sebagai pensyarah dan seterusnya melanjutkan PhD, sebelum dilantik sebagai pensyarah kanan,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan