Oleh : Dr Anwar Ridhwan
Wadah kesusasteraan perlu
anjakan
Kebelakangan ini kita mendengar
kritikan politik di mana-mana – dalam media cetak, media elektronik dan media
baru. Kritikan dilontarkan atas beberapa sebab, seperti agama (yang kurang
difahami atau disalah tafsir), pendidikan, bahasa dan sebagainya. Ada kritikan
yang keras serta panas berapi-api. Ada pula kritikan yang rasional.
Pada umumnya kritikan digunakan
untuk menganalisis, menilai dan mengulas sesuatu perkara atau isu. Oleh yang
demikian kritikan yang bertanggungjawab, yang biasanya diharapkan dalam sebuah
masyarakat bertamadun, biasanya berada dalam kritikan yang rasional. Ia tidak
datang dalam kritikan yang keras serta panas berapi-api, yang kelahirannya
lebih didorong emosi, bukan oleh dorongan intelek.
Dalam banyak hal kritikan politik
jauh berbeza dengan kritikan sastera dari aspek pendekatan. Kawah politik
biasanya lebih menggelegak kerana selalu timbul persaingan dari pihak lawan,
peristiwa atau data yang boleh dimanipulasi dari sudut pandang berbeza,
berlangsung atau tidaknya sesebuah kekuasaan, dan tempoh hayat kuasa pemerintah
yang ditentukan setiap lima tahun.
Ini berbeza dengan dunia sastera
yang secara relatif lebih tenang daripada kawah politik. Namun demikian ini
bukan bermakna dunia sastera akan sentiasa tenang, kerana sekali-sekala muncul
karya yang kontroversial, pendapat serta penglibatan sasterawan yang menggugah
status quo nilai serta sudut pandangan masyarakatnya.
Perlukan kritikan sihat
Masyarakat madani atau masyarakat
bertamadun memerlukan kritikan yang sihat serta membina dalam apa jua lapangan
kehidupan umat manusia – termasuk politik dan sastera. Untuk itu diperlukan
pengkritik yang berilmu, yang berpandangan luas, yang bebas menyuarakan apa jua
pendapat, dan yang mendapat keadilan pendemokrasian media.
Jika tujuan politik dilihat lebih
untuk aspek luaran keperluan umat manusia, tujuan sastera lebih untuk aspek
dalaman seperti emosi, pemikiran dan kebijaksanaan melalui penghasilan karya
kreatif. Tulisan ini seterusnya akan membicarakan kepentingan kritikan sastera.
Kadang-kadang orang lupa bahawa
perkembangan sastera bukan saja ditentukan oleh kemunculan karya sastera
kreatif yang baik. Memang kemunculan karya sastera kreatif yang bermutu
menggerakkan perkembangan sastera ke suatu tanjakan baru, tetapi perkembangan
sastera juga boleh disumbangkan oleh genre kritikan sastera. Pengkritik sastera
yang baik pada umumnya memiliki pengetahuan teori sastera, gaya bahasa sastera,
kayu ukur karya sastera yang baik, dan perbandingannya dengan mutu karya yang
diterbitkan lebih awal sama ada di dalam dan luar negara.
Pengkritik sastera dan sasterawan
adalah dua entiti yang saling lengkap melengkapi dunia kesusasteraan. Ada kala
sasterawan lebih maju ke hadapan berbanding pengkritik, apabila ia mempunyai
pengetahuan ilmu yang luas, dan berhasil mencipta karya avant garde. Dalam hal
seperti ini pengkritik mengejarnya dari belakang, bekerja lebih keras, untuk
memahami dan menghuraikan karya avant garde itu bagi difahami dan dihayati oleh
khalayak yang lebih luas.
Musim pasang surut
Ada kalanya pula dunia
kesusasteraan memerlukan sumbangan pengkritik sastera, lebih-lebih lagi dalam
suasana sastera sesuatu dekad itu kelihatan kurang berkembang, sehingga tiada
pembaharuan dari aspek isi dan tekniknya. Dalam situasi seperti itu pengkritik
boleh memperkenalkan teori serta dapatan baru yang diambil dari medan yang
lebih luas, untuk membuka minda pengarang.
Kedua-dua keadaan itu turut
dialami kesusasteraan Melayu moden. Tetapi sumbangan pengkritik sastera
mengalami musim pasang surut, berbanding sumbangan sasterawan yang bertali arus
melahirkan karya demi karya. Sepatutnya sumbangan pengkritik sastera sentiasa
mengalir, berkembang beriringan dengan penerbitan karya sastera kreatif yang
terus muncul di pasaran.
Kita memahami kenapa sumbangan
pengkritik sastera mengalami musim pasang surut. Sudahlah jumlah mahasiswa
jurusan sastera di universiti kita tidak ramai, jumlah yang benar-benar
berminat dalam bidang kritikan – yang perlu menekuninya secara ilmiah – juga
sangat kecil. Ini adalah hujung rantaian akibat yang berpunca daripada
pendidikan sastera di sekolah menengah yang kurang kreatif dan inovatif.
Kritikan sastera lebih subur
Di samping itu, ruangan yang
memuatkan kritikan sastera juga makin berkurangan. Beberapa dekad lalu, setiap
akhbar arus perdana menyediakan ruang kritikan sastera, tetapi kini hampir
tiada lagi, kecuali muncul sekali-sekala. Beberapa jurnal yang mengkhusus bagi
kritikan sastera juga sudah tidak diterbitkan lagi.
Dalam situasi seperti ini,
kritikan sastera mendapat nafasnya dalam seminar sastera, program khusus atau
tugasan yang memerlukan sebuah wacana sastera disiapkan. Hal ini adalah sesuatu yang harus diteruskan,
sementara kita menanti wujudnya suasana kritikan sastera yang lebih subur.
Kelesuan kritikan sastera kita
dewasa ini harus dirancakkan kembali, walaupun tidak semestinya meniru
kerancakan kritikan di medan politik. Kita memerlukan kritikan sastera yang
sihat serta membina, sebagai mana gelanggang politik juga memerlukan kritikan
yang konstruktif demi kemaslahatan penduduk negara ini.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan