Jumaat, 23 November 2012

ISU GLOBAL : ASEAN, daripada rakan dialog AS ke rakan perkongsian strategik


Oleh : Marhaini Kamaruddin

SIDANG Kemuncak ASEAN Ke-21 akhirnya melabuhkan tirai dengan penyerahan jawatan pengerusi daripada Kemboja kepada Brunei Darussalam.

Selepas hampir seminggu, bandar Phnom Penh menjadi tuan rumah bagi delegasi dari serata dunia, yang menyaksikan kesesakan lalu lintas luar biasa, keadaan kembali seperti sedia kala selepas ketua-ketua kerajaan berlepas pulang meninggalkan bandar yang dihuni kira-kira 2.2 juta penduduk ini.

Dalam tempoh tiga hari sidang kemuncak itu dan sidang-sidang kemuncak berkaitan berlangsung, banyak kejayaan yang dicatatkan oleh gagasan berusia 55 tahun ini.

Antaranya pelancaran Kerjasama Perundingan Ekonomi Serantau (RCEP), dianggotai 10 anggota ASEAN bersama-sama China, Jepun, Korea Selatan, India, Australia dan New Zealand - yang bakal membentuk blok ekonomi terbesar di dunia dengan pasaran lebih tiga bilion orang dan keseluruhan Keluaran Dalam Negara Kasar mencecah AS$17 trilion.

Peningkatan taraf hubungan ASEAN-Amerika Syarikat (AS) daripada rakan dialog kepada perkongsian strategik juga suatu pencapaian membanggakan.

Perkongsian Trans Pasifik (TPP), satu lagi kerjasama ekonomi dipromosikan Amerika Syarikat melibatkan 11 negara dengan empat daripadanya anggota ASEAN termasuk Malaysia juga bakal dimuktamadkan tahun depan.

Sidang kemuncak kali ini juga mencatatkan kemajuan signifikan apabila meluluskan Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN (AHRD), sungguhpun terdapat bantahan pihak tertentu yang mendakwa dokumen itu tidak menepati piawaian antarabangsa, sekali gus mencerminkan kesepakatan dan komitmen gagasan itu untuk melindungi hak asasi manusia mengikut acuannya sendiri.

ASEAN sebenarnya telah mencipta rekod kemajuan hak asasinya lebih awal daripada pemeteraian AHRD dengan perkembangan demokrasi di Myanmar dan penyelesaian pergolakan di selatan Filipina menerusi pembentukan wilayah Bangsamoro, hasil inisiatif Malaysia.

Kehadiran Presiden Barack Obama turut diambil kesempatan oleh Malaysia dan Indonesia selaku dua negara Islam, untuk menyampaikan suara umat Islam dan masyarakat antarabangsa yang prihatin dengan nasib penduduk Palestin.

Sebagai sekutu Israel, siapa lagi yang paling layak disampaikan gesaan agar dihentikan keganasan yang berlaku di genting Gaza itu jika bukan Presiden AS.

Malangnya, di sebalik pelbagai kejayaan yang direkodkan oleh ASEAN, media antarabangsa menggembar-gemburkan seolah-olah kumpulan rantau Asia Tenggara tersebut gagal berfungsi - hanya kerana isu tuntutan bertindih di Laut China Selatan. Sedangkan bukannya tiada kemajuan langsung yang dicapai dalam pertikaian wilayah maritim tersebut.

Pertikaian wilayah, walau di mana ceruk dunia sekali pun, adalah isu yang sangat kompleks atau rumit yang memerlukan masa untuk diselesaikan. Ia tidak boleh diputuskan dalam sehari dua.

Apatah lagi apabila melibatkan banyak pihak, lebih-lebih lagi negara.

Namun apa yang penting, dalam isu Laut China Selatan ini, negara yang terlibat dalam tuntutan bertindih di wilayah maritim itu iaitu China dan empat anggota ASEAN (Malaysia, Brunei, Filipina dan Vietnam) mahu menyelesaikannya secara aman dan rasional, bukan dengan muncung senjata yang akan menjejaskan kestabilan dan kemakmuran rantau ini. Satu lagi negara yang terlibat dalam pertikaian adalah Taiwan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, ketika mengulas isu Laut China Selatan di akhir Sidang Kemuncak ASEAN Ke-21 dan sidang-sidang berkaitan berpendapat; “Kita perlu mengurus isu ini sebaik-baiknya. Kita tidak patut mengambil tindakan yang boleh meningkatkan ketegangan. Pokoknya jangan melakukan apa yang boleh mencetuskan masalah."

Reaksi Perdana Menteri China, Wen Jiabao, semasa menghadiri Sidang Kemuncak Asia Timur EAS) yang menganggap Kod Tatalaku Pihak- pihak di Laut China Selatan (COC) yang dirangka ASEAN sebagai kesinambungan logik bagi Deklarasi Tatalaku (DOC) yang diperakukan republik itu selama ini, membayangkan penyelesaian positif pada masa depan.

Apa pun yang pasti, bagi ASEAN dan juga China, hubungan kedua-duanya bukan terbatas kepada isu Laut China Selatan sahaja.

Hakikatnya, hubungan ASEAN dan China adalah cukup luas, strategik dan penting.

Sejak 2009, China adalah rakan dagangan terbesar ASEAN. Jumlah dagangan dua hala China-ASEAN melonjak daripada AS$7.9 bilion pada 1991 kepada AS$292.7 bilion pada 2010.

Nilai perdagangan dua hala dalam tempoh enam bulan pertama 2011 pula mencatatkan sejumlah AS$171.1 bilion, iaitu peningkatan sebanyak 25 peratus setahun. Pelaburan China di rantau ini bagi setengah tahun pertama tahun lalu berjumlah AS$1.49 bilion, meningkat 34.3 peratus berbanding tempoh sama pada 2010.

Pemeteraian dua protokol ke dalam Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN-China (ACFTA) pada Sidang Kemuncak ASEAN-China Ke-15 yang baru berlangsung akan memperkukuh dan menggalakkan lagi perdagangan dan kerjasama ekonomi antara kedua-dua pihak.

Justeru tentu tidak berbaloi untuk hubungan yang cukup bermakna itu hendak dikeruhkan hanya oleh isu Laut China Selatan. Brunei, salah sebuah negara yang terlibat dalam tuntutan bertindih, sudah pun mengambil alih baton sebagai pengerusi baru Sidang Kemuncak ASEAN 2013.

Sementara isu Laut China Selatan itu sekali lagi akan menjadi buruan media dan perhatian pihak-pihak berkepentingan, tumpuan juga tidak patut dialihkan daripada pelbagai inisiatif lain termasuk Komuniti ASEAN pada 31 Disember 2015, yang menanti masa untuk direalisasikan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan