PUTRAJAYA : Pengguna
berhak untuk mendapatkan tebus rugi terhadap barangan atau perkhidmatan
termasuk di premis perniagaan yang mempamerkan notis 'Pertukaran Tidak
Dibenarkan' atau 'Tiada Pemulangan' jika barang yang diperoleh tidak memenuhi
jaminan sepatutnya.
Antara jaminan yang perlu ada
ialah mematuhi aspek kualiti, menepati ciri-ciri yang digambarkan dan mampu
berfungsi dengan baik.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ini bermakna
peniaga yang meletakkan notis adalah tidak terkecuali daripada tanggungjawab
kepada pelanggan yang tidak berpuas hati terhadap barangan atau perkhidmatan
diberikan.
"Malah peniaga yang
meletakkan notis itu juga adalah tidak beretika kerana ia seolah menafikan hak
tebus rugi pengguna dan peniaga tidak sepatutnya meletakkan notis
sedemikian," katanya pada sidang akhbar mengenai Garis Panduan Pelaksanaan
Tebus Rugi Pengguna di sini hari ini.
Akta Perlindungan Pengguna 1999
telah memperuntukkan kepada pengguna mengenai hak tebus rugi.
Beliau berkata, memandangkan
kesedaran mengenai tebus rugi dalam kalangan pembekal, pengilang mahupun pengguna
masih kurang, kementerian mengeluarkan garis panduan itu yang antara lain
bertujuan memperjelas hak dan tanggungjawab pembekal, pengilang dan pengguna
dalam pelaksanaan tebus rugi.
"Hak mendapat tebus rugi
bermaksud hak mendapatkan penyelesaian tuntutan atau menerima pampasan bagi
barang atau pekhidmatan yang tidak memenuhi jaminan yang dinamakan Gerenti
Tersirat dan Gerenti Nyata," katanya.
Ismail Sabri berkata, sebagai
contoh jika kasut yang baru dibeli telah patah tumitnya atau meja makan yang
dibeli mempunyai kaki meja longgar, pengguna berhak mendapatkan gantian atau
pembayaran balik.
Bagaimapun hak untuk mendapatkan
tebus rugi adalah tertakluk kepada syarat seperti melaporkan kerosakan barang
atau kegagalan perkhidmatan kepada pembekal atau pengilang dalam tempoh masa
yang munasabah.
Pengguna juga perlu menyimpan
resit atau bukti pembelian, menyimpan waranti, dan berhenti menggunakan barang yang
rosak itu sehingga ia dapat dikembalikan kepada pembekal atau pengilang.
Sekiranya peniaga atau penjual
masih enggan mematuhi permintaan pengguna yang mempunyai alasan kukuh dan
munasabah, pengguna boleh mengambil tindakan menerusi Tribunal Pengguna,
katanya. - BERNAMA
Tiada ulasan:
Catat Ulasan