Oleh : HAFIZAHRIL HAMID
RAMAI pihak berpandangan industri
penerbitan terutama surat khabar dan majalah kini sudah sampai ke penghujung.
Keadaan ini berbeza jika
dibandingkan pada 15 atau 20 tahun lepas yang mana sumber utama mendapatkan
maklumat hanya berlandaskan surat khabar, buku dan majalah.
Kini surat khabar dikatakan
sebagai sumber maklumat yang ketinggalan zaman jika dibandingkan dengan media
baru yang semakin berleluasa penggunaannya.
Sumber media baru seperti blog,
portal berita mahupun laman sosial seperti Facebook dan Twitter semakin
mendapat tempat dalam kalangan masyarakat terutama orang muda.
Sebenarnya perkara sama pernah
berlaku apabila televisyen dan radio menjadi fenomena dalam kalangan masyarakat
sekitar 1950-an dan 60-an.
Ramai yang berpandangan
televisyen bakal mengakibatkan surat khabar akan melalui liku-liku sukar kerana
peranannya yang lebih menyeluruh.
Namun surat khabar masih kekal
utuh bukan sahaja dalam menyampaikan maklumat bahkan menjadi teras dalam
mencambah dan menyebar pemikiran rakyat.
Pupus
Terdapat pihak yang berpandangan
surat khabar tidak mampu bertahan lama. Ada yang berpandangan dalam tempoh 20
hingga 30 tahun lagi surat khabar akan pupus.
Ada yang lebih dangkal hanya
mensasarkan dalam tempoh lima tahun surat khabar akan disimpan di muzium
berdasarkan kajian yang dilakukan oleh USC Annenberg's Center for the
Digital Future.
Tidak dinafikan surat khabar kini
melalui zaman kelamnya. Edaran akhbar di seluruh dunia kini merosot dengan
mendadak atas faktor medium media baru yang bercambah tidak terkawal.
Sejak akhbar pertama di dunia,
Relation aller Fürnemmen und gedenckwürdigen Historien membuat kemunculan di
Jerman pada 1605, tradisi pembacaan akhbar menjadi satu kemestian dalam
kehidupan seharian.
Begitu juga apabila surat khabar
pertama wujud di negara ini melalui The Prince of Wales Island Gazette pada
1806 di Pulau Pinang, ia menjadi pemangkin awal dalam mendidik dan mengubah
pemikiran masyarakat tempatan.
Namun kini peranan ini cuba
diambil alih oleh media baru yang kebanyakannya masih belum teruji
kewibawaannya.
Sehingga kini ternyata surat
khabar masih mempunyai kekuatannya sendiri terutama dalam laporan berita yang
tepat dan kredibel selain menjadi pilihan para pengiklan, sesuatu yang masih
belum dapat ditandingi oleh media baru.
Nasib surat khabar sama ada pupus
atau tidak akan hanya ditentukan oleh masyarakat jika mereka merasakan tidak
lagi memerlukannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan