Ahad, 20 Januari 2013

MENYELAMI MAKSUD YANG TERSIRAT (Siri 17)


Membelah buluh, satu diangkat satu dipijak

Seseorang yang membelah buluh, biasanya sebelah dipijak manakala sebelah lagi diangkat kerana itulah cara membelah buluh dengan mudah. Orang tua-tua dulu menjadikannya contoh untuk dijadikan peribahasa.

Peribahasa ini bermaksud seorang pemimpin atau ketua yang tidak adil dalam melayani rakyat atau pengikut-pengikutnya. Sebelah pihak dilayan dengan baik dan terhormat, tetapi pihak yang sebelah lagi dihina atau diberi layanan yang tidak sepatutnya.

Begitu juga dalam menimbangkan sesuatu perkara yang berlaku antara dua orang atau dua puak. Dengan  jelas ia berpihak kepada seseorang atau satu puak, justeru sekiranya menjatuhkan hukuman tentulah akan  berat sebelah.

Peribahasa ini boleh dikiaskan kepada perilaku seseorang wakil rakyat dalam melayani rakyat yang diwakilinya. Setiap wakil rakyat  wajib memberikan layanan yang adil atau saksama kepada semua rakyat yang datang megadukan hal kepadanya.

Sekiranya ada antara wakil rakyat yang melakukan kezaliman seperti maksud peribahasa ini, ia bukanlah orang yang berwibawa sebagai ketua atau pemimpin rakyat. Sikap sedemikian sudah tentu akhirnya akan menyusahkan dirinya sendiri. Dalam hal ini, pemimpin sedemikian  sebenarnya tidak layak untuk menjawat jawatan wakil rakyat  kerana telah mengkhianati tanggung jawab yang telah diamanahkan kepadanya.

Dalam Islam, keadilan didefinisikan sebagai 'meletakkan sesuatu pada tempat yang sepatutnya'. Definisi ini menggambarkan bahawa keadilan bukan sahaja merupakan tuntutan agama malah ia juga adalah satu tuntutan moral yang perlu ditunaikan. Meletakkan sesuatu pada tempatnya yang sesuai adalah suatu konsep yang diterima pakai oleh manusia tanpa mengira bangsa dan agama serta warna kulit. Dalam Islam, keadilan adalah suatu yang perlu diamalkan oleh setiap Muslim. Di dalam al-Quran Allah berfirman:

''Dan apabila kamu menjalankan hukuman dalam kalangan manusia maka hendaklah kamu berhukum dengan adil'' - al-Nisa: 58.

Ayat ini pada zahirnya lebih menumpukan kepada golongan pemerintah ataupun mereka yang mempunyai  kuasa  kerana golongan inilah yang banyak sekali terlibat di dalam menjatuhkan sesuatu hukuman atau keputusan yang berkaitan dengan kebajikan rakyat jelata. Keadilan dalam konteks ini bermaksud bahawa para pemerintah mestilah menjalankan segala tanggungjawab yang mereka pikul dengan penuh amanah dan tanggungjawab.

Keadilan mestilah diberikan kepada setiap rakyat tanpa mengira kedudukan mereka. Hal ini kerana setiap  rakyat berada di bawah tanggungjawab pemerintah dan tanggungjawab ini akan dipersoalkan oleh Allah di hari akhirat nanti. Dalam sebuah hadis Rasulullah bersabda yang bermaksud: ''Setiap orang di antara kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan dipersoalkan tentang orang yang berada di bawah jagaan mereka.''

Berdasarkan kepada hadis ini, kita dapat melihat bahawa tanggungjawab melakukan keadilan bukan sahaja kepada pemerintah bahkan kepada setiap individu. Ibu bapa mesti berlaku adil terhadap anak-anak mereka. Mereka perlu diberi layanan yang sama rata tanpa membezakan mereka.

Suami mesti berlaku adil terhadap isteri mereka. Jika mereka mempunyai lebih daripada satu isteri, maka keadilan adalah suatu perkara yang tidak boleh diabaikan. Keadilan dalam hal ini adalah bermaksud keadilan dari sudut nafkah zahir dan batin. Namun keadilan dalam sudut perasaan serta kasih sayang tidak termasuk di dalam tuntutan keadilan kerana perkara seumpama ini tidak mungkin dapat dipenuhi kerana fitrah manusia sememangnya begitu. Kerana sifat-sifat tertentu yang dimiliki, isteri pertama mungkin lebih dikasihi daripada isteri kedua ataupun sebaliknya. Dalam konteks ini Allah berfirman: ''Kamu pasti tidak akan mampu untuk berlaku adil terhadap isteri-isteri kamu meskipun kamu benar-benar mahu melakukannya.'' al-Nisa 29. Walau bagaimanapun, jangan pula kerana kasih sayang terhadap seseorang isteri membawa kepada ketidakadilan terhadap isteri yang lain.

Majikan juga perlu berlaku adil kepada semua pekerja mereka. Mereka tidak seharusnya menjadikan ikatan persaudaraan, persahabatan atau kenalan sebagai jalan mudah untuk memberi sokongan untuk kenaikan pangkat atau sebagainya tanpa mengira kualiti kerja serta disiplin yang ditunjukkan. Sikap seumpama ini akan melahirkan rasa tidak senang dalam kalangan pekerja lain dan ini akan membawa kepada ketidakikhlasan mereka di dalam menjalankan kerja yang dipertanggungjawabkan. Akhirnya produktiviti akan berkurangan, pekerja akan suka 'curi tulang' dengan alasan bahawa kesungguhan mereka bekerja tidak akan membuahkan hasil yang diharapkan dan akhirnya negara juga akan mengalami kesukaran untuk membangun dengan lebih pesat lagi.

Dalam hal ini, semua pihak seharusnya menjauhkan diri daripada melakukan suatu amalan yang boleh membawa kepada masalah sama ada kecil atau pun besar. Kita seharusnya menggembleng tenaga untuk menyelesaikan segala masalah yang ada dan bukan untuk menambahkan lagi masalah yang sedia ada.

Keadilan dalam Islam juga dapat dilihat dalam melaksanakan hukuman seperti hudud dan qisas apabila setiap tuduhan hendaklah disandarkan kepada syahadah (persaksian). Persaksian pula bukan daripada sebarang orang. Mereka yang boleh menjadi saksi adalah mereka yang adil iaitu mereka yang tidak melakukan dosa besar dan tidak berterusan melakukan dosa-dosa kecil. Di dalam al-Quran Allah berfirman: ''Maka ambillah dua orang saksi yang adil daripada kalangan kamu (orang Mukmin)'' - al-Talaq:2.

Tujuan arahan ini adalah jelas untuk melindungi mereka yang tertuduh agar tidak dianiayai oleh mereka yang tidak menyukai atau memusuhi  mereka. Keadilan di dalam Islam adalah suatu tuntutan dan keadilan ini juga adalah merupakan salah satu daripada ciri ketakwaan. Di dalam al-Quran Allah berfirman: ''Hendaklah kamu berlaku adil, kerana keadilan itu lebih hampir kepada ketakwaan'' - al-Maidah:8.

Lantaran itu jika keadilan ini dapat dilaksanakan oleh semua manusia, pastilah kehidupan kita di dunia ini akan menjadi lebih ceria dan bahagia, negara juga akan menjadi aman damai serta harmoni sepanjang masa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan