Sabtu, 19 Januari 2013

ISU PENDIDIKAN : Pendidikan jasmani dilonjak


Oleh : Mahfar Ali | mafa@bharian.com.my

Alabama : Pendidikan jasmani di sekolah menerima lonjakan baru apabila kumpulan pertama 1,018 guru selesai menjalani program Diploma Antarabangsa Pendidikan Jasmani, bulan lalu.

Program yang bermula Jun lalu itu diadakan dengan kerjasama United States SportsAcademy (USSA) dan mendapat kelulusan Lembaga Kelayakan Malaysia (MQA).

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata program itu diadakan selaras dengan dasar ‘Satu Murid Satu Sukan’ yang diperkenalkan untuk membentuk sahsiah pelajar dan melahirkan lebih ramai juara sukan.

“Pembangunan sukan mesti bermula di sekolah. Sebab itu kita memerlukan guru terlatih,” katanya kepada wartawan Malaysia yang membuat liputan lawatan kerja dua harinya ke Alabama, Amerika Syarikat.

Ketika di sini, Muhyiddin melawat sekolah berprestasi tinggi Daphne High School dan menerima anugerah Doktor Kehormat Antarabangsa 2012 USSA di kampus akademi itu.

Muhyiddin adalah pemimpin Malaysia ketiga menerima anugerah itu selepas bekas Presiden Majlis Olimpik Malaysia, Tan Sri Tunku Imran Tuanku Ja’afar (2008) dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 1990 (ketika itu Menteri Pertahanan).

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif USSA, Dr Thomas P Rosandich, dalam ucapan pada majlis penganugerahan itu, berkata inisiatif berwawasan Muhyiddin memperkenalkan program sukan untuk pelajar mendorong USSA membangunkan program diploma bagi negara Asia Tenggara.

USSA yang diasaskan Rosandich pada 1972, kini menjalin kerjasama dengan lebih 65 negara.

Rosandich berkata, Muhyiddin memperkenalkan dasar ‘Satu Murid Satu Sukan’ dan melihat keperluan untuk menyediakan latihan teratur untuk guru pendidikan jasmani yang menyelia pembangunan pelajar dalam bidang sukan.

Beliau berkata, Timbalan Perdana Menteri juga banyak menyumbang dalam meningkatkan pencapaian sukan di Malaysia, termasuk ketika Sukan Komanwel pada 1998 di Kuala Lumpur.

Muhyiddin dalam ucapannya pula berkata, sukan memainkan peranan penting bukan saja dalam membentuk sahsiah diri, tetapi mempunyai kesan penggandaan dalam menyatukan rakyat.

Hadir sama pada majlis itu, isterinya, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman; Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Khair Mohamad Yusof serta Duta Besar Malaysia Ke Amerika Syarikat, Datuk Othman Hashim.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan