PROSPEK untuk menjejakkan kaki ke menara gading bagi lepasan
STPM sangat cerah dan terbuka luas.
|
Oleh : Ruhaiza Rusmin dan Ihsan
Noorzali
Penantian 54,697 calon Sijil
Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) tahun lalu berakhir apabila keputusan
peperiksaan terbabit diumumkan hari ini.
Bagi yang memperoleh keputusan
cemerlang, pasti sudah mencongak langkah ke menara gading manakala yang kurang
bernasib baik juga tidak ketinggalan mempunyai perancangan sendiri.
Apa jua keputusan, STPM masih
menjanjikan pulangan setimpal biarpun pada masa sama, terpaksa berdepan
pelbagai stigma tradisional dan dikatakan tidak sepopular Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM).
Pensyarah Kanan Jabatan Psikologi
dan Kaunseling Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti
Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak, Dr Syed Sofian Syed Salim
berkata, lepasan STPM memiliki kelebihan dari segi sosial dan moral.
Menurutnya, kelebihan itu bukan
saja kerana guru meletakkan mereka setaraf seperti pelajar universiti yang
matang, malah diperkukuhkan dengan aspek pembinaan nilai jati diri sebagai
golongan dewasa.
“STPM biarpun dilabelkan dengan
tanggapan berbeza, masih mempunyai ciri kehebatan tersendiri, selain setara
seperti prauniversiti.
“Lepasan STPM dilatih dan diajar
untuk lebih berdikari, melihat dunia luar dari perspektif berbeza, selain
diterapkan kemahiran berfikir, menganalisis, mengkaji dan menyelidik daripada
pelbagai sumber.
“Kematangan dan pendedahan itu
memberi banyak kelebihan tidak kira sama ada mereka mahu terus bergelar pelajar
di menara gading mahupun memasuki alam pekerjaan,” katanya.
Prospek yang mampu ditawarkan
kepada lepasan STPM menyeluruh dan mencakupi pelbagai aspek dengan 19 institusi
pengajian tinggi awam (IPTA) turut menawarkan tempat dari aliran sains dan
sastera.
Lepasan STPM hanya perlu memenuhi
syarat kemasukan minimum seperti Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK 2.0) dan
sekurang-kurangnya Gred C Nilai Gred Mata Pelajaran (NGMP 2.0) mata pelajaran
Pengajian Am dan Gred C (NGMP 2.0) dalam dua mata pelajaran, selain Malaysian
University English Test (MUET) sekurang-kurangnya Tahap 1.
Dr Syed Sofian berkata, dengan
jumlah lepasan STPM yang tidak seramai calon lepasan SPM, peluang adalah lebih
terbuka dan tidak perlu keterlaluan bersaing untuk memperoleh tempat.
“Malah, mereka (lepasan STPM)
sudah diterapkan dengan suasana pembelajaran berbeza di sekolah merentasi
keperluan sedia ada.
“Justeru, dari aspek kejutan
budaya, kegagalan berdikari mahupun terkejut dengan sistem pembelajaran di
universiti boleh dikatakan tiada langsung.
“Malah, mereka lebih pantas
menyesuaikan diri dan kurang mendatangkan masalah,” katanya.
STPM juga perlu dilihat sebagai
peperiksaan yang mempunyai kelas tersendiri kerana kemasukan ke tingkatan enam
bukan melalui permohonan, sebaliknya ditawarkan secara automatik kepada calon
yang layak dan memenuhi syarat ditetapkan.
Pada 1980-an, tingkatan enam
menjadi tumpuan pelajar lepasan SPM, namun sejak matrikulasi dan asasi sains diperkenalkan
bagi memenuhi tuntutan negara, tingkatan enam semakin suram.
“Sebab itu, STPM menjadi kurang
popular dan dianggap tempat pelajar tidak pandai atau tidak mendapat tawaran
melanjutkan pengajian.
“Selain itu, stigma mengatakan
STPM susah untuk lulus cemerlang biarpun hanya membabitkan lima atau empat mata
pelajaran saja menjadikan peperiksaan itu disalah ertikan,” katanya.
Beliau berkata, pelajar perlu
melihat peluang luas yang disediakan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) melalui
program yang disediakan setiap IPTA kepada lepasan STPM.
Merujuk kepada Bahagian
Pengurusan Kemasukan KPT bagi kemasukan ke IPTA sesi akademik 2013/2014 bagi
lepasan lepasan STPM atau setaraf, semua 19 IPTA menyediakan peluang sebanyak
730 program bagi aliran sains dan 424 program bagi sastera.
Daripada semua 19 IPTA terbabit,
Universiti Teknologi Mara (UiTM) menyediakan paling banyak program boleh
dipilih iaitu sebanyak 119 program bagi aliran sains dan 82 untuk aliran
sastera.
Mengenai pilihan program boleh
dibuat lepasan STPM, Dr Syed Sofian menyarankan pelajar aliran sains supaya
memilih program berkaitan kemahiran peringkat tinggi dengan peluang kerjayanya
lebih luas hingga peringkat global.
Antaranya teknologi kejuruteraan
aeronautik (penerbangan profesional), teknologi kejuruteraan aeronautik
(kawalan trafik udara), kejuruteraan pembuatan (robotik & automasi) dan
kejuruteraan (minyak dan gas).
Bagi aliran sastera, pelajar
boleh memilih kursus katering, teknologi permainan, pentadbiran perniagaan
(kewangan Islam), pentadbiran perniagaan (keusahawanan), pentadbiran perniagaan
(perniagaan antarabangsa) dan perniagaan (keusahawanan kejuruteraan).
“Bagaimanapun, ia subjektif dan
terpulang pada minat dan kelayakan. Mereka terlebih dulu perlu melihat
kemampuan diri serta prospek mampu ditawarkan sebelum membuat pilihan program
dikehendaki,” katanya.
Bagi yang kurang cemerlang juga
tidak sukar melangkah ke alam pekerjaan, malah katanya, lepasan STPM tetap laku
dalam pasaran biarpun pada masa sama terpaksa bersaing dengan graduan lain.
“Negara kita cukup banyak
menyediakan peluang pekerjaan tidak kira sama ada untuk pemegang sijil, diploma
dan ijazah.
“Pengangguran berlaku kerana
sikap memilih pekerjaan, selain tidak menepati piawaian majikan dalam kemahiran
tertentu.
“Bagi lepasan STPM, mereka tetap
laku biarpun pada masa sama terpaksa bersaing dengan orang lain. Pasaran
pekerjaan STPM ada tempatnya sendiri,” katanya.
Beliau juga positif STPM masih
relevan, malah transformasi dilakukan Kementerian Pelajaran berdasarkan sistem
pentaksiran baru STPM bermula sesi pengambilan 2012/2013 menjenamakan semula
tingkatan enam ke tahap lebih berprestij.
“Semoga penjenamaan semula ini
akan membuka mata masyarakat pelajar STPM bukan kelas kedua. Sebaliknya, berada
dalam kelas tersendiri dan boleh mengatur langkah lebih jauh seperti pelajar
lain,” katanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan