Khamis, 23 Mei 2013

ISU SOSIAL : Bentuk remaja berakhlak


Oleh : DR. AMINUDIN MANSOR

PERKEMBANGAN teknologi maklumat yang pesat dalam era globalisasi ini telah melanda masyarakat kita dan telah menunjukkan tanda-tanda kepincangan moral, keruntuhan akhlak dan juga kegiatan negatif akibat daripada perkembangan tersebut.

Hal ini juga menjadi penyumbang kepada kegiatan negatif yang lain seperti fitnah, penculikan, penyalahgunaan pil-pil, penjualan video cakera padat (VCD) lucah, khayal, gengsterisme, pergaduhan, kes rogol, rompakan, pembunuhan dan kes ragut.

Semuanya telah menjejaskan kedamaian dan keamanan hidup masyarakat selama ini.

Walaupun tiada kajian tepat yang mengaitkan perkembangan teknologi dengan kes jenayah, namun umum mengetahui sedikit sebanyak perkembangan teknologi telah menyumbang ke arah terhakisnya nilai-nilai murni, budaya dan moral masyarakat.

Terdapat juga faktor lain antaranya pengaruh budaya luar, melalui filem, bahan bacaan lucah yang memaparkan sikap individualistik, budaya kurang ajar, tidak sopan, gelojoh, biadab, rakus, dan seumpamanya.

Hal ini telah menghakis sikap-sikap positif seperti berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa, kasih sayang kepada anggota keluarga, muafakat, tolong-menolong dan bantu-membantu, amanah, dan silaturahim.

Bagi masyarakat di negara ini yang sering menegaskan nilai-nilai komuniti mengatasi nilai-nilai individu, tumpuan kepada komuniti memang wajar dan selaras dengan ciri-ciri budaya dan sejarah masyarakat di negara ini.

Masyarakat yang mementingkan nilai-nilai komuniti dapat difahami sebagai kumpulan orang yang tinggal di sesuatu daerah dan negara, masyarakat di sesuatu tempat, orang ramai umumnya yang mempunyai sifat-sifat kecenderungan dan kepentingan yang sama dan serupa.

Dalam kehidupan harian, kita dapati fenomena komuniti wujud dalam pelbagai bentuk. Antaranya menghormati orang yang lebih tua, semangat kejiranan, muafakat, muhibah dan semangat perpaduan yang kental.

Bagi membentuk  personaliti  remaja yang berkualiti dan mementingkan nilai-nilai komuniti,  nilai-nilai murni seperti penyayang, kerjasama dan saling membantu mestilah dididik sejak kecil. Kini usaha-usaha menerapkan nilai-nilai murni dalam pendidikan di sekolah giat dilakukan.

Kajian psikologi mendapati, personaliti dan kebolehan dipengaruhi secara eksklusif oleh pengalaman individu itu. Sebaliknya kajian pengasas ujian mental pula menegaskan bahawa personaliti dan kebolehan bergantung sepenuhnya kepada baka.

Sementara itu, kini ahli psikologi berpendapat baka dan persekitaran adalah sama penting. Penyelidikan telah membuktikan bahawa baka dan pengalaman bersama mempengaruhi kecerdasan, pembawaan dan personaliti.

Daripada kajian ini dapat disimpulkan bahawa generasi hari ini yang terikat dengan gejala negatif adalah berpunca daripada persekitaran dan pengalaman yang menyebabkan tingkah laku, dan proses mental terpengaruh dengan gegala yang tidak sihat.

Sesungguhnya dunia sekarang dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan. Di sana sini manusia memperkatakan tentang hak asasi, dan  kasih sayang akan tetapi ia sama sekali tidak berlaku.

Oleh itu, untuk mengembalikan semula nilai-nilai yang baik kita bertanggungjawab melaksanakannya. Ibu bapa mestilah mendidik anak dengan adab-adab kehidupan yang baik. Guru-guru juga mempunyai lebih besar tanggungjawab melahirkan generasi muda yang berpersonaliti dan berjati diri.

Kita tidak dapat menahan ledakan dan perubahan era globalisasi. Tanggungjawab kita memulakan peranan mendidik sepanjang perkembangan individu itu dari segi fizikal, emosi, sosial, intelek dan pembelajaran. Asuhlah anak-anak dengan iman dan nilai-nilai murni yang baik.

Sesungguhnya kita tidak mahu melihat bahaya paling serius sekiranya kita meneruskan corak pembangunan kini. Kita akan menjadi sebuah masyarakat yang kaya dari segi material tetapi miskin jiwa iaitu miskin dan gersang daripada segi budaya, akhlak, tingkah laku, iman dan budi pekerti serta nilai-nilai kerohanian.

Apa yang diharapkan generasi hari ini mempunyai kekuatan jati diri, semangat patriotik, cinta akan keluarga, masyarakat dan negara. Mereka juga mestilah diasuh dengan akhlak dan iman yang kental serta mempunyai budi pekerti yang luhur.

Kita mengharapkan generasi yang akan menjadi pemimpin pada masa depan yakin akan diri sendiri, berani menghadapi segala rintangan, tidak terkongkong jiwanya serta dihormati oleh semua bangsa lain. Mereka juga mestilah cemerlang, berbudi pekerti dan berbudaya penyayang.

Dalam hal ini, Rasulullah SAW mengingatkan dan bersabda yang bermaksud: "Umatku terdahulu selamat (berjaya) kerana teguhnya keyakinan dan zuhud. Dan umat terakhir kelak akan binasa kerana kebakhilan (harta dan jiwa) dan cita-cita yang kosong." (Riwayat Abi Ad Dunia)

Oleh itu, sebagai umat Islam kita mesti berusaha menyelamatkan generasi muda dengan membentuk personaliti yang baik beriman dan berakhlak.

Rasulullah SAW berpesan dalam sabdanya yang bermaksud: "Seseorang Muslim ialah yang terselamat kaum Muslimin daripada lidah dan tangannya. Seorang Mukmin ialah yang dipercayai oleh kaum beriman terhadap jiwa dan harta mereka dan seorang muhajir ialah yang berhijrah meninggalkan dan menjauhi keburukan (kejahatan)." (riwayat Ahmad)

Akhirnya, daripada segi pengisian hati dan diri generasi hari ini perkara yang perlu diberi tumpuan ialah didikan berterusan dalam agama dan ilmu pengetahuan lain yang dapat diseimbangkan bagi membentuk kehidupan mereka.

PENULIS berkelulusan PhD Persuratan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan