MENYEBUT tentang perdamaian
nasional, perkara paling utama untuk jangka panjang sebenarnya bukan dalam
dunia politik tetapi dalam dunia pendidikan generasi muda.
Walaupun ada yang menyalahkan
pelbagai aliran sekolah sebagai punca perpecahan seawal sekolah rendah, adalah
lebih penting untuk mencari penyelesaian agar generasi berikutnya tidak hidup
dalam kepompong bangsa sendiri sahaja.
Contoh mudah hidup dalam 'dunia
berasingan' sejak zaman sekolah itu jelas boleh dilihat di kalangan muda mudi
dan remaja yang tidak tahu bahasa kebangsaan malahan ada tidak tahu bahasa
ibunda bangsa masing-masing.
Dalam media dan sektor pekerjaan
juga nyata perkara asas seperti bahasa kebangsaan juga gagal diangkat
martabatnya apabila bahasa Melayu dijadikan pilihan akhir pengiklan sehinggakan
ejaan juga caca-merba.
Antara punca utama masalah ini
adalah kelonggaran melampau yang diberikan kepada sekolah-sekolah sehinggakan
bahasa kebangsaan malahan jati diri sebagai rakyat Malaysia gagal diterap
kepada anak-anak kecil yang tidak tahu sejarah asal-usul mereka.
Oleh itu, semakin ramai yang mahu
kerajaan lebih berani mengambil pendekatan agresif dalam pendidikan khususnya
memperkasakan kembali konsep Sekolah Wawasan agar anak muda pewaris negara
tidak berbalah sesama sendiri dan belajar berkongsi hidup di bumi bertuah ini
kelak.
Ini bagi membolehkan murid
berbilang bangsa belajar serta bermain bersama-sama, seterusnya memahami
perbezaan antara mereka, dididik menghormati dan menjaga sensitiviti orang
lain, dan lebih penting menerapkan nilai-nilai murni termasuk cintakan negara
tanpa menggadaikan ciri-ciri bangsa atau agama masing-masing.
Tokoh pendidikan, Tan Sri
Alimuddin Mohd. Dom menjelaskan konsep Sekolah Wawasan cuma mengumpulkan
beberapa aliran sekolah dalam satu kawasan bagi membolehkan murid-murid
berkongsi kemudahan dan bergaul sesama mereka.
"Ada masanya murid akan
berkongsi padang, dewan ataupun kantin, ini memberi peluang kepada mereka
berada dalam satu tempat dan bercampur gaul walaupun sistem pelajaran
berbeza-beza.
Beliau menegaskan aspek pergaulan
di sekolah rendah amat penting dalam pendidikan anak muda negara ini mengikut
pepatah 'melentur buluh biar dari rebungnya'.
Tambahnya, proses sosialisasi
juga paling berkesan di usia muda selepas umur 3 ke 4 tahun kerana anak kecil
tidak tahu beza kaum atau agama dan cuma menganggap semua orang sebagai kawan.
"Melalui konsep Sekolah
Wawasan, sekurang-kurangnya murid-murid dapat bergaul, berhimpun ataupun
melakukan bermacam aktiviti bersama-sama, dengan itu matlamat perpaduan akan
lebih berjaya.
"Buat masa ini hanya lima
Sekolah Wawasan sudah diwujudkan. Ia mengambil masa memandangkan terdapat
beribu-ribu sekolah dan kesukaran mendapatkan kawasan sesuai," jelasnya.
Menurutnya lagi, sekolah sedia
ada menghadapi kesukaran memandangkan aliran berbeza tidak dibina dalam satu
kawasan khususnya di Kuala Lumpur yang sukar untuk mencari kawasan tanah dan
kekangan tertentu yang melambatkan pelaksanaannya.
Beliau memuji kecantikan kawasan
Sekolah Wawasan di Subang Jaya seluas 10 ekar dan merasakan masalah tanah dapat
diatasi kelak dalam perancangan sekolah-sekolah baharu yang dibina mengikut
konsep Sekolah Wawasan.
"Walaupun masih sukar
diterima orang ramai yang tidak selesa dengan konsep 'pergaulan' itu, tetapi
dari sudut pendidikan ia penting demi kesatuan dan perpaduan anak-anak kecil
yang akan mewarisi negara kelak.
"Ini bukannya idea baharu,
sudah 10, 15 tahun difikirkan pemimpin negara dan saya berharap lebih banyak
Sekolah Wawasan dapat dibina selepas ini," ujarnya.
Alimuddin menegaskan Sekolah
Wawasan perlu diteruskan kerana ia idea baik yang akan memainkan peranan besar
dalam usaha perpaduan yang menjadi matlamat utama penyatuan rakyat pelbagai
kaum dan agama.
"Apa yang tidak baiknya
kalau murid-murid boleh bergaul mesra? Bukannya mengganggu sekolah mereka,
semuanya berjalan seperti biasa di dalam darjah, cuma di luar mereka diberi
peluang bergaul bersama.
"Jika murid-murid kecil ini
tidak diberi peluang bercampur gaul, bila lagi? Selepas sekolah rendah ia
semakin sukar diterap. Saya tidak nampak sebarang isu tidak baik dengan Sekolah
Wawasan, mungkin orang tertentu yang mempunyai agenda lain sahaja nampak
sebaliknya," tegasnya.
Felo Penyelidik Utama Institut
Alam & Tamadun Melayu (Atma), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM),
Profesor Datuk Dr. Teo Kok Seong juga bersetuju Sekolah Wawasan alternatif
terbaik untuk perpaduan jika sekolah satu aliran tidak dapat dilaksanakan.
"Idea ini sejak tahun
1990-an lagi, tetapi nampak kurang berjaya kerana kurang sokongan terutamanya masyarakat
bukan Melayu, khususnya orang Cina yang mempunyai prasangka buruk terhadap
inisiatif tersebut.
"Mereka fikir dan andaikan
Sekolah Wawasan satu usaha menghakis jati diri dan melenyapkan identiti anak
Cina, satu usaha memelayukan dan akhirnya mengislamkan anak-anak mereka,"
jelasnya.
Beliau menegaskan prasangka itu
adalah tidak berasas kerana konsep tersebut cuma memberi ruang untuk
murid-murid bergaul dengan berkongsi kemudahan tanpa mengganggu aliran
pendidikan di sekolah kebangsaan (SK) mahupun sekolah jenis kebangsaan (SJK)
yang dibina berasingan.
Tambahnya, tujuannya cuma untuk
interaksi antara murid berlainan bangsa agar saling mengenali serta
faham-memahami cara hidup dan budaya antara mereka, akhirnya memupuk
persahabatan dan perpaduan antara rakyat.
"Lihat sahaja polarisasi
kaum di sekolah, SK dengan majoriti murid Melayu, SJK(C) dengan majoriti murid
Cina dan SJK(T) dengan majoriti murid India. Tiada pergaulan antara anak
bangsa-bangsa ini, bagaimana mahu pupuk perpaduan bila dewasa kelak?
"Kerana tiada pergaulan itu,
kini wujud curiga dan prasangka buruk antara satu sama lain. Sekolah Wawasan
tiada agenda terselindung dan identiti setiap sekolah akan kekal, ia cuma beri
anak-anak kecil peluang bergaul dan berkawan," katanya.
Beliau menjelaskan, anak kecil
sekitar 3 ke 4 tahun boleh bergaul walaupun berlainan bahasa, hanya biarkan
mereka bermain di padang permainan dan dengan sendirinya akan berkawan tanpa
mengira kaum, walaupun menggunakan bahasa isyarat.
Menurutnya lagi, menjelang usia 7
tahun di sekolah rendah, anak-anak kecil itu sudah boleh membentuk persahabatan
antara mereka tetapi jika tidak dapat bergaul, maka tiada peluang untuk
anak-anak Melayu, Cina dan India itu bersahabat.
"Lihatlah orang dewasa,
orang tua kini, mana ada bergaul. Jika urusan jual beli itu sekejap sahaja,
tiada persahabatan tulen dibentuk. Lihat sahaja rumah terbuka semasa perayaan,
semuanya duduk dengan bangsa masing-masing tanpa interaksi, pergi untuk makan
sahaja.
"Jika tidak mahu terus
begitu, tidak mahu anak-anak kita teruskan sikap tidak bergaul, perlu berfikiran
terbuka dan mulakan dari usia muda, bermula di sekolah mereka. Kembangkan
Sekolah Wawasan kerana ia alternatif terbaik jika tidak mahu sekolah satu
aliran dilaksanakan," tegasnya.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan