Kecemerlangan memimpin mampu
jalin hubungan baik dengan pekerja
Dalam memacu perkhidmatan
bertaraf dunia dan kelas pertama, sering kita menoleh ke arah pekerja yang
sememangnya menjadi modal utama organisasi.
Ia adalah suatu hakikat yang
tidak boleh disangkal bahawa pekerja yang cemerlang adalah jaminan kepada
organisasi yang cemerlang.
Namun, antara faktor utama
penentu kecemerlangan pekerja itu adalah majikannya. Majikan cemerlang
sebenarnya adalah pengemudi kejayaan organisasi.
Kecemerlangan majikan bukan saja
terletak pada kejayaannya memenuhi sasaran kerja dan organisasi, tetapi
kemampuan memimpin dan mengurus pekerja dalam suasana kasih sayang.
Pengurusan kasih sayang bermaksud
pengurusan yang menjalinkan hubungan yang baik dengan menunjukkan rasa hormat,
menghargai dan menjaga kebajikan pekerja.
Pengurusan kasih sayang juga
tidak menggadai ketegasan khasnya dalam membuat keputusan yang menjamin
kesejahteraan jangka panjang kepada pekerjanya.
Ini tidak bererti yang majikan
terpaksa pula bersifat lemah lembut dalam semua keadaan dan tidak pula bertegas
dengan pendiriannya saja dalam semua keadaan.
Tiada ertinya sesebuah organisasi
itu berjaya sehingga dijulang ke tahap dunia tapi pekerjanya sendiri tidak
merasa bangga dan seronok melaksanakan tugasan. Hal ini sangat penting apatah
lagi apabila rata-rata pekerja menghabiskan masa yang lebih panjang di tempat
kerja dari di rumah.
Saling menghormati
Justeru, suasana yang harmoni
dengan jalinan hubungan majikan pekerja yang baik serta saling menghormati
tidak boleh dipandang remeh kerana kita mahu berjaya dan merasakan kejayaan,
bukannya tekanan yang mengundang ketidakpuasan hati, krisis, konflik, stres,
gangguan emosi dan kesihatan.
Indeks Persekitaran Kerja
menunjukkan bahawa suasana kerja yang selesa dan perhubungan majikan dan
pekerja yang baik menyumbang kepada pengurangan pertikaian dalam organisasi.
Justeru, dalam mengurus dengan
kasih sayang, beberapa langkah penting untuk memenuhi hak pekerja perlu
diambilkira oleh majikan.
Ia meliputi matlamat, misi dan
visi yang ingin dicapai dari semasa ke semasa agar benar-benar difahami oleh
pekerja. Majikan perlu menyediakan ruang untuk pekerja menyalurkan pandangan
dan hasrat mereka dengan jelas serta menggalakkan budaya menyuarakannya secara
berhemah.
Pandangan dari pihak bawahan
kepada pihak atasan perlulah dinilai secara objektif dan dimanfaatkan dalam
perancangan dan membuat keputusan.
Pekerja akan merasa dihargai
apabila pandangan dan keputusan majikan turut mewakili mereka. Majikan perlu
mengamalkan ketelusan. Majikan boleh dianggap mengkhianati pekerja jika tidak
mengamalkannya dalam pengurusan.
Penyediaan polisi pekerjaan yang
menarik dan kompetitif meliputi peluang kenaikan pangkat, skim latihan, polisi
keselamatan dan insentif. Elakkan budaya pilih kasih serta membodek agar semua
pekerja dilayan dengan adil dan saksama.
Sabda Rasulullah SAW: Orang yang
bekerja untukmu adalah saudaramu. Allah telah mentakdirkan mereka bekerja di
bawahmu. (Riwayat Imam Bukhari dan al-Tirmizi).
Justeru, selain pekerja yang
perlu menunjukkan prestasi yang cemerlang dan berdedikasi, majikan juga perlu
mengamalkan sifat dan nilai kecemerlangan.
Sepuluh panduan sifat majikan
terbaik yang memiliki sifat al-Qawi dan al-Amin (kuat dan beramanah) ialah
tidak membebani pekerja di luar kemampuan, mengutamakan kebajikan, menjamin
keselamatan, mengeluarkan kata-kata dan bahasa sopan serta menghargai pekerja.
Selain itu, pembayaran gaji dan
imbuhan dengan segera dan setimpal, menilai pekerja dengan objektif dan adil,
menyediakan saluran dan peluang menyampaikan hasrat dan pandangan pekerja,
mengamalkan perbincangan serta permuafakatan.
Pengurusan aduan dan konflik
dengan bijaksana dan menyemarakkan suasana harmoni melalui jalinan tidak formal
seperti dalam aktiviti keagamaan, rekreasi dan riadah adalah antara sifat
majikan yang boleh dicontohi.
Rapatkan jurang hubungan
Langkah dan sifat yang diamalkan
dengan benar oleh majikan ini dapat merapatkan jurang hubungan antara majikan
dan pekerja serta menyediakan suasana persekitaran kerja yang kondusif lagi
membahagiakan.
Ia sekali gus mampu mengubah
suasana prejudis, menjemukan, putus asa, marah, konflik dan krisis kepada
suasana tenang, ceria, optimis, berkeyakinan dan bersemangat yang dapat
memberikan kepuasan bekerja. Pekerja yang ceria adalah pekerja yang inovatif,
kreatif dan produktif.
Usaha ini menjadikan warga
organisasi sebagai suatu pasukan kerja yang mantap sesuai dengan apa yang
diingatkan dalam Surah al-Saff: Ayat 4 yang bermaksud, Sesungguhnya Allah suka
orang yang berperang dijalan-Nya (untuk membela agamanya) dalam barisan yang
teratur bagaikan sebuah bangunan yang tersusun kukuh.
Penulis Prof Madya di Jabatan
Siasah Syariyyah, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan