KISAH sumbangan dan pengorbanan
guru bukanlah baharu. Malah setiap kita ada cerita tersendiri. Ada guru yang
diingati dan ada guru yang kita cuba jauhkan diri kerana pelbagai sebab
antaranya segan, malu dan mungkin ada kenangan yang kekal dalam ingatan.
Ketika di sekolah rendah, seorang
guru sementara dan masih muda mengubah keseluruhan sudut pandang penulis
terhadap buku dan ilmu. Sebagai anak kampung di pedalaman negeri Kedah, buku
bukanlah mudah diperoleh pada tahun 70-an.
Guru ini yang tinggal di pekan
berhampiran setiap minggu membelikan akhbar Utusan Pelajar terbitan Utusan
Melayu yang popular ketika itu dan Dewan Pelajar, terbitan Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP) saban bulan. Malah, guru ini juga memberi peluang kepada penulis
untuk membaca buku-buku baharu yang tiba di perpustakaan yang selalunya lebih
banyak disimpan daripada dihayati oleh para pelajar di kampung.
Peluang inilah yang membentuk
penulis berminat dengan buku dan menghayati dunia luas bagi seorang anak
miskin. Sesekali dibawanya pulang ke rumah sebagai seorang anak untuk melihat
keluarganya yang sebahagian besar berjaya dalam hidup sebagai satu sumber
inspirasi.
Perwatakan lembut dan keibuan
serta sering membimbing, menegur dan memberikan peluang dengan kasih sayang
kekal dalam ingatan penulis sehinggalah guru ini meninggal dunia beberapa tahun
lalu, yang hubungan akrab itu kekal biarpun setelah penulis bekerja.
Kisah ini bukanlah luar biasa.
Namun inilah antara cebisan pengaruh guru dalam kehidupan kita seharian
terutamanya dalam kalangan mereka yang sangat komited dengan tugas dan
tanggungjawabnya.
Guru-guru berupaya mencetuskan
satu sudut pandang hidup yang dipegang dan kekal dalam kehidupan kita dengan
cara tersendiri. Mungkin ketika itu bukan atas nama inovasi dan kreativiti, tetapi
atas nama keikhlasan dan kasih sayang yang ditunjukkan melalui tindakan dan
cara yang berbeza dalam membentuk pemikiran baharu.
Lihat sahaja guru-guru bersara
yang berada di sekeliling kita, yang dengan bangga bercerita tentang kejayaan
pelajarnya. Kejayaan pelajar adalah kepuasan luar biasa bagi diri mereka.
"Kebanyakan kami guru lama
berkhidmat dengan penuh dedikasi dan melihat tugas guru sebagai amanah besar
yang walaupun gaji tidak seberapa pada tahun 60-an dan 70-an, tetapi puas
apabila melihat murid-murid mencapai kejayaan, malah sebahagiannya rasa malu
untuk berdepan jika masih melakukan perkara-perkara yang tidak disenangi guru
seperti merokok," cerita Allahyarham Datuk Abdul Razak Abdul Hamid, salah seorang yang terselamat dalam Tragedi Hiroshima kepada
penulis.
Hari ini, zaman telah jauh
berubah. Peranan guru-guru bukan sahaja mengajar malah juga sebagai
fasilitator dan pembimbing sekali gus rakan luar biasa kepada pelajar, di
sekolah rendah mahupun menengah.
Tepat sekali apabila tema Pencetus Kreativiti, Penjana Inovasi
digunakan untuk sambutan Hari Guru 2014 yang sewajarnya dikekalkan untuk
beberapa tahun ini.
Guru bukan sahaja membuka ruang
fikir dan perubahan set minda anak-anak hari ini, malah perlu mencetuskan
kaedah, pengalaman dan inovasi baharu dalam mendidik dan membawa mereka ke
mercu kejayaan. Sekali gus perlu berusaha bersama-sama menggerakkan kreativiti
untuk membuka pemikiran baharu yang lebih bebas selaras dengan perkembangan
teknologi dan lebuh raya maklumat masa kini.
Guru bukan lagi meluahkan apa
yang ada dalam buku teks atau semata-mata melihat kepada kurikulum untuk
dihabiskan tetapi seharusnya berupaya menggerakkan pemikiran-pemikiran yang
dapat membolehkan anak-anak muda kita bermain dengan inovasi dan kreativiti
ke arah menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih menyeronokkan.
Mereka perlu mampu menarik para
pelajar ke sekolah dan melihat sekolah sebagai syurga untuk bereksperimen
dengan pemikiran dalam sains dan teknologi mahupun sastera dan budaya yang
sepatutnya berjalan seiring.
Setiap kita terhutang budi kepada
guru dan menghargai apa yang telah dilakukan mereka untuk menjayakan proses
pendidikan negara. Walaupun terdapat dalam kalangan guru yang merungut tentang
bebanan tugas yang dipikul, namun jika mereka cinta akan profesion dan kejayaan
anak bangsa, maka tekanan itu mampu bertukar menjadi keseronokan.
Malah tentunya lebih bahagia jika
bekas pelajar dan murid dapat sesekali kembali bersalaman dan memberikan
penghargaan kepada guru dan sekolah di mana kita bermula.
Jika setiap kita dapat menghantar
satu kad ucapan penghargaan berserta sebuah buku untuk perpustakaan sekolah
saban tahun pada sambutan Hari Guru, tentunya sekolah-sekolah kita akan meriah
dengan buku-buku untuk kegunaan anak-anak yang ada sekarang ini di samping
membahagiakan hati seorang guru. Lalu akan hilanglah penat lelah dan tekanan
yang dihadapi selama ini.
Selamat Hari Guru!
PENULIS ialah Timbalan Pendaftar
Kanan, Pejabat Naib Canselor, Universiti Sains Malaysia (USM).
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan