PELAN Pembangunan Pendidikan
Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang dilancarkan tahun lepas kini menampakkan hasil,
terutama dalam memastikan jurang pencapaian murid bandar dan luar bandar dapat
dikurangkan secara berperingkat.
Usaha ini, kata Timbalan Perdana
Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, akan terus dilakukan supaya aspirasi untuk
mengurangkan jurang pencapaian berdasarkan tahap perbezaan sosioekonomi
sebanyak 50 peratus dapat dicapai.
Jelas beliau, perkara ini
terbukti menerusi keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun lalu apabila
jurang pencapaian calon bandar dan luar bandar adalah sebanyak 0.01 mata Gred
Purata Nasional (GPN).
Tidak dapat dinafikan bahawa
pendidikan adalah bidang terpenting dalam usaha pembangunan insan yang
menyumbang kepada pembangunan negara. Melalui bidang ini manusia dapat
dibekalkan dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran. Bidang pendidikan menjadi
semakin penting dan mencabar menjelang 2025 sebagai persediaan membentuk modal
insan.
Di samping itu, pembelajaran
sepanjang hayat juga akan membolehkan individu daripada pelbagai latar belakang
sosioekonomi, agama dan etnik belajar sehingga ke peringkat yang lebih tinggi.
Oleh itu, Kementerian Pendidikan
mengambil tindakan yang berani dan pantas dengan menyediakan pelan pembangunan
pendidikan kerana perubahan yang dihasratkan adalah penting dan mesti
dilaksanakan segera.
PPPM 2013-2025 sudah menampakkan
kesan kejayaan antaranya penglibatan ibu bapa dan sambungan Internet ke
sekolah-sekolah. Tujuannya untuk mencapai pendidikan berkualiti. Transformasi
pendidikan ini adalah komitmen kerajaan untuk terus komited menjalankan
pembaharuan dalam sistem pendidikan negara bagi tempoh 15 tahun akan datang
bermatlamat setiap murid mempunyai kemahiran baru untuk merebut peluang di
samping menangani cabaran abad ke-21.
Jika dikaji dan diteliti adakah
masa di sekolah mencukupi untuk murid belajar, menelaah dan mengulang kaji
pelajaran? Jawapannya tentu tidak cukup jika murid tidak bersedia dari awal.
Dalam hal ini, peperiksaan Ujian
Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) akan menguji apa yang dipelajari pada tahun
empat, lima dan enam. Sementara itu, di peringkat tingkatan tiga, murid akan
diuji apa yang dipelajari di tingkatan satu, dua, dan tiga. Bagi Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM), pelajar akan diuji apa yang dipelajari di tingkatan
empat dan lima.
Bagi menggantikan beberapa
peperiksaan, Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang dilaksanakan
dilihat satu usaha Kementerian Pendidikan dalam memberi penambahbaikan terhadap
pencapaian murid dalam peperiksaan utama, khususnya UPSR dan Penilaian Menengah
Rendah (PMR).
Para guru mengharapkan mereka
tidak dibebankan dengan kerja-kerja menyediakan soalan, memeriksa kertas
jawapan serta menjumlahkan keputusan. Suatu kaedah baharu telah dilakukan oleh
Kementerian Pendidikan bagi mengurangkan beban dan tugas guru.
Berkaitan hal ini, Menteri
Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, pihaknya akan berusaha
mengurangkan bebanan guru dalam pelaksanaan PBS ini. Malah, pengenalan PBS yang
memberi penekanan kepada pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran mengenai
pembelajaran menjadi langkah penting menentukan penguasaan murid secara lebih
bersistematik pada setiap peringkat Pengajaran dan Pembelajaran (P&P).
Pelaksanaan PBS itu akan dilihat
hasilnya melalui keputusan UPSR bagi murid yang mendudukinya pada 2016 dan PMR
mulai 2014.
Justeru, PBS akan memberi
penilaian lebih menyeluruh terhadap murid. PBS mengandungi empat komponen
merangkumi Pentaksiran Sekolah; Pusat; Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum
serta Pentaksiran Psikometrik iaitu mengenai sikap dan personaliti murid dan
pelajar.
Dalam pada itu, ibu bapa juga
perlu bersiap sedia dari segi mental, fizikal dan rohani bagi anak-anak mereka
yang akan menghadapi peperiksaan, seterusnya bagi menghadapi perubahan di bawah
PPPM.
Lantaran itu, ibu bapa perlu memahami
dan mengikuti serta mengkaji perubahan ini. Di samping itu, mereka perlu
menyediakan masa untuk memantau anak-anak bagi mengulang kaji pelajaran di
rumah dan menghantar mereka ke kelas tuisyen bagi menghadapi peperiksaan.
Sementara itu, bagi guru-guru
tentulah akan menyediakan (P&P) yang berkesan di dalam kelas kepada murid .
Justeru, P&P di dalam kelas
bukan sahaja menjurus kepada peperiksaan, malahan jauh daripada itu dapat
membentuk pelajar yang mempunyai sahsiah, berakal budi dan berakhlak terpuji.
Pelaksanaan Dasar Memartabatkan
Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) yang diperkenalkan
nyata bertepatan dengan hasrat kerajaan untuk menjadikan bahasa Malaysia
sebagai alat perpaduan, bahasa perhubungan dan bahasa ilmu.
Pada masa sama peningkatan
penguasaan bahasa Inggeris turut diberi penekanan supaya murid dan pelajar
dapat bersaing dan meneroka ilmu di peringkat antarabangsa.
Menerusi PPPM murid digalakkan
mempelajari sebanyak mungkin bahasa asing seperti bahasa Arab, Sepanyol,
Perancis dan Jepun.
Jelaslah, kedua-dua bahasa dalam
MBMMBI itu dan bahasa-bahasa lain sememangnya memainkan peranan penting ke arah
melahirkan modal insan berilmu, berkemahiran tinggi dan berketerampilan untuk
memacu ekonomi berasaskan pengetahuan. Ibu bapa dan guru harus memainkan
peranan menyokong dasar MBMMBI ini bagi melonjak kualiti pendidikan negara.
Ibu bapa juga harus memahami
transformasi pendidikan negara sejajar dengan hasrat kerajaan dan Kementerian
Pendidikan yang ingin melahirkan murid yang seimbang dari segi jasmani, emosi,
rohani dan intelek serta mampu mencapai visi yang dihasratkan iaitu menyediakan
peluang kepada individu meningkatkan taraf hidup, menjadi ahli masyarakat yang
berjaya, dan menyumbang secara aktif kepada pembangunan negara.
* PENULIS ialah pengamal media,
PhD Persuratan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
,
BalasPadamCikgu,
Dalam pandangan saya kita cepat memberi pujian dan mendabik dada. Kalau kita membuat kueh untuk dijual dan mendabik dada dengan kata kata menggegar dunia betapa intimewanya kueh rikaan kita, kita aka berakhir timbunan kueh basi tanpa pelannggang. Kita boleh menukar cara adunan dan cara memasak tetapi hasilnya lagi timbunan kueh basi.
Baru baru bari ini salah satu penulisan yang menarik dalam akhbar membawa tajuk 'The rise of jobless graduates'. Dari penulisan yang mencerminkan ‘pembeli kueh’ kita faham apa yang sedang berlaku. Disana juga terdapat keluhan ketua secretariat SL1M yang menyatakan kejayaan memperbaki ‘kueh’ yang tidak terjual. Sedihnya bilangan kueh yang tidak bernilai bertambah banyak, jauh diluar kemampuan memperbaikinya.
Mengapa perlunya mengaku kesilapan dan ingin memperbaiki yang yang sudak dilaksanakan? Tidakkah kita memperhalusi apa kesukaran yang munkin berlaku sebelum kita mulakan satu satu rancangan? Dalam dua puluh tahun kebelakangan ini saya melihat penurunan tahap pelajaran kanak kanak dikampong. Apa yang dikatakan penurunan jurang antara sekolah Bandar dan luar Bandar saya terima dengan ‘secebis garam’ (take with a pinch of salt).
Banyak kata kata yang merunsingkan fikiran kita, terutama kaum Melayu, ditulis dan dilaungkang. Tetapi pihak ‘penjual’ dan kucu kucu yang berlindung dibelakang PhD dan kelulusan yang menakjubkan terus megakan benang basah. Mendabit dada university ‘tahap antara bangsa’ disebalik hakikat keduduka Malaysia dibawah bilangan 200 terbaik.
Biar kalah sabung asalkan menang sorak!
Maaf kerana terpanjang catatan ini buat perbincangan.