Khamis, 19 Januari 2012

ISU SOSIAL : Institut Wasatiyyah tolak ekstremisme


DATUK AZIZ JAMALUDIN MHD TAHIR
Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim).


Lebih setahun lalu, Datuk Seri Najib Tun Razak mempromosikan pendekatan kesederhanaan bagi mengatasi masalah kemanusiaan dan ketegangan politik dunia. Maka dua hari lalu (17 Januari 2012) dengan rasminya tertubuhnya Institut Wasatiyyah sebagai wahana membina strategi dan merealisasikan pendekatan sederhana dan keseimbangan dalam semua aspek kehidupan.

Promosi itu kemudiannya dipersetujui oleh masyarakat antarabangsa sehingga tertubuhnya Global Movement of Moderates atau Pergerakan Kesederhanaan Global di mana Malaysia diberikan kepercayaan untuk memulakannya secara lebih meluas.

Keyakinan masyarakat antarabangsa itu adalah disebabkan Malaysia merupakan negara Islam yang paling stabil dari segi politik manakala kedudukan ekonominya juga menjadi model tentang keanjalan sistem sehingga mampu berhadapan dengan pelbagai cabaran.

Apabila memahami dengan jelas maksud pendekatan wasatiyyah yang dikemukakan oleh Najib ketika menjelaskannya dalam Persidangan Umum Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu pada akhir tahun 2010, idea itu mendapat sambutan yang amat memberangsangkan.

Bagaikan mendapat sokongan moral di peringkat antarabangsa, maka Malaysia telah mempelopori penganjuran sebuah persidangan peringkat antarabangsa di Kuala Lumpur yang mana pada majlis perasmiannya, dengan rasminya tertubuhkan Institut Wasatiyyah yang akan diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri manakala sebuah Kerusi Wasatiyyah diwujudkan di Universiti Malaya, sebuah universiti tertua di Malaysia.

Penubuhan Institut Wasatiyyah juga membuktikan bahawa Malaysia adalah serius untuk mendidik rakyatnya bagaimana mencintai cara hidup yang sederhana dan seimbang. Perspektif itu adalah suatu pendekatan terbaik dan telah dibuktikan mampu membawa kesan yang besar dan berpanjangan sebagaimana dipraktikkan Nabi Muhammad SAW sejak menerima perintah Allah SWT untuk menyampaikan risalah-Nya, sebagaimana terkandung dalam al-Quran.

Pendekatan sederhana dan seimbang yang dipelopori oleh Nabi Muhammad SAW telah menjadikan pola kehidupan masyarakat Madinah sebagai contoh terbaik sebagai masyarakat madani.

Hingga kini, masih belum ada contoh kehidupan bermasyarakat yang benar-benar adil dan boleh hidup dengan aman, kerana prinsip-prinsip pemerintahan baginda tidak menggunakan kekerasan dalam menyelesaikan sebarang kemelut meskipun ada desakan-desakan untuk melaksanakannya.

Malah hasil daripada sikap kesederhanaan inilah telah membuka hati ramai penduduk Arab di seluruh Semenanjung Arab memeluk Islam dan membentuk satu ummah.

Hal yang sama turut berlaku di Malaysia. Apabila pendekatan sederhana dilakukan semasa berunding untuk mendapat kemerdekaan dan pemuafakatan antara kaum pada tahun 1955 menyebabkan segelintir pejuang kemerdekaan yang berhaluan kiri mengambil jalan penuh revolusioner.

Sejarah itu tetap menjadi iktibar yang begitu mendalam di sanubari rakyat Malaysia dan menyedari hakikat itulah juga telah memberi ilham Perdana Menteri untuk menghidupkan dengan berkesan gerakan kesederhanaan dan keseimbangan. Dalam Islam sendiri sudah terbukti, dengan pendekatan dakwah yang berhemah dan sentiasa menggalakkan persefahaman jumlah penganutnya bertambah dengan begitu pesat.

Bahkan dalam situasi semaraknya kebencian terhadap Islam selepas peristiwa robohnya Pusat Dagangan Antarabangsa pada bulan September 2001, jumlah penganut Islam sudah berkembang menjadi kedudukan yang kedua terbanyak selepas Kristian. Populasi penduduk Islam sedunia sudah menjangkau 1.8 bilion dan dalam jangka waktu kurang lima puluh tahun, jumlah penganut Islam dijangka akan berada di kedudukan teratas.

Jika diimbas kembali sejarah politik, sikap ekstremisme sebenarnya sudah bermula sejak permulaan lahirnya semangat kebangsaan, tetapi ia tidak sampai kepada peringkat membunuh dan terbunuh. Tragedi menyerang secara kekerasan itu sebenarnya dimulakan oleh sekelompok pemimpin yang menyanjungi prinsip perjuangan revolusi, kerana dengan cara itulah akan mempercepatkan proses kemerdekaan sesebuah negara.

Pendekatan yang diambil oleh orang Melayu lebih berkesan kerana menghormati prinsip perundingan dan pemuafakatan. Prinsip sedemikianlah menjadikan Malaysia sebuah negara yang merdeka tanpa perlu mengorbankan rakyatnya, kecualilah dalam usaha menentang sekumpulan mereka yang tidak bersetuju dengan kaedah tersebut.

Kelompok itu kemudiannya melancarkan perang dan gerakan bersenjata sehinggalah meninggalkan trauma yang mendalam hingga sekarang walaupun secara mutlaknya darurat telah ditamatkan pada tahun 1960 di Semenanjung dan pada tahun 1971, di Sabah dan Sarawak.

Setelah gerakan bersenjata dilumpuhkan, sebahagian kecil penggerak komunis meneruskan serangan dan melancarkan tahun pemberontakan pada tahun 1975, dengan harapan akan beroleh kejayaan besar apabila lebih ramai anggota pasukan keselamatan berjaya dibunuh. Rupa-rupanya pendekatan tersebut terus mengalami kegagalan dan semakin dibenci oleh masyarakat umum.

Selain penubuhan Institut Wasatiyyah (di JPM) dan penubuhan Kerusi Wasatiyah (di UM), Penubuhan Yayasan Pergerakan Kesederhanaan Global pula dijangka mampu meningkatkan peranan GMM sebagai pusat penyatuan kepada semua usaha dan pendekatan menentang keganasan dan ekstremis sama ada yang digerakkan oleh agensi kerajaan atau pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Menurut Najib, "Selain menjadi inisiatif eksklusif yang digerakkan oleh Malaysia, GMM juga akan menyokong inisiatif lain yang digerakkan oleh badan antarabangsa ke arah mempromosikan gerakan kesederhanaan dan keseimbangan termasuk dialog dan kerjasama sama seperti United Nations Alliance of Civilisations (UNOAC)."

Gerakan kesederhanaan atau wasatiyyah bukanlah menampilkan sikap yang lemah atau mengalah, tetapi ia adalah langkah berani yang penuh kebijaksanaan. Seperti digambarkan oleh seorang pemikir tingkah laku manusia yang semakin diyakini oleh masyarakat antarabangsa, Steven Covey, era masa kini ialah era yang bakal dibentuk oleh kebijaksanaan.

Sesuatu tindakan yang boleh disifatkan bijaksana, dalam pendekatan falsafah Melayu ialah menarik rambut di dalam tepung, rambut tidak putus manakala tepung tidak terburai.

Tindakan menggunakan pendekatan sederhana dan seimbang bukan bermakna pengecut ataupun terlalu berlembut. Ia adalah sebuah pendekatan yang dalam konteks psikologi pengurusan atau perundingan ialah strategi "menang-menang" dan dalam keadaan itulah ia dinamakan sebagai "situasi bijaksana."

Kebijaksanaan itulah yang amat diharapkan lahir daripada jiwa manusia yang sanggup mendahulukan rakyat dan melonjakkan prestasi, dan bukannya daripada mereka yang hanya tahu bercakap, mengkritik, mencaci dan merendah-rendahkan keupayaan orang lain bagi menutup kelemahannya.

Sikap melampau memang sentiasa berada dalam kerugian, kerana yang dikejar itu adalah bayang-bayangnya sendiri yang hanya muncul sekadar visual dan bukannya berbingkai serta boleh dipegang. Ia adalah sebuah kengerian yang bakal mencetuskan lebih banyak tragedi.

Lahirnya Intitut Wasatiyyah di Malaysia bermakna kerajaan benar-benar mahu mempraktikkan prinsip kesederhanaan dan mengetepikan keseluruhan nilai kekerasan serta sikap melampau. Ia akan dibudayakan sebagai satu corak kehidupan yang beradab dan bersusila, menghormati nilai dan hak setiap orang secara yang lebih wajar dan bermakna.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan