Jumaat, 20 Januari 2012

ISU UMUM : Islam jadikan Melayu maju


Oleh Norakmah Mat Youb dan Suzalina Halid
bhnews@bharian.com.my


Pengaruh, pendekatan rasional wujud kerjasama politik pelbagai kaum

KUALA LUMPUR: Pengaruh pemikiran rasional yang disumbangkan Islam kepada kaum Melayu menjadikan Melayu bangsa yang maju, moden dan bertolak ansur, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, melalui pendekatan yang rasional juga, pemimpin terdahulu berjaya mendapatkan kemerdekaan dan mewujudkan kerjasama politik pelbagai kaum untuk mentadbir negara bersama-sama.

“Dengan pendekatan rasional ini, kita berjaya mengharungi beberapa episod hitam dalam sejarah hubungan kaum dan kemudian bangkit membina kekuatan sebagai negara bangsa yang maju serta bersatu padu,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Konvensyen Asal Usul Melayu-Induknya di Alam Melayu anjuran Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, semalam.

Muhyiddin berkata, pemikiran rasional membolehkan Melayu dan kaum lain di negara ini menerima perbezaan sebagai sebahagian daripada fitrah kehidupan masyarakat majmuk yang pelbagai budaya, agama dan tradisi.

“Kita tidak menjadikan perbezaan sebagai penghalang untuk terus hidup bersama dalam suasana aman dan harmoni. Sebaliknya, dengan semangat perpaduan dan penerimaan antara kaum kita menjadikan kepelbagaian sebagai aset utama membina negara bangsa yang padu,” katanya.

Beliau berharap konvensyen itu dapat mengupas unsur positif dalam sejarah ketamadunan dan kebudayaan Melayu yang dapat menyumbang kepada kemajuan Melayu dan kerukunan pelbagai kaum dan agama di negara ini.

Katanya, unsur positif pastinya dapat menyuntik semangat baru kepada bangsa Melayu untuk terus melangkah dengan semangat yang kental dan jitu mencipta kegemilangan pada masa depan.

“Diharapkan konvensyen ini dapat menyemarakkan lagi semangat untuk terus menggali dan mengenali sejarah dan tradisi sesuatu bangsa di negara ini,” katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan