Isnin, 12 Mac 2012

ISU KESIHATAN : Mengelak nafas berbau


Bagi sebahagian orang, berkumur dan memberus gigi masih belum mencukupi untuk menghilangkan masalah nafas berbau. Berikut antara usaha yang boleh dicuba untuk menjauhi masalah ini.

Herba Rempah-ratus seperti ketumbar, kayu manis, spearmint atau minyak pooh sejenis minyak yang berangin dan kayu putih boleh dikunyah secara langsung atau direbus untuk diminum.

Sayuran & buah-buahan renyah seperti lobak merah, buah epal atau sayur-sayuran yang kaya serat mampu membantu menjaga kesihatan mulut. Ia dapat meningkatkan pengeluaran air liur dan menjaga mulut agar lembap dan bersih.

Vitamin C seperti melon, buah beri dan brokoli dikatakan boleh membantu menjadikan persekitaran mulut kurang bakteria. Vitamin C juga dapat membantu mencegah radang dan penyakit gusi.

Pihak The American Academy of Periodontology turut menyarankan beberapa usaha agar nafas sentiasa segar sepanjang hari.

Cukup air

Untuk mengurangi bau nafas kurang enak apabila mulut kering, usahakan agar anda banyak minum air. Tapi kurangkan kopi, dan minuman bersoda.

Mengunyah gula-gula Permen bebas gula dapat membantu menghasilkan lebih banyak air liur. Amalan ini dikatakan dapat menghilangkan sisa makanan dan bakteria daripada dalam mulut.

Guna berus gigi yang baik

Pilih berus gigi berbulu lembut. Gantikan berus empat bulan sekali bagi memastikan berus dapat sentiasa berfungsi dengan baik.

Temui doktor gigi

Hanya doktor gigi yang dapat memberikan rawatan profesional dalam mengikis dan membersihkan plak pada pemukaan gigi agar nafas tidak berbau.

Sumber : http://cyberita.asia1.com.sg/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan