Isnin, 12 Mac 2012

ISU SAINS DAN TEKNOLOGI : Malaysia utama keselamatan tenaga


Oleh Stephen Kay

Negara wajar fokus sektor elektrik bagi kurang import jana kuasa

BARU-BARU ini, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dalam blognya, (http://peterchin.my) menulis ‘negara kita sekarang bergerak begitu cepat menjadi negara yang terpaksa bergantung kepada import bagi memenuhi keperluan tenaga dalam negara.'

Akan ada yang tertanya-tanya ketika membacanya, ‘Apa halnya?’ Bagaimana kehidupan boleh berbeza bagi negara yang mengimport tenaga dengan yang mengeksport tenaga? Sama ada suka atau tidak, perbezaannya begitu besar dan tiada siapa yang akan menyangkanya. Negara pengimport akan terdedah sepenuhnya kepada keadaan tenaga dunia.

Latar belakang keadaan yang perlu dihadapi Malaysia ialah dunia kini menghadapi kekurangan rizab sumber minyak fosil (asli), khazanah negara, kemunculan China sebagai pengguna terbesar tenaga dan peningkatan kesedaran isu alam sekitar (terutama pemanasan global). Faktor-faktor ini bukanlah dalam kawalan Malaysia dan ia akan meningkatkan kenaikan harga minyak.

Rakyat Malaysia sudah lama mendapat ‘perlindungan’ daripada kenaikan harga tenaga pada peringkat global. Rakyat Malaysia sudah diketahui mendapat bantuan subsidi untuk gas, elektrik dan petrol.

Dasar ‘subsidi’ ini sudah dilaksanakan secara bersama dengan sektor tenaga yang mana pelbagai subsektor hanya dikuasai oleh satu, atau paling banyak pun beberapa pihak.

Mungkin dasar ini bersesuaian pada masa lalu; ia sememangnya berniat baik dan berdasarkan Malaysia ketika itu mempunyai banyak lebihan minyak dan gas, ditambah pula dengan kekurangan kakitangan berkemahiran teknikal dan kakitangan pengurusan pada pelbagai peringkat rangkaian tenaga.

Bagaimanapun, ketika ini semua keadaan itu sudah tidak lagi wujud. Kini kita sudah bergerak menjadi negara pengimport tenaga dan berita baik mengenainya ialah kita sudah meningkatkan kemahiran dan kepakaran untuk menguruskan sepenuhnya rangkaian tenaga ini.

Jika kita dapat menerima hakikat kini kita sudah menjadi negara pengimport tenaga, persoalan mengenai ‘apakah isu utama untuk pengimport tenaga?’ akan dapat dijawab dengan jelas iaitu jawapannya bukanlah harga tenaga, tetapi lebih kepada ‘keselamatan tenaga’. Ini bermakna, perkara ini perlu diselesaikan secara sistematik dan komprehensif. Sebagai contoh, harga elektrik akan jadi penting jika bekalannya dapat diperoleh tanpa mengira masa dan tempat ketika kita memerlukannya.

Kadar bayaran elektrik murah tidak akan memberi makna jika sekiranya kita sering alami gangguan dan terputusnya bekalan.

Jadi bagaimanakah bentuknya kerangka dasar Malaysia yang mahu menggalakkan inovasi dan kecekapan? (juga disentuh menteri berkaitan). Mungkin ia boleh dilakarkan dengan memberi fokus kepada sektor elektrik sejak berita mengenai penjualan aset tenaga Tanjung disiarkan media.

Bagi mendapatkan imbangan yang betul di antara harga dan soal keselamatan, sesebuah negara perlu perlu menerima apa yang tidak menjejaskannya dan memberi tumpuan kepada perkara yang boleh menjejaskannya.

Oleh itu, pendekatan untuk menjana rangkaian elektrik perlu dibuat begini:

Pelbagaikan opsyen bekalan minyak bagi mengurangkan risiko dan kesan yang tidak kelihatan (ini termasuk menyediakan opsyen untuk mengimport gas dan arang batu, serta mungkin juga membawa masuk ‘peserta’ baru dalam kalangan pengimport),

Pilih minyak bercampur yang memberi kelebihan kepada Malaysia untuk melindungi rizab minyak fosil yang masih dimiliki (contohnya gas di Sabah dan Sarawak) bagi menyediakan strategi rizab semula jadi ketika masa krisis).

Meluaskan ruang IPP kepada ‘peserta’ baru bagi menggalakkan persaingan (ia mungkin terjadi jika aset Tanjung dijual kepada ‘peserta’ bukan IPP).

Asingkan transmisi elektrik daripada jana kuasa tenaga bagi menggalakkan lagi kuasa pasaran dalam penjanaan, transmisi dan pengagihan bekalan.

Memberi insentif kepada pengguna yang meningkatkan kecekapan menggunakan tenaga (ya, ini mungkin memerlukan kenaikan harga).

Menyediakan keupayaan tambahan jana kuasa yang bersesuaian dengan kadar pertumbuhan permintaan tenaga di Malaysia.


Disatukan semuanya, inisiatif berkenaan akan menggalakkan inovasi dan kecekapan dalam bidang yang boleh dikawal oleh Malaysia, pada masa sama mengurangkan risiko dan kesan persekitaran yang tidak dijangka, masalah atau bencana alam. Lebih penting lagi, pendekatan sedemikian mampu dilakukan dengan merasionalisasikan harga, sediakan pentas untuk langkah seterusnya dalam pengurusan elektrik yang mana ia membabitkan ‘grid pintar’, ‘jangka bacaan pintar’ dan seumpamanya. Teknologi baru ini direka bentuk untuk mengoptimumkan kecekapan tenaga dan kos keseluruhan kepada masyarakat.

Bagaimanapun, ia hanya boleh dilakukan dengan berkesan dalam persekitaran di mana harga elektrik melambangkan kos sebenar penjanaan dan pengagihan (perlu secekap mungkin).

Situasi semasa (contohnya, kerugian besar dialami TNB disebabkan kekurangan gas), menunjukkan ia boleh menjadi lebih baik jika semua inisiatif yang dicadangkan dilaksanakan sebelum timbul sekali lagi ‘krisis’ tenaga. Dalam hal ini, langkah melakukan ‘prakelayakan’ untuk kemudahan pengeluaran tenaga Prai adalah baik dan ia dapat menarik minat pelbagai pihak.

Industri tenaga global sedang melalui tempoh perubahan yang signifikan. Oleh itu, adalah jelas untuk kita memajukan sektor ini di Malaysia. Yang pasti, Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTha), MyPOWER, Suruhanjaya Tenaga dan pihak lain sedang memberi tumpuan kepada isu yang betul, Selamat Berjaya.

Penulis mempunyai pengalaman bekerja dengan banyak syarikat tenaga di dunia dan menjadi pemerhati dalam isu dan keperluan tenaga global dan tempatan.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan