Jumaat, 6 April 2012

ISU PATI : Tiada cadangan lanjut tempoh 6P


KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak bercadang melanjutkan tempoh proses pemutihan menerusi Program Penyelesaian Menyeluruh Pendatang Asing Tanpa Izin (6P) yang berakhir Selasa depan, selepas ia ditangguhkan dua kali sebelum ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, berkata tempoh dan maklumat mencukupi sudah diberi kepada semua pihak berkepentingan untuk melaksanakan proses kedua program itu.

“Kita sudah ikut permintaan majikan dan kedutaan supaya tambah masa selepas ia ditangguhkan dua kali. Saya harap tak ada tambahan masa lagi,” katanya selepas mengadakan lawatan proses pemutihan di Kompleks Kementerian Dalam Negeri (KDN) di Jalan Duta di sini, semalam.

Proses pemutihan bermula 10 Oktober tahun lalu sebelum ini berakhir 10 Januari lalu sebelum ia ditangguhkan pada 15 Februari.

Atas permintaan majikan dan kedutaan yang memberi alasan masa untuk mengeluarkan dokumen sah kepada warga negara masing-masing dan sebagainya, tempoh itu sekali lagi ditangguhkan sehingga 10 April ini.

Hishammuddin berkata, melalui proses Pendaftaran, seramai 2.3 juta warga asing membabitkan 1.3 juta pendatang asing tanpa izin (PATI) dan Pekerja Asing Sah sudah direkodkan maklumat serta data biometrik mereka.

“Sehingga semalam (kelmarin), seramai 70,847 majikan mendapat manfaat kelulusan untuk menggaji 372,335 pekerja asing yang pada asalnya PATI.

“Mereka kini bekerja secara sah dalam pelbagai sektor seperti perkilangan, perkhidmatan, pembinaan, perladangan dan sebagainya,” katanya.

Beliau berkata, menerusi proses ketiga iaitu pengampunan, seramai 123,346 PATI sudah diampun dan pulang ke negara asal mereka secara sukarela dengan warga Indonesia paling tinggi direkodkan iaitu 77,396 orang, diikuti India (9,532), Nepal (8,235), Myanmar (7,132) dan 4,754 warga Kemboja.

“Menerusi proses Pemantauan pula, kita dapat mengesan dan mengumpul maklumat sindiket yang cuba menggagalkan Program 6P dan operasi sindiket selama ini mengaut keuntungan secara tidak wajar dengan aktiviti boleh dikaitkan dengan pemerdagangan orang dan penyeludupan manusia,” katanya.

Hishammuddin berkata, sebagai contoh, KDN menahan tiga warga Bangladesh baru-baru ini yang mengaut keuntungan berhubung program itu dan pihaknya bekerjasama rapat dengan Kerajaan Bangladesh dan agensi antarabangsa. – BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan