Isnin, 23 April 2012

ISU SOSIAL : Kekosongan jiwa faktor penularan LGBT


Oleh PROF. DR. SAODAH ABD. RAHMAN

PERMASALAHAN sosial dalam kalangan umat Islam di negara ini menjadi semakin runcing apabila kegiatan mungkar menjadi lumrah kehidupan masyarakat. Penularan gejala lesbian, gay, biseksual dan transgender serta seks bebas (LGBT) di kalangan umat Islam merupakan perkara serius yang perlu diatasi oleh umat Islam. Faktor yang mendorong dan menggalakkan percambahan LGBT perlu dikaji supaya kegiatan itu dapat dibendung.

Perkara berkaitan identiti atau sifat manusia berubah daripada fitrah kepada personaliti bertentangan dengan fitrah adalah mempunyai kaitan dengan bisikan hati yang mendorong jiwa melakukan perkara bertentangan fitrah.

Jiwa ini dianggap sebagai nafs al-ammarah (nafsu yang mendorong kepada kejahatan) seperti mana dijelaskan oleh Allah dalam surah 12 (Yusuf): 53 yang bermaksud, " Sesungguhnya nafsu itu (nafsu al-ammarah) selalu menyuruh kepada kejahatan kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhan ku. Sesungguhnya Tuhan ku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang".

Di antara perkara yang diajukan oleh beberapa orang gay kepada penulis adalah bagaimana caranya untuk menghapuskan syahwat yang mendorong mereka begitu bernafsu apabila melihat lelaki yang comel dan menarik. Mereka menjelaskan bahawa mereka cuba untuk mengelakkan perasaan demikian tetapi gagal.

Begitu juga dengan lelaki yang bertingkah laku dan berperwatakan wanita gagal untuk mengubah jiwa dan hati mereka menjadi lelaki sejati. Berdasarkan kepada pengakuan dan keluhan golongan ini umat Islam tidak boleh membiarkan golongan tersebut terumbang-ambing dalam alam fantasi yang bertentangan dengan fitrah kejadian manusia.

Persekitaran dan corak pendidikan dan pembesaran lelaki dan wanita kadang-kala mendorong remaja Islam bersikap dan bertindak di luar fitrah jantina. Ibu bapa perlu memainkan peranan penting dalam proses pembesaran anak-anak. Ibu bapa perlu prihatin terhadap jenis pakaian, barang permainan anak-anak dan cara mereka bertingkah laku.

Rasulullah SAW amat prihatin dalam soal ini. Baginda menyeru ibu bapa memilih pakaian dan alat permainan berdasarkan kepada jantina . Anak-anak lelaki dilatih dengan kegiatan sukan dan permainan lasak supaya pembentukan tubuh badan menjadi gagah, jiwa dan pemikiran mereka bertepatan dengan jantina mereka.

Anak-anak perempuan diberi permainan yang boleh membentuk jiwa keperempuanan seperti anak patung, peralatan rumah atau dapur supaya mereka menggemari kegiatan berkaitan dengan kewanitaan dan keibuan. Perkara seperti ini kurang ditekankan oleh ibu bapa dalam pembesaran anak-anak masa kini. Mereka lebih menumpukan perhatian kepada pendidikan akademik tanpa menghiraukan aspek pendidikan personaliti atau kerohanian.

Kadang-kala terdapat ibu bapa terlalu memanjakan anak sehingga tidak berani menegur anak apabila berpakaian dan menunjukkan watak yang berbeza dengan jantina mereka.

Guru-guru di sekolah perlu berperanan bagi mengubah jiwa dan pemikiran kanak-kanak yang mempunyai kecenderungan bertentangan dengan fitrah jantina. Guru-guru kaunseling dan agama sepatutnya membuat pelbagai kegiatan yang boleh mendorong kanak-kanak dan pelajar berminat memakai pakaian dan bersikap berdasarkan jantina mereka.

Pengaruh rakan-rakan dan media juga merupakan faktor kepada penularan kegiatan LGBT. Kumpulan gay dan lesbian di Barat begitu aktif menyiarkan aktiviti mereka dalam laman web dengan pelbagai cara untuk menghasut manusia mengikuti kumpulan mereka. Umat Islam terutamanya remaja yang menghadapi kekosongan jiwa atau kehausan hawa nafsu memilih corak kehidupan gay atau lesbian bagi menutup kegiatan mungkar mereka.

Perkara berkaitan hawa nafsu dan bisikan syaitan perlu diatasi secara pengisian dan latihan kerohanian. Manusia yang berada dalam tahap nafsu al-ammarah tidak akan mengubah sikap dan tingkah laku mereka melainkan jiwa atau kerohanian mereka sudah berubah ke tahap nafsu al-lawwamah (jiwa yang boleh mendorong manusia merasai bersalah dan menyesal dengan perbuatan mungkar).

Proses untuk menukarkan nafsu al-ammarah kepada nafsu al-lawwamah memerlukan masa lama dan kesabaran tinggi kerana mengubah jiwa dan pemikiran manusia bukan merupakan perkara mudah kerana jiwa itu sudah sebati dalam diri mereka. Oleh itu, kebanyakan golongan LGBT beranggapan mereka dilahirkan dengan jiwa yang bertentangan dengan jantina mereka.

Perkara ini diperakui oleh kebanyakan Gereja Protestant di barat terutamanya Gereja Luthren dan Anglican. Gereja Anglican di England melantik gay dan lesbian menjadi bishop. Banyak gereja di negara Barat mengiktiraf perkahwinan gay dan lesbian.

Agama Islam tidak memperakui gay dan lesbian sebagai fitrah kejadian manusia tetapi ia adalah aktiviti syaitan untuk menyesat manusia secara membisikkan hasutan jahatnya ke dalam jiwa manusia.

Perkara ini disebut oleh Allah dalam surah 7 (al-A'raf): 27 yang bermaksud, " Hai anak Adam janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa mu dari syurga, ia menanggalkan dari keduanya pakaiannya untuk memperlihatkan kepada keduanya auratnya. Sesungguhnya ia [syaitan] dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka".

Berdasarkan kepada ayat-ayat al-Quran itu maka umat Islam perlu berwaspada dengan penyebaran kegiatan LGBT di negara ini kerana ia merupakan salah satu agenda syaitan yang terbesar bagi memusnahkan fitrah kejadian manusia.

Umat Islam sepatutnya berusaha memulihkan saudara Islam yang dipesongkan oleh syaitan supaya kembali ke pangkal jalan melalui proses tazkiyyah nafs (menyucikan jiwa) dan berusaha secara bersepadu menentang segala agenda pelopor LGBT menghasut umat Islam dan manusia menyahut seruan syaitan.

Perjuangan membanteras kegiatan ini dianggap sebagai jihad al-akbar (jihad besar) iaitu jihad menentang syaitan yang merupakan musuh yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar.

Di antara kegiatan jihad al-akbar untuk menghapuskan agenda syaitan ini adalah memperbanyakan ceramah agama secara terbuka dan menjelaskan kepada masyarakat hukum hakam berkaitan LGBT mengikut pandangan Islam, mempergiatkan latihan kerohanian di sekolah dan institusi pengajian tinggi supaya jiwa kanak-kanak dan remaja Islam diasuh dengan ilmu kerohanian Islam dan mengadakan pelbagai kegiatan yang disertai oleh kanak-kanak dan remaja.

Ini boleh mendorong mereka gemar menceburkan diri dalam kegiatan amar ma'ruf (seperti melibatkan diri dalam kegiatan kebajikan dan kemasyarakatan dan seumpamanya) dan nahy 'an al-mungkar (mencegah kemungkaran). Oleh itu jadikanlah kegiatan tersebut sebagai salah satu aktiviti harian bagi membentuk umat Islam yang berwibawa dan berjaya.

Penulis ialah pensyarah Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan