Selasa, 15 Mei 2012

ISU PENDIDIKAN : Hampir 100 peratus guru pelatih penuhi syarat kursus


Oleh Mohd Azrone Sarabatin
azrone@bharian.com.my

HAMPIR 100 peratus daripada 53,000 guru pelatih Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) yang mengikuti kursus dalam satu masa di 27 kampus Institut Pendidikan Guru (IPG) seluruh negara berjaya menamatkan pengajian.

Rektor IPGM, Datuk Dr Haili Dolhan, berkata daripada jumlah itu, hanya satu peratus daripada mereka gagal menamatkan kursus antaranya disebabkan masalah kesihatan dan disiplin.

Katanya, semua yang menamatkan kursus pula mudah memenuhi pasaran kerjaya berikutan pengambilan pelajar mengikut unjuran keperluan guru setiap lima tahun yang ditetapkan Kementerian Pelajaran.

Beliau berkata, hampir 100 peratus guru terbabit juga memiliki jiwa pendidik dan meminati profesion keguruan, bukannya golongan yang terpaksa memilih kerjaya berkenaan bagi mengelak menjadi penganggur.

“Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (Dengan Kepujian) yang ditawarkan di IPG juga memberi kesan positif hasil penilaian dua kohort yang berjaya menamatkan pengajian.

“Pengajian ini bukan saja diiktiraf Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), malah modul latihannya lebih seimbang melatih generasi muda cemerlang akademik dan pembangunan sahsiah,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di IPGM, Cyberjaya, Putrajaya, baru-baru ini. 

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan