Oleh Musa Awang
sekretariatpgsm@yahoo.com
Semangat perpaduan, tolak ansur antara kaum dapat di pupuk
menerusi ikatan dua hati
TERMA perkahwinan campur sebenarnya diperkenalkan pihak
Gereja Katholik untuk menggambarkan perkahwinan antara penganut Katholik dan
bukan Katholik. Dalam konteks Malaysia, perkahwinan campur membabitkan pasangan
berbeza kaum, seperti Melayu dengan Cina atau Cina dengan India.
Islam menggalakkan umatnya bernikah dengan pasangan yang
sesuai, tetapi syaratnya pasangan itu juga beragama Islam.
Firman Allah SWT bermaksud: “Maka berkahwinlah dengan
sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan lain dua, tiga atau empat. Kemudian
jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka
berkahwinlah dengan seorang saja.” (Surah An-Nisaa’, ayat 3)
Berkahwin boleh menjadi antara faktor mendekatkan hubungan
antara dua pihak, bahkan antara kaum. Malaysia yang rakyatnya terdiri daripada
pelbagai bangsa dan agama, perkahwinan campur wajar digalakkan kerana ia boleh
mengeratkan lagi hubungan sesama rakyat.
Allah SWT berfirman bermaksud: “Wahai umat manusia!
Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami
telah menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu
berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain).
Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang
yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau
bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam
PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).” (Surah al-Hujurat, ayat 13)
Namun, orang Islam yang memilih berkahwin campur perlu
memastikan keislamannya terpelihara. Sebagai orang Islam, dialah sepatutnya
menunjukkan contoh pegangan dan akhlak yang baik kepada pasangannya, bukan
berperangai lebih buruk atau terikut dengan gaya hidup pasangan.
Ini bagi mengelak salah faham terhadap Islam. Perkahwinan
campur juga bukan bermakna menghapuskan budaya, identiti atau nilai positif
asal sesuatu kaum. Hanya agama saja yang berubah, bukan bangsa atau kaumnya.
Fahaman agama sempit seperti menghalang pasangan yang
menganut Islam berhubung dan berbuat baik kepada keluarga asalnya, atau
menziarahi mereka adalah sesuatu yang tidak diajar Islam.
Perkahwinan campur adalah antara cara dakwah menyebarkan
ajaran Islam. Menerusi perkahwinan campur, semangat perpaduan antara bangsa
dapat dipupuk, meningkatkan semangat tolak ansur, saling memahami serta
penyesuaian diri dengan budaya asing kaum lain.
Anak hasil perkahwinan campur antara dua pihak yang
mempunyai latar belakang budaya berbeza dapat mendedahkan mereka kekayaan adat
budaya dimiliki ibu bapa, sekali gus meningkatkan tahap komunikasi serta
semangat bermasyarakat.
Selain itu, anak juga dilatih untuk tidak bersifat perkauman
dan berfikiran terbuka terhadap budaya orang lain.
Perkahwinan campur boleh menemui jalan buntu apabila pihak
terbabit tidak dapat menangani pertembungan budaya dan adat resam antara dua
kaum berbeza. Ini ditambah sikap tidak mahu bertolak-ansur menyebabkan berlaku
kes perkahwinan campur berakhir dengan perceraian.
Mutakhir ini, pendukung fahaman liberalisme dan pluralisme
memperjuangkan terma perkahwinan campur membawa maksud perkahwinan antara dua
pihak berlainan agama, bangsa dan warga negara tanpa perlu menukar agama kepada
agama pasangan ingin dikahwini.
Perkahwinan campur berlainan agama tidak dibenarkan oleh
Islam. Firman Allah SWT bermaksud: “Dan janganlah kamu berkahwin dengan perempuan
kafir musyrik sebelum mereka beriman (memeluk agama Islam); dan sesungguhnya
seorang hamba perempuan yang beriman itu lebih baik daripada perempuan kafir
musyrik sekalipun keadaannya menarik hati kamu. Dan janganlah kamu (kahwinkan
perempuan Islam) dengan lelaki kafir musyrik sebelum mereka beriman (memeluk
agama Islam) dan sesungguhnya seorang hamba lelaki yang beriman lebih baik
daripada seorang lelaki musyrik, sekalipun keadaannya menarik hati kamu. (Yang
demikian ialah kerana orang kafir itu mengajak ke neraka sedang Allah mengajak
ke syurga dan memberi keampunan dengan izin-Nya. Dan Allah menjelaskan ayat-Nya
(keterangan-keterangan hukum-Nya) kepada umat manusia, supaya mereka dapat
mengambil pelajaran (daripadanya).” (Surah al-Baqarah, ayat 221)
Seksyen 10, Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah
Persekutuan 1984 memperuntukkan, (1) tiada seseorang lelaki boleh berkahwin
dengan seseorang bukan Islam kecuali seorang Kitabiyah dan (2) tiada seseorang
perempuan boleh berkahwin dengan seseorang bukan Islam.
Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia
(PGSM)
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan