Rabu, 18 Julai 2012

ISU EKONOMI : Kawal salah guna istilah agama


Oleh : DR ASYRAF WAJDI DUSUKI

PERASAAN penulis benar-benar tersentak apabila melihat gambar yang dikongsi rakan di Facebook. 

Gambar itu mempamerkan majlis keraian makan malam anjuran syarikat urus niaga emas yang menggunakan label Syariah dan mendakwa patuh Syariah dalam operasinya pada bunting sambil diapit beberapa model wanita berpakaian kurang sopan, berdiri megah mewakili syarikat tersebut.

Jika dinilai daripada gambar majlis keraian tersebut, syarikat yang berlabel Syariah tersebut amat tersasar daripada roh dan prinsip Syariah yang sejati.

Tidak hairanlah apabila Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-100 pada 4 - 6 Julai lalu memutuskan bahawa operasi dan transaksi jual beli dan pelaburan emas yang dijalankan syarikat berkenaan sebagai tidak patuh Syariah, lantaran tidak memenuhi piawai Syariah dalam akad jual beli emas atau disebut dalam istilah syarakhnya bai’ al-sarf.

Penulis tidak berhajat untuk mengulas fatwa yang diputuskan Majlis Fatwa berkenaan dalam penulisan kali ini. Apa yang lebih membimbangkan adalah budaya baru dalam industri komersial kini iaitu menggunakan label dan istilah agama untuk melariskan produk.

Fenomena sebegini tampak semakin melanda kalangan syarikat yang tidak dikawalselia (non-regulated companies) lantaran tiada undang-undang khusus sebagaimana dalam industri pemakanan halal dan kewangan Islam.

Ini berbeza dengan institusi kewangan Islam yang dikawal ketat aspek pematuhan Syariahnya melalui pelbagai undang-undang seperti Akta Bank Islam 1983, Akta Takaful 1984, Akta Bank Negara 2009, Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 yang dipantau dan dikawal selia Bank Negara Malaysia dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.

Malah aspek pematuhan Syariah di institusi kewangan berjenama Islam ini meliputi aspek produk, aktiviti dan operasinya.

Oleh itu, Bank Negara mewajibkan setiap institusi untuk melakukan proses pengauditan Syariah secara berterusan agar tiada unsur yang menyanggah Syarak selain pemantauan oleh majlis penasihat Syariah dan jabatan syariah di institusi berkenaan.

Begitu juga dengan syarikat dalam industri pemakanan yang dikawal ketat oleh Akta Halal dan hanya dibenarkan logo Halal keluaran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang dari semasa ke semasa menjalankan penguatkuasaan ke atasnya.

Manakala, syarikat yang secara langsung terlibat dalam kedua-dua industri ini seperti urus niaga emas dan pelaburan mata tampak begitu rakus menggunakan label agama bagi melariskan barangan jualan selain memperdaya pelanggan dengan menggunakan istilah syarak yang mengelirukan.

Lebih mengecewakan, ada golongan agama turut bersubahat dengan syarikat sedemikian dengan memberikan perakuan bahawa segala produk dan operasi syarikat mematuhi syariah. Walhal, kadangkala mereka tidak pula meneliti secara tuntas setiap aspek operasi dan aktiviti syarikat yang didakwa mereka memenuhi prinsip Syariah.

Kebanyakan syarikat itu memanipulasi masyarakat dengan mewujudkan majlis penasihat Syariah yang didakwa memantau dan memperakui setiap operasi.

Hakikatnya, tiada siapa yang mengawal selia mahupun mengaudit setiap aspek operasi dan aktiviti selain mungkin sekadar meluluskan produk jualan yang kononnya patuh Syariah.

Islam cukup tegas dalam memastikan tiada unsur penipuan dan perdayaan pelanggan dalam aspek muamalah jual beli dan transaksi ekonomi umat. Oleh itu, Nabi Muhammad SAW dalam banyak hadis menegaskan antara adab dan prinsip terpenting dalam berjual beli adalah bercakap benar dan tidak banyak bersumpah.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Ada tiga golongan yang ALLAH tidak akan bercakap dengan mereka dan tidak akan melihat mereka di hari kiamat kelak. ALLAH juga tidak akan membebaskan mereka. Mereka akan mendapat azab yang amat menyakitkan.

Abu Dzar berkata: Mereka kempunan dan rugi. Siapakah mereka, wahai Rasulullah?

Baginda menjawab: Orang yang mengungkit pemberiannya, orang yang melabuhkan pakaiannya dan orang yang melariskan barangannya dengan menggunakan sumpah palsu.” (Riwayat Imam Muslim)

Demi kemaslahatan umat, sudah tiba masanya pihak berwajib mengambil tindakan tegas dan drastik bagi membendung gejala penyalahgunaan istilah agama demi melariskan produk mereka selain memperdaya pelanggan.

Akta lebih khusus mungkin perlu diperkenalkan bagi memastikan aspek pematuhan Syariah benar-benar dizahirkan dan dilaksanakan dalam setiap aktiviti dan operasi khususnya bagi syarikat yang tidak dikawal selia seperti mana yang berlaku dalam industri halal dan kewangan Islam.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan