Isnin, 16 Julai 2012

ISU SUKAN : Terengganu Juara SUKMA 2012


KUANTAN 16 Julai - Terengganu muncul juara keseluruhan buat empat kali berturut-turut pada temasya Sukan Malaysia (SUKMA) XV Pahang  2012 selepas berakhirnya tiga acara hari ini.

Kali pertama Terengganu muncul juara keseluruhan SUKMA ketika menjadi tuan rumah temasya yang berlangsung di tempat sendiri pada 2008.

Kemudian, negeri itu muncul sekali lagi sebagai juara pada temasya SUKMA yang diadakan di Melaka.

Terengganu dinobatkan selaku juara selepas meraih 62 pingat emas, 24 perak dan 31 gangsa manakala Selangor muncul naib juara dengan meraih 47 emas, 54 perak dan 60 gangsa.

Tuan rumah, Pahang pula menduduki tempat ketiga apabila memperoleh 45 emas, 40 perak dan 38 gangsa.

Majlis penutupan temasya tahun ini akan disempurnakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan turut dihadiri oleh Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Zolkples Embong serta beberapa menteri dan timbalan menteri.

Majlis penutup temasya dimulakan dengan acara kayuhan basikal oleh Perdana Menteri  beberapa menteri, ketua-ketua kontinjen serta pemenang pingat emas acara basikal dengan mengelilingi stadium.

Selain itu, beberapa artis tempatan seperti Datuk Siti Nurhaliza, Kumpulan Sofaz serta Nubhan  turut memeriahkan majlis dan pelakon dan pelawak Nabil bertindak sebagai pengacara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan