Ahad, 26 Ogos 2012

ISU KENEGARAAN : Sambutan ulang tahun Merdeka dalam kenangan



Oleh : Hazlinda Hamzah

KUALA LUMPUR - Semasa  berusia 13 tahun, saya begitu teruja apabila diberi peluang untuk mewakili sekolah  dalam perbarisan sambutan ulang tahun Hari Merdeka pada tahun berkenaan.
      
Itu lebih kurang 35 tahun yang lepas dan pelajar-pelajar perempuan Convent Bukit Nanas yang mengambil bahagian bangun awal untuk mengambil tempat masing-masing di jalan-jalan menuju ke Dataran Merdeka.
      
Pelajar perempuan ini memakai kemeja-T dan seluar sukan, lengkap dengan stokin dan kasut putih, dan juga tidak dilupakan kep yang diberikan kepada mereka lebih awal bagi acara penting ini.
      
Mereka dingatkan berkali-kali untuk mengikat rambut dengan kemas supaya kelihatan segak dalam pakaian perarakan masing-masing, sejak memulakan latihan di padang sekolah bagi tempoh hampir dua bulan.
      
Pelajar-pelajar itu dengan penuh bangga menjalani latihan harian, sehinggakan di bawah panas terik matahari dan tidak akan melupakan sumbangan mereka dalam meraikan ulang tahun kemerdekaan Malaysia.
      
Pada 31 Ogos ini, Malaysia akan meraikan ulang tahun ke 55 kemerdekaan.

INGATAN TIDAK PUDAR
     
Seperti penulis, terdapat ramai yang mahu berkongsi kenangan indah sambutan Merdeka mereka.
      
Maznah Abu Bakar dari Temerloh mula meraikan sambutan Hari Kebangsaan sejak menjejakkan kaki di sekolah berasrama penuh semasa zaman sekolah menengahnya.
      
Masih segar dalam mindanya detik-detik membanggakan itu. “Saya membantu memasang bendera Malaysia di sekitar kawasan sekolah. Pada masa itu kami hanya mempunyai beberapa sahaja bendera untuk dipasang berbanding pada hari ini.
      
“Semasa saya berada di sekolah rendah di kampung saya, saya langsung tidak tahu akan sambutan itu,” kata Maznah.
       
Di sebaliknya, di zaman muda beliau neneknya Tok mengingatkannya akan kepayahan hidup yang diharungi penduduk kampung sebelum Malaysia merdeka.
      
“Saya seronok dengar kisah Tok khasnya bagaimana mereka hidup dengan makan ubi kayu, makanan ruji kebanyakan masa ketika itu.
       
Nenek menjelaskan untuk menyajikan hidangan berlainan ubi kayu disediakan dalam cara lain selain daripada direbus.
      
"Beliau memberitahu kami bagaimana beliau akan panggang atau goreng ubi kayu untuk menyampaikan kelainan dalam hidangan,” tambah Maznah.
      
Dilahirkan beberapa dekad selepas negara mencapai kemerdekaan, Maznah menjalani kehidupan yang agak mudah dan selamat berbanding generasi pra-Merdeka yang terpaksa mengharungi hidup yang sukar.
      
Bagaimanapun, kerani agensi berita ini menunjukkan bahawa inilah sebab mengapa warga emas lebih patriotik dan sangat menghargai kemerdekaan Malaysia.
      
“Mereka pastinya mahu melihat kemerdekaan yang dinikmati Malaysia berterusan bagi generasi-generasi akan datang,” kata Maznah.

MENYAMBUT SECARA BERKUMPULAN

“Saya tidak akan lupakan bagaimana kami meraikan ulang tahun kemerdekaan pada 1980-an sehingga awal pagi, dekat Dataran Merdeka di Kuala Lumpur.
       
“Saya dan rakan-rakan akan menunggu jam di Bangunan Sultan Abdul Samad untuk menunjukkan pukul 12 tengah malam.
      
"Kami akan menyanyikan lagu-lagu patriotik sepanjang malam, termasuk dalam  perjalanan pulang, sama ada dengan berjalan kaki atau menggunakan pengangkutan awam. Tiada LRT pada masa itu,” kata Rohana Mustaffa, seorang pemberita muda ketika itu.
      
“Jalan-jalan ketika itu selamat dan rakan-rakan akan bermalam di rumah sewa saya tidak jauh daripada pusat bandar,” tambah beliau dengan sahabat dan rakan  setugasnya Nurul Afida Kamaludin mengangguk bersetuju.
      
Nurul yang juga seorang pemberita muda ketika itu berkata sambutan Merdeka pada 1980-an adalah yang terbaik dan sangat dihargai apabila dikenang semula.
      
Bagaimanapun, memandangkan sekarang ini keluarga dan kerjaya  masing-masing menjadi keutamaan mereka tidak meraikan ulang tahun kemerdekaan seperti yang mereka lakukan di zaman muda mereka.
       
Bukan seperti Rohana dan Nurul, ada antara anak gadis yang mengadakan janji temu (date) semasa sambutan ulang tahun Merdeka.
      
“Haa haa, adalah mudah untuk ingat janji temu pertama saya memandangkan ia bersempena dengan ulang tahun kemerdekaan,” kata Syahila Ahmad dengan ketawa berdekit-dekit semasa menceritakan ‘date’ yang sukar dilupakan itu.
     
SAMBUTAN KELUARGA
     
Bagi Syeliza Basri pula, yang berasal dari Sarawak, sambutan Merdeka lazimnya sambutan keluarga.
      
“Kami akan duduk di hadapan kaca televisyen sejak awal pagi untuk menyaksikan siaran langsung perarakan Merdeka dengan ibu bapa mengisahkan pengalaman zaman muda mereka kepada kami.
      
“Kami juga mendengar kisah-kisah generasi sebelum mereka, satu sesi pembelajaran sejarah yang menarik. Sekarang ini, saya melakukannya dengan dua orang anak saya. Kami menikmati setiap detik dan menghargai tanah tumpah darah kami dan kemerdekaan yang dikecapi,” kata Syeliza yang juga dikenali dengan panggilan mesra Syellz, kepada Bernama baru-baru ini.
      
Ayah Syellz masih mengibarkan bendera Malaysia dengan bangganya di luar rumah setiap kali datangnya bulan Merdeka.
      
Dan ayah Syellz percaya yang kefahaman kanak-kanak terhadap kemerdekaan dapat dipertingkatkan lagi dengan mengambil bahagian dalam sambutan kemerdekaan khasnya semasa zaman sekolah mereka.
      
“Saya membawa bendera semasa sambutan Hari Kebangsaan 1991 yang diadakan di Padang Merdeka di Kuching. Ia membolehkan saya memahami dengan lebih baik akan kemerdekaan negara sendiri. Sejak itu saya lebih patriotik,” kata Syellz dan menambahkata rakyat Malaysia harus memperbaharui tradisi menyertai sambutan Merdeka sebagai peserta dan penonton.  “Semangat kemerdekaan mesti diteruskan,” tambahnya.

LAGU PATRIOTIK
     
Mengibarkan bendera di kawasan sekolah dan bangunan merupakan sebahagian daripada tradisi sambutan sejak beberapa dekad yang lepas.
      
Bagaimanapun, kebanyakan orang melihat sambutan ini lebih daripada mengibarkan bendera.
      
“Saya meraikan dengan menyanyikan lagu-lagu patriotik semasa bulan Merdeka” kata Zha He Lang, seorang remaja berusia 18 tahun, yang melalui pendidikan sekolah rendah di sebuah sekolah Cina di Lembah Klang.
      
Menurut Zha, lagu-lagu seperti ‘31 Ogos,’ ‘Jalur Gemilang’ dan ‘Bahasa Jiwa Bangsa,’ berada dalam senarai lagu mesti semasa sambutan bulan kemerdekaan.
      
Ini merupakan senario sama bagi pesara Siti Hawa Ismail, yang melalui pendidikan sekolah rendah di Perlis pada 1960-an.
      
“Kami menyanyikan lagu-lagu patriotik dan mengibarkan bendera kecil pada tangan semasa sambutan peringkat negeri di sebuah padang di Arau. Sebagai kanak-kanak, kami mengikuti rombongan sekolah untuk meraikan hari istimewa itu dan mendengar dengan penuh sabar ucapan orang-orang kenamaan,” kata Siti Hawa yang mengakui beliau telah banyak lupa akan pengalaman sambutan itu. 

KANAK-KANAK PRASEKOLAH

Bagi kanak-kanak alaf baru, mereka hanya mula mengenali sambutan kemerdekaan apabila guru-guru menggalakkan mereka untuk melukis dan mewarna identiti negara yang sangat berharga; ‘Jalur Gemilang’ dalam meraikan sambutan Merdeka di sekolah-sekolah.
      
Bagi Raeidah Abdul Rahman, kini 13, dipilih untuk mengambil bahagian dalam perbarisan hari kebangsaan semasa beliau masih di peringkat pra-sekolah di Putrajaya yang memberikan beliau pengalaman bernilai akan merdeka.
      
“Anda perlu berada situ untuk memahami betapa penting untuk menjadi sebahagian daripada sebuah negara muda dan merdeka seperti negara kita.

"Saya melihat begitu ramai orang, daripada semua kaum, semua peringkat masyarakat di perbarisan kemerdekaan. Saya bangga untuk menjadi peserta muda bersama-sama dengan rakan lain; Kami baru berusia enam tahun ketika itu. Kami menaiki bas khas pada awal pagi dan sampai di Putrajaya pada pukul 5.30 pagi.
      
"Saya tidak akan lupa akan hari istimewa itu, sebenarnya saya bangga untuk menjadi sebahagian daripada sambutan hari kebangsaan pada usia sangat muda,” kata Raeidah dalam nada yang lembut tetapi meyakinkan.
      
Dan guru prasekolahnya pada masa itu, Rofidah Zakaria bersetuju dengan  pandangan bekas anak muridnya itu.
      
“Saya berharap sambutan hari merdeka akan diteruskan di seluruh negara dalam skala besar setiap tahun. Saya membawa anak-anak saya untuk menyaksikan sambutan itu setiap tahun sehinggakan saya menginap di hotel berdekatan supaya tidak melepaskan perbarisan dan aturcara lain,” tambah Rofidah. 
       
Merdeka membawa kenangan bermakna dan indah bagi rakyat Malaysia, bukan sahaja bagi mereka yang telah mengharungi zaman pra-Merdeka tetapi juga yang dilahirkan pasca-Merdeka. Jadi, apa pula kenangan manis anda bersempena sambutan ulangtahun kemerdekaan?  - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan