KUALA LUMPUR : Polis mencadangkan agar syarikat keselamatan
mengkaji semula Prosedur Operasi Standard (SOP) dalam proses penghantaran wang
ke mesin pengeluaran wang automatik (ATM).
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Mohd
Bakri Mohd Zinin berkata langkah itu perlu dilakukan ekoran banyak kes pecah
ATM, yang dipercayai didalangi kakitangan syarikat kawalan keselamatan.
Beliau berkata adalah lebih malang apabila syarikat
keselamatan itu dilantik oleh pihak bank sendiri untuk mengurus pengendalian
wang tunai bagi mesin ATM mereka.
"Pihak syarikat kawalan keselamatan harus melihat
semula SOP dalam penghantaran wang supaya tidak longgar dan menyukarkan
perompak melakukan aktiviti pecah ATM, kerana mereka mempunyai pengetahuan
tentang sistem keselamatan," katanya ketika dihubungi Bernama.
Beliau diminta mengulas mengenai beberapa kejadian memecah
mesin ATM sejak kebelakangan ini.
Selain itu, Mohd Bakri berkata syarikat keselamatan juga
seharusnya merekrut pekerja yang beretika supaya tidak menjadi 'gunting dalam
lipatan' sehingga berlakunya jenayah terbabit.
"Pihak bank juga tidak sepatutnya meletakkan mesin ATM
di kawasan sunyi dan terlindung dari orang ramai, tetapi perlu meletakkannya di
kawasan yang ramai orang," kata Mohd Bakri.
Justeru itu, dalam masa terdekat ini pihaknya akan membuat
perjumpaan dengan persatuan bank untuk melihat cara yang lebih baik untuk
memperketatkan kawalan keselamatan mesin ATM, katanya.
Sementara itu Pengarah Eksekutif Securiforce, Datuk Shaheen
Mirza Habib menafikan wujudnya penglibatan kakitangan syarikat dalam kegiatan
terbabit.
"Ini kerana setiap kali pengawal keselamatan hendak
membuka peti mesin ATM, kod laluan akan ditukar dan diberikan oleh kakitangan
lain. Oleh itu macam mana mereka hendak memecah ATM.
"Jika kita lihat sebelum ini, banyak laporan akhbar
yang melaporkan mesin ATM dipecahkan bukan dengan cara baik, tetapi dibakar
atau ditarik menggunakan kenderaan berat," katanya.
Beliau yang juga Presiden Persatuan Perkhidmatan Kawalan
Keselamatan Malaysia (PPKKM) berkata malah bagi mengelakkan sebarang kegiatan
pecah amanah, pekerja yang dilantik menjalankan tugas menghantar dan mengambil
wang merupakan mereka yang mempunyai latar belakang yang baik.
"Sekurang-kurangnya enam hingga setahun masa yang
diperlukan untuk seseorang pengawal keselamatan itu dilantik manjadi 'Cashing
Transit' dan dalam tempoh ini, pihak Kementerian Dalam Negeri dan Polis Diraja
Malaysia juga terbabit dalam menilai mereka," katanya.
Shaheen Mirza menegaskan keselamatan mesin ATM merupakan
tanggungjawab pihak bank.
"Seharusnya pihak bank menyediakan pengawal yang
berkawal 24 jam serta mengadakan sistem keselamatan yang canggih dan terbaik
bagi mengelakkan kegiatan terbabit," katanya.
Sepanjang tahun ini setakat ini, media melaporkan
sekurang-kurangnya sembilan dari 15 kes pecah mesin ATM berlaku di Kuala
Lumpur, Selangor dan Melaka yang membabitkan kerugian hampir RM2 juta.
Nilai terbesar ialah RM1.17 juta iaitu pada awal Julai lalu
di mana empat buah mesin ATM di aras 1 pasar raya Carrefour Wangsa Maju di sini
dilarikan penjenayah. - BERNAMA
Tiada ulasan:
Catat Ulasan