Sabtu, 25 Ogos 2012

ISU SOSIAL : SOP Penghantaran Wang Ke ATM Perlu Dikaji


KUALA LUMPUR : Polis mencadangkan agar syarikat keselamatan mengkaji semula Prosedur Operasi Standard (SOP) dalam proses penghantaran wang ke mesin pengeluaran wang automatik (ATM).

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Mohd Bakri Mohd Zinin berkata langkah itu perlu dilakukan ekoran banyak kes pecah ATM, yang dipercayai didalangi kakitangan syarikat kawalan keselamatan.

Beliau berkata adalah lebih malang apabila syarikat keselamatan itu dilantik oleh pihak bank sendiri untuk mengurus pengendalian wang tunai bagi mesin ATM mereka.

"Pihak syarikat kawalan keselamatan harus melihat semula SOP dalam penghantaran wang supaya tidak longgar dan menyukarkan perompak melakukan aktiviti pecah ATM, kerana mereka mempunyai pengetahuan tentang sistem keselamatan," katanya ketika dihubungi Bernama.

Beliau diminta mengulas mengenai beberapa kejadian memecah mesin ATM sejak kebelakangan ini.

Selain itu, Mohd Bakri berkata syarikat keselamatan juga seharusnya merekrut pekerja yang beretika supaya tidak menjadi 'gunting dalam lipatan' sehingga berlakunya jenayah terbabit.

"Pihak bank juga tidak sepatutnya meletakkan mesin ATM di kawasan sunyi dan terlindung dari orang ramai, tetapi perlu meletakkannya di kawasan yang ramai orang," kata Mohd Bakri.

Justeru itu, dalam masa terdekat ini pihaknya akan membuat perjumpaan dengan persatuan bank untuk melihat cara yang lebih baik untuk memperketatkan kawalan keselamatan mesin ATM, katanya.

Sementara itu Pengarah Eksekutif Securiforce, Datuk Shaheen Mirza Habib menafikan wujudnya penglibatan kakitangan syarikat dalam kegiatan terbabit.

"Ini kerana setiap kali pengawal keselamatan hendak membuka peti mesin ATM, kod laluan akan ditukar dan diberikan oleh kakitangan lain. Oleh itu macam mana mereka hendak memecah ATM.

"Jika kita lihat sebelum ini, banyak laporan akhbar yang melaporkan mesin ATM dipecahkan bukan dengan cara baik, tetapi dibakar atau ditarik menggunakan kenderaan berat," katanya.

Beliau yang juga Presiden Persatuan Perkhidmatan Kawalan Keselamatan Malaysia (PPKKM) berkata malah bagi mengelakkan sebarang kegiatan pecah amanah, pekerja yang dilantik menjalankan tugas menghantar dan mengambil wang merupakan mereka yang mempunyai latar belakang yang baik.

"Sekurang-kurangnya enam hingga setahun masa yang diperlukan untuk seseorang pengawal keselamatan itu dilantik manjadi 'Cashing Transit' dan dalam tempoh ini, pihak Kementerian Dalam Negeri dan Polis Diraja Malaysia juga terbabit dalam menilai mereka," katanya.

Shaheen Mirza menegaskan keselamatan mesin ATM merupakan tanggungjawab pihak bank.

"Seharusnya pihak bank menyediakan pengawal yang berkawal 24 jam serta mengadakan sistem keselamatan yang canggih dan terbaik bagi mengelakkan kegiatan terbabit," katanya.

Sepanjang tahun ini setakat ini, media melaporkan sekurang-kurangnya sembilan dari 15 kes pecah mesin ATM berlaku di Kuala Lumpur, Selangor dan Melaka yang membabitkan kerugian hampir RM2 juta.

Nilai terbesar ialah RM1.17 juta iaitu pada awal Julai lalu di mana empat buah mesin ATM di aras 1 pasar raya Carrefour Wangsa Maju di sini dilarikan penjenayah. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan