Rabu, 28 November 2012

ISU BAHASA : Masih ramai cinta bahasa Melayu


“ADALAH tidak tepat sama sekali jika ada beranggapan rakyat Malaysia tidak berbangga dengan bahasa Melayu, bahasa rasmi negara,” kata Ketua Pengarah, Jabatan Muzium Malaysia, Datuk Ibrahim Ismail.

Namun katanya, tidak dapat dinafikan wujud kumpulan atau individu yang memegang taraf warganegara Malaysia tetapi tidak berasa gah dengan bahasa Melayu. Bagi golonganitu, beliau menyifatkannya sebagai tidak memiliki jati diri kerana tidak menghargai dan menghormati bahasa kebangsaan, apa lagi mengamalkannya.

"Mereka ini kemungkinan tidak nampak keindahan dan keunikan bahasa Melayu sebagai bahasa perantara yang bukan hanya digunakan di Malaysia, malah oleh penduduk di negara lain terutamanya di Nusantara.

Pengguna bahasa Melayu melebihi 300 juta di seluruh dunia, malah terdapat orang bukan berketurunan Melayu kini ramai menjadi pakar Bahasa Melayu bertaraf profesor dan sebagainya dan mengajar Bahasa Melayu dengan baik di banyak negara termasuklah di universiti-universiti tempatan, China dan sebagainya.

Katanya, walaupun wujud warganegara yang tidak kisah dengan bahasa Melayu, bilangannya kecil jika mahu dibandingkan dengan jumlah pencinta bahasa kebangsaan ini.

“Buktinya, pameran Sejarah Bahasa Melayu anjuran Jabatan Muzium Negara, Kuala Lumpur yang berlangsung pada 1 September lalu mendapat sambutan menggalakkan,” katanya sambil memberitahu pamerancetusan idea Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim yang dijadualkan berakhir 1 November lalu telah dilanjutkan.

“Namun, jika masih mendapat sambutan, tidak mustahil tempohnya dilanjutkan lagi,” katanya.

Berdasarkan sambutan positif ini, dapat dilihat masyarakat terpanggil menghadiri pameran seumpama ini untuk mengetahui lebih banyak sejarah bahasa Melayu kerana sedar ia sebahagian punca ilmu, sekali gus menunjukkan masih ada ramai rakyat mencintai bahasa Melayu.

Katanya, bilangan pengunjung warga tempatan tidak kurang daripada jumlah pengunjung pelancong dari luar negara.

“Dalam usaha meletakkan bahasa Melayu ke persadanya, jaminan dalam memastikan usaha itu berjaya perlu digalas semua pihak.

“Janganlah apabila bercakap mengenai memartabatkan bahasa Melayu, tanggungjawabnya terus diletakkan di bahu Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Ini tidak wajar. Semua pihak mesti bersama memikul tanggungjawab.

Janganlah hanya tahu  bercakap, tetapi tidak buat.

Katanya, pameran itu menunjukkan Jabatan Muzium Malaysia serius dan telah turut sama menggalas tanggungjawab melaksanakan usaha memartabatkan bahasa Melayu.

Menurutnya, tiadalah gah sesuatu bangsa jika maju tetapi membuang nilai budaya termasuk bahasa, sambil memetik empat baris pantun  adat, Apa guna asam paya, kalau tidak menggulai ikan. Apa guna lagak dan gaya, kalau bahasa tidak dihiraukan.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan