Oleh : Mohd Azrone Sarabatin
dan Amin Ridzuan Ishak
Program Pembangunan
Profesional Berterusan fokus dua bidang
Kuala Lumpur: Mulai tahun
depan, program Pembangunan Profesional Berterusan untuk guru akan dipertingkat
dengan tumpuan kepada keperluan individu dan latihan berasaskan sekolah.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri
Muhyiddin Yassin, berkata ia bersesuaian dengan persaingan pendidikan abad
ke-21 dan transformasi pendidikan untuk melahirkan modal insan bertaraf dunia
yang mampu bersaing dan mengharungi cabaran peringkat antarabangsa.
Katanya, profesion guru abad ini
dibina atas dasar persaingan, iaitu pendidikan selepas tamat persekolahan,
latihan dan pembangunan kerjaya.
Justeru, ia perlu selari dengan
visi dan misi negara ke arah menyediakan rakyat berilmu dan berkemahiran.
Dilatih jadi pemikir
Katanya, bagi melahirkan guru
berkemahiran abad ke-21 dan untuk melaksanakan pembelajaran sepanjang hayat,
mereka perlu dilatih menjadi pemikir dan berupaya menyelesaikan masalah serta
berfikiran sebagai usahawan.
“Dalam dunia kompetitif hari ini,
kelebihan daya saing terletak kepada kemampuan minda dan keupayaan berfikir
pada tahap tinggi, iaitu kritis, kreatif, inovatif dan imiginatif,” katanya
merasmikan Konvensyen Antarabangsa Institut Pendidikan Guru Malaysia Dalam
Pembelajaran dan Pembangunan Guru di sini, semalam.
Muhyiddin berkata, kemahiran
berfikir, pemikiran kritikal, keupayaan berkomunikasi serta keyakinan kendiri
perlu dijana menerusi pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang holistik
serta mampu berfikir secara mencapah (divergent thinking) bagi menerokai
kebenaran.
Katanya, dalam konteks
pembangunan kerjaya guru, ia merentasi beberapa laluan dengan kemajuan dinilai
berasaskan kompetensi, bukan bergantung kepada tempoh perkhidmatan semata-mata.
Sistem perlu mekanisme
Muhyiddin juga berkata, sistem
pendidikan negara perlu mempunyai mekanisme untuk menentukan guru yang
dilahirkan benar-benar kompeten dan memenuhi standard yang ditetapkan.
Katanya, transformasi keguruan
sebagai profesion pilihan, iaitu satu daripada 11 anjakan dalam laporan awal
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 menekankan kepada peningkatan
pembelajaran dan pembangunan guru.
Bagi melaksanakannya, beliau
berkata, kementerian perlu meningkatkan kualiti profesion perguruan supaya
dapat menghasilkan guru cemerlang.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan