Oleh : AZMAN ANUAR
UNGKAPAN kata-kata kelajuan itu membunuh" ternyata belum meresap dan
dihayati sepenuhnya oleh pemandu di Malaysia. Sedangkan setiap hari boleh
dibaca melalui laporan media tentang tiada satu hari tanpa berita kemalangan
jalan raya di negara ini.
Apabila berlaku kemalangan jalan
raya terutamanya melibatkan kemalangan maut pada setiap hari, rakyat
tertanya-tanya apakah yang kerajaan buat untuk mengatasinya.
Oleh itu, kerajaan sudah mengkaji
keberkesanan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) seperti dilaksanakan di
negara lain dan ternyata sistem ini mampu menurunkan kadar kemalangan biasa dan
maut.
Namun baru dilaksanakan pada
September lalu, kamera AES mencetuskan kontroversi. Beberapa pihak mengeluarkan
pandangan rasa tidak senang dengan tindakan Kementerian Pengangkutan bertegas
mahu meneruskan pengunaan AES. Sesetengah pihak pula mahu AES ditangguhkan.
Menurut Menteri Pengangkutan,
Datuk Seri Kong Cho Ha, kerajaan telah menjalankan kajian selama 10 tahun
sebelum memutuskan untuk melaksanakan sistem berkenaan di negara ini.
Oleh itu katanya, walaupun
mendapat tentangan daripada sesetengah pihak, kerajaan tidak akan berganjak
atau mengkaji semula penggunaan kamera AES yang terbukti berjaya mengurangkan
kadar kemalangan jalan raya.
Sebanyak 831 lokasi hitam
kemalangan bakal dilengkapi (AES) termasuk 14 lokasi yang telah beroperasi sejak
23 September lalu dan lokasinya ditentukan berdasarkan data kemalangan Polis
Diraja Malaysia.
Malah, maklumat berhubung kawasan
serta jumlah bilangan kamera yang dipasang sentiasa dihebahkan. Lokasi
pemasangan sistem ini juga diiklankan dalam semua jenis akhbar, jadi tidak
timbul isu kerajaan cuba menyembunyikan daripada pengetahuan umum.
Pengguna jalan raya juga diberi
amaran menerusi papan tanda yang diletakkan di kawasan berhampiran.
Menyentuh dakwaan pelaksanaan
sistem itu akan menguntungkan kroni, Cho Ha menjelaskan, syarikat konsesi
tersebut hanya mendapat keuntungan jika ramai pengguna jalan raya disaman.
Jelasnya, kerajaan juga tidak
membayar sebarang sewa peralatan atau yuran penyelenggaraan kepada syarikat
konsesi yang dilantik itu.
Satu angka yang patut disedari
oleh pihak berkenaan bahawa dalam tempoh 10 tahun lalu seramai 70,000 pengguna
jalan raya di Malaysia maut akibat kemalangan jalan raya.
Jabatan Keselamatan Jalan Raya
(JKJR) menegaskan pelaksanaan AES sejajar dengan kejayaan 19 negara yang
menggunakan sistem itu dalam mengurangkan kadar kematian dan kemalangan jalan
raya.
Berdasarkan kajian MIROS sebelum
ini, 85 peratus penduduk negara ini patuh kepada undang-undang jalan raya
tetapi hanya 15 peratus sahaja yang bermasalah.
Golongan kecil itulah yang sedang
ditangani dan salah satu langkahnya ialah melalui pelaksanaan sistem AES.
AES tidak perlu dipolitikkan. AES
hanya mempunyai satu matlamat dan tujuan iaitu mengurangkan kadar kemalangan
jalan raya dan membawa pemandu yang angkuh dan tidak tahu undang-undang ke muka
pengadilan.
Pelaksanaan AES merupakan antara
kaedah yang boleh digunakan untuk mendidik pengguna jalan raya di negara ini supaya
lebih berdisiplin dan mematuhi peraturan jalan raya seperti pematuhan had laju.
Malangnya usaha baik ini akhirnya
telah dianggap oleh segelintir masyarakat sebagai bertujuan untuk menyaman
pemandu semata-mata.
Memanglah AES merakam pesalah
trafik yang melanggar dua kesalahan utama iaitu memandu melebihi had laju atau
melanggar lampu isyarat merah.
Oleh itu AES perlu diteruskan
untuk mendidik pengguna jalan raya supaya lebih menghormati undang-undang jika
mereka tidak mahu dikenakan tindakan saman.
Polis Diraja Malaysia, Jabatan
Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Majlis Keselamatan Jalan Raya serta agensi yang
berkaitan telah berusaha untuk mengurangkan angka kematian dan kemalangan.
Pelbagai pendekatan pencegahan
kemalangan, penguatkuasaan undang-undang dan penggunaan teknologi moden
diperkenalkan dari tahun ke tahun tetapi kadar kematian dan kemalangan tidak
berubah.
Jadi kenapa pelaksanaan AES juga
mahu digagalkan. Sebelum ini banyak usaha dan pembaharuan dilakukan namun
kurang berjaya kerana sikap pemandu Malaysia sendiri.
Segelintir pemandu Malaysia gemar
memandu laju, suka langgar peraturan lalu lintas dan tidak berdisiplin di jalan
raya. Sesuatu perlu dilakukan untuk menghentikan tabiat berbahayakan nyawa
sendiri dan orang lain itu.
Jika di negara lain, penggunaan
AES dapat membantu mengurangkan kemalangan, di negara kita belum pun bermula
sudah berbakul-bakul kritikan disumbatkan.
Selagi kita gemar tolak tarik
keputusan yang telah dibuat, maka sampai bila pun tahap pemikiran kita di jalan
raya tidak akan berubah.
Pemasangan kamera berteknologi
tinggi AES itu membantu memastikan tidak ada pesalah jalan raya yang terlepas
daripada tindakan undang-undang.
Kos tinggi yang dibelanjakan itu
boleh dianggap sebagai pelaburan bagi mengelakkan negara kehilangan tenaga
manusia dan kerugian harta benda akibat kemalangan jalan raya.
Sesungguhnya, tidak ada sebab AES
perlu ditangguhkan kerana setiap hari negara menghadapi kisah-kisah kemalangan
maut kerana kegagalan pemandu mendisiplinkan diri masing-masing.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan