Khamis, 20 Disember 2012

ISU KESIHATAN : 98.8 peratus kantin sekolah bersih


PUTRAJAYA - Tahap kebersihan kantin dan dapur sekolah di negara ini semakin baik apabila 98.8 peratus daripada 8,321 kantin sekolah didapati bersih dengan markah 70 peratus ke atas melalui Penggredan Kantin Sekolah dan Dapur Asrama Sekolah yang dijalankan tahun ini.

Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong berkata daripada keseluruhan jumlah kantin, sebanyak 1,576 (18.9 peratus) diberi Gred A (Cemerlang), 4,482 (53.9 peratus) Gred B (Sangat Bersih) dan 2,163 kantin (26 peratus) diberi Gred C (Bersih), manakala hanya 100 kantin (1.2 peratus) yang menerima markah di bawah 70 peratus.

Beliau berkata bagi dapur asrama sekolah pula, sebanyak 407 iaitu 20.8 peratus daripada 1,954 dapur asrama diberi  Gred A,  1,083 (55.4 peratus) diberi Gred B dan 451 (23.1 peratus) diberi Gred C, manakala hanya 13 dapur atau 0.7 peratus diberi markah di bawah 70 peratus.

"Kami mempunyai senarai kantin dan dapur sekolah yang menerima markah di bawah 70 peratus ini dan mereka ini akan diberi perhatian khusus, malah pemeriksaan akan dibuat pada bila-bila masa supaya mereka dapat meningkatkan tahap kebersihan.

Mana-mana kantin yang tidak ikut prosedur ini akan disita," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Tahun ini sebanyak 12 kantin sekolah dan lapan dapur asrama ditutup kerana tidak mencapai tahap kebersihan yang ditetapkan.

Wee berkata antara aspek yang diambil kira dalam pemeriksaan itu termasuk tahap kebersihan pengendali, penyimpanan bahan mentah dan masakan, kebersihan premis serta kawalan serangga seperti lipas dan tikus.

Sementara itu beliau berkata selain menyediakan garis panduan mengenai jenis makanan yang tidak boleh atau tidak digalakkan dijual di sekolah, kementerian turut menjalankan kempen bagi meningkatkan kesedaran pelajar mengenai pemakanan mereka.

Ia termasuk dengan memaparkan jumlah kalori dalam makanan yang dijual di kantin, di sekitar kawasan sekolah, serta memaklumkan pelajar jumlah kalori yang ideal untuk mereka, katanya.

Dalam perkembangan lain Wee berkata mulai tahun depan, kementerian dengan kerjasama Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan akan melaksanakan Penarafan Kebersihan Tandas Sekolah, dalam usaha mengamalkan budaya Tandas Sekolah Bersih.

Beliau berkata selain poster berkaitan amalan dan budaya kebersihan tandas bersih, Buku Penarafan Kebersihan Tandas Sekolah juga telah diedarkan ke semua sekolah untuk pelaksanaan mulai Jan depan. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan