LONDON 28 Dis. -
Penggunaan gajet berskrin dan permainan elektronik dikatakan menjadi punca
kepada 70 peratus kanak-kanak di Britain sukar untuk bertutur dengan lengkap
sejak enam tahun lalu.
Sekurang-kurangnya 1.2 juta
kanak-kanak berusaha untuk bertutur secara lengkap dengan separuh daripada
murid di sebahagian kawasan di Britain yang mula bersekolah didapati sukar
untuk menyusun ayat.
Masalah itu dipercayai berpunca
daripada peningkatan penggunaan gajet yang berasaskan skrin yang dianggap
'pengasuh' dan trend dalam kalangan ibu bapa yang hanya meluangkan sedikit masa
bersama anak mereka.
Guru-guru juga mendakwa telah
mengenal pasti kesukaran bercakap dalam kalangan murid dengan lebih mudah.
Penemuan baharu daripada kajian
yang dibiayai kerajaan itu menunjukkan jumlah kanak-kanak yang bersekolah
memerlukan bantuan pakar untuk bertutur dan memahami bahasa meningkat sebanyak
71 peratus antara 2005 hingga 2011.
Analisis itu sebahagian daripada
Program Penyelidikan Komunikasi Yang Lebih Baik mendapati 2.2 peratus atau
135,700 orang kanak-kanak antara lima hingga 16 tahun dikategorikan bermasalah
pada 2011.
Bagaimanapun jumlah itu tidak
termasuk murid-murid yang dikenal pasti mempunyai masalah bertutur dan hanya
mendapat bantuan daripada pihak sekolah tanpa perlu merujuk pakar seperti
mengadakan kelas tuisyen untuk kumpulan kecil.
Sebagai maklum balas kepada
kajian itu, pertubuhan kebajikan kanak-kanak, CAN berkata, kajian lain
mengandaikan 1.2 juta kanak-kanak Britian pada setiap lapisan umur mempunyai
masalah berkomunikasi.
Pemegang amanah CAN, Jean Gross
berkata, kenaikan mendadak jumlah kanak-kanak Britian yang sukar untuk bertutur
akan berlaku pada abad ke-21.
Katanya, teknologi berasaskan
skrin termasuk televisyen, konsol permainan, telefon pintar dan komputer yang
banyak digunakan kanak-kanak ketika ini lebih menguasai mereka berbanding
mengadakan aktiviti keluarga seperti makan bersama-sama. - AGENSI
Tiada ulasan:
Catat Ulasan