Sabtu, 29 Disember 2012

ISU SAINS DAN TEKNOLOGI : Gajet berskrin dan permainan elektronik punca kanak-kanak sukar bertutur


LONDON 28 Dis. - Penggunaan gajet berskrin dan permainan elektronik dikatakan menjadi punca kepada 70 peratus kanak-kanak di Britain sukar untuk bertutur dengan lengkap sejak enam tahun lalu.

Sekurang-kurangnya 1.2 juta kanak-kanak berusaha untuk bertutur secara lengkap dengan separuh daripada murid di sebahagian kawasan di Britain yang mula bersekolah didapati sukar untuk menyusun ayat.

Masalah itu dipercayai berpunca daripada peningkatan penggunaan gajet yang berasaskan skrin yang dianggap 'pengasuh' dan trend dalam kalangan ibu bapa yang hanya meluangkan sedikit masa bersama anak mereka.

Guru-guru juga mendakwa telah mengenal pasti kesukaran bercakap dalam kalangan murid dengan lebih mudah.

Penemuan baharu daripada kajian yang dibiayai kerajaan itu menunjukkan jumlah kanak-kanak yang bersekolah memerlukan bantuan pakar untuk bertutur dan memahami bahasa meningkat sebanyak 71 peratus antara 2005 hingga 2011.

Analisis itu sebahagian daripada Program Penyelidikan Komunikasi Yang Lebih Baik mendapati 2.2 peratus atau 135,700 orang kanak-kanak antara lima hingga 16 tahun dikategorikan bermasalah pada 2011.

Bagaimanapun jumlah itu tidak termasuk murid-murid yang dikenal pasti mempunyai masalah bertutur dan hanya mendapat bantuan daripada pihak sekolah tanpa perlu merujuk pakar seperti mengadakan kelas tuisyen untuk kumpulan kecil.

Sebagai maklum balas kepada kajian itu, pertubuhan kebajikan kanak-kanak, CAN berkata, kajian lain mengandaikan 1.2 juta kanak-kanak Britian pada setiap lapisan umur mempunyai masalah berkomunikasi.

Pemegang amanah CAN, Jean Gross berkata, kenaikan mendadak jumlah kanak-kanak Britian yang sukar untuk bertutur akan berlaku pada abad ke-21.

Katanya, teknologi berasaskan skrin termasuk televisyen, konsol permainan, telefon pintar dan komputer yang banyak digunakan kanak-kanak ketika ini lebih menguasai mereka berbanding mengadakan aktiviti keluarga seperti makan bersama-sama. - AGENSI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan