Khamis, 6 Disember 2012

ISU SOSIAL : 11 tahun berkempen, tidak mengubah sikap


Oleh : TAN SRI LEE LAM THYE

Sambutan Hari Tandas Sedunia pada November lalu, datang dan pergi namun persoalan yang masih wujud di dalam minda kita ialah sama ada kita telah menerima pakai budaya tandas bersih di negara ini. Jawapan yang jelas adalah 'tidak'.

Sejak 2001, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan telah menjalankan 'Kempen Tandas Bersih' di seluruh negara yang bermatlamat ke arah negara sifar tandas kotor menjelang 2020.

Melaksanakan kempen tandas bersih adalah untuk memupuk disiplin dalam kalangan pengguna tandas dan memastikan kemunculan budaya tandas yang betul dalam kalangan rakyat Malaysia adalah sangat mulia tetapi malangnya selepas 11 tahun tiada apa yang boleh dibanggakan dengan keadaan tandas kita.

Ketua Setiausaha Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Arpah Abdul Razak malah menyatakan bahawa tahap kebersihan tandas di bawah bidang kuasa pihak berkuasa tempatan (PBT) belum mencapai tahap yang dikehendaki di sebalik kerajaan menyediakan peruntukan untuk pembangunan dan penjagaan tandas.

Saya menyokong kempen untuk menjaga kebersihan tandas awam di seluruh negara seperti juga kebanyakan orang tetapi persoalan sebenar adalah persoalan kemampanan.

Tandas, sama ada di jabatan atau agensi kerajaan, lapangan terbang, restoran, stesen minyak atau mana-mana tempat awam yang lain, mesti dijaga kebersihannya pada setiap masa bukan sahaja untuk kegunaan oleh orang awam tetapi juga untuk memberi tanggapan yang baik kepada pelancong asing.

Semasa pelancong asing melawat, pertemuan pertama mereka adalah dengan pelbagai kemudahan yang disediakan oleh pihak berkuasa lapangan terbang serta di tempat-tempat awam lain terutamanya kawasan pelancongan.

Maka, jika mereka masuk ke dalam tandas yang kotor, pemikiran pertama mereka akan menggambarkan mengenai negara dan budaya yang tidak begitu menyenangkan. Tetapi jika tandas yang bersih dan terjaga dengan baik, ini akan menjangkau lebih daripada apa yang boleh dinukilankan dengan perkataan.

Kebimbangan utama saya adalah berkenaan dengan tandas awam serta tandas di restoran, kedai kopi dan medan selera. Dalam kebanyakan tempat dan kedai makan ini, keadaan tandas amat memerlukan perhatian malah ia boleh terus menghilangkan selera seseorang.

Adalah dicadangkan semasa kempen dijalankan, PBT perlu melipatgandakan pemeriksaan ke atas kemudahan ini, termasuk pengusaha pengendalian kebersihan tandas di kompleks beli-belah, restoran-restoran, dan memastikan tahap kebersihan tandas dalam keadaan yang memuaskan.

Kebarangkalian kita akan mengecapi kemudahan tandas bersih bergantung kepada penyedia perkhidmatan serta pengguna kerana kedua-duanya mempunyai peranan penting di dalam membangunkan budaya pengunaan tandas yang betul.

Membangunkan budaya pengunaan tandas awam yang sesuai adalah penting kerana pengguna tandas awam mesti mempunyai satu tabiat yang mencerminkan perwatakan baik mereka.

Masanya sudah tiba untuk kita merevolusikan tanggapan terhadap tandas. Kita perlu menukar tanggapan kita tentang subjek tandas. Kita tidak boleh lagi mempunyai pandangan bahawa tandas adalah tempat yang kotor dan kita tidak perlu untuk berbuat apa- apa.

Sebaliknya, kita mesti menerima hakikat bahawa kita perlu menjaga tandas supaya bersih sepanjang masa walaupun ia adalah tempat pembuangan najis.

Keprihatinan yang disuarakan oleh rakyat Malaysia yang berfikiran sivik tentang keadaan kotor dan tidak sihat ini yang berkaitan dengan keadaan tandas di negara ini bukanlah sesuatu yang tidak berasas.

Seseorang hanya perlu berjalan masuk ke sebuah tandas atau mana-mana tandas di negara ini untuk menyedari betapa jijiknya keadaan tandas kita.

Walaupun tandas di kawasan rehat di sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan agak memuaskan dari segi kebersihan masih ada ruang untuk penambahbaikan.

Malangnya, kebersihan tandas di sepanjang Lebuhraya dari KL ke Gambang, Pahang adalah jauh daripada memuaskan. Saya telah membuat aduan sebelum ini tetapi masih tiada perubahan yang dibuat.

Malah tandas di pusat beli-belah dan pejabat juga didapati tidak bersih walaupun orang ramai perlu membayar untuk menggunakan kemudahan ini. Ia bertitik tolak kepada soal penyelenggaraan, pengunaan dan tentu sekali tentang budaya kebersihan.

Dari satu sudut ia adalah berpunca daripada masalah penyelenggaraan. Kemudian terdapat juga isu pengguna yang tidak tahu bagaimana untuk menggunakan tandas awam dengan cara yang bersih dan dari sudut yang lain terdapat juga masalah vandalisme terhadap tandas awam kita.

Sudah tiba masanya bagi orang ramai untuk dididik bagaimana untuk menggunakan tandas dengan cara yang betul.

Terdapat juga keperluan untuk menyemai dan memupuk budaya kebersihan tandas awam supaya mereka dapat menjadi mesra pengguna. Dan mereka yang bertanggungjawab untuk menjaga kebersihan dan penjagaan tandas awam mesti bertanggungjawab melaksanakan tugas mereka.

Penulis ialah aktivis sosial.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan