Oleh : KU SEMAN KU
HUSSAIN
KETIKA kontroversi filem Innocence
of Muslims yang disiarkan di YouTube September lalu, banyak pihak di negara
ini mengecam filem itu sebagai menghina Islam. Malah dalam kalangan pengarah
dan penerbit filem tempatan pun turut mengecam filem yang menghina Nabi
Muhammad SAW.
Sesiapa pun yang waras tidak akan
mempertahankan filem ini. Innocence of Muslims bukan dihasilkan oleh pengarah
atau penerbit Islam. Filem ini dihasilkan oleh bukan Islam dengan matlamat
menghina orang Islam.
Tindakan mengecam filem ini
termasuk dalam kalangan penggiat industri filem adalah suatu yang baik. Ini
menunjukkan mereka peka terhadap sesuatu yang menghina agama rasmi negara ini.
Baru-baru ini pula tercetus satu
lagi kontroversi apabila pelakon dan bekas juruhebah radio, Patrick Teoh
mengeluarkan kenyataan menghina Islam dalam laman sosialnya. Kenyataan Patrick
memang suatu yang melampau kerana menyentuh tentang kesucian agama Islam.
Tetapi Patrick dengan cepat mengakui kesilapannya serta meminta maaf kepada
seluruh umat Islam.
Isu Patrick menghina Islam ini
juga turut mengundang kecaman daripada pelbagai pihak termasuk kalangan artis
sendiri. Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) misalnya dengan lantang mengecam
kenyataan Patrick. Tindakan Seniman dan pihak lain juga memang kena pada
tempatnya.
Saya sama sekali tidak menafikan
bahawa kedua-dua kejadian di atas adalah menghina Islam. Tetapi saya melihat
isu menghina Islam ini juga wujud dalam sesetengah filem dan drama televisyen
yang dihasilkan orang tempatan sendiri.
Filem sebagai sebuah karya seni
yang menuntut pemikiran dan tanggungjawab mesti kembali kepada asas iaitu
keindahan bentuk, kandungan, rasa dan mesti berfaedah kepada bangsa. Bentuk
adalah paparan yang dilihat, kandungan adalah naratif yang membawa wacana, rasa
adalah hubungan pengkarya dan khalayak. Semua ini mesti bersatu untuk
menyumbang kepada pembinaan bangsa. Apa yang banyak berlaku dalam filem
tempatan tiada keindahan bentuk dan kandungan. Kesannya walau sehebat mana
sekalipun sambutannya, filem ini tidak menyumbang kepada bangsa.
Kerana itu sesebuah filem boleh
dikelaskan sebagai menghina Islam apabila pengarah Islam di negara Islam
mencipta adegan pelakon lelaki dan wanita Islam melakonkan babak semi porno
dengan begitu terperinci. Adegan begini bukan lagi suatu yang luar biasa.
Anehnya adegan begini hampir tidak ada dalam filem Melayu yang dibiayai oleh
kapitalis Hong Kong dan diarahkan oleh pengarah dari India pada dekad 1940-an
hingga 1960-an di Singapura. Padahal ketika itu penerbit dan pengarahnya adalah
orang luar dari latar budaya dan agama yang berbeza.
Sekarang telah menjadi satu
kecenderungan filem tempatan untuk memperdagangkan adegan semi porno dan
bergomol lelaki wanita bagi menarik penonton. Pengarah dan penerbit memberi
helah, adegan itu terpaksa dicipta kerana kehendak cerita sekalipun menghina
Islam. Mereka memperdaya khalayak termasuk pihak penapis kononnya ini bukan
menghina Islam tetapi sebuah karya seni. Tidak cukup dengan itu ada pula
pelakon wanita yang melakukannya menganggap "kejayaan" melakonkan
adegan itu sebagai satu kemuncak kerjaya seninya.
Kita mempersoalkan apakah tujuan
mewujudkan adegan seperti itu sedangkan ada cara lain untuk memberitahu tentang
perkara yang sama tanpa memaparkannya? Lihatlah filem-filem mengenai mat
rempit, gengster atau bohsia, adegan ini adalah satu yang wajib dipaparkan.
Untuk memberi mesej, kata pengarahnya.
Pernahkah kita melabelkan
pengarah yang membuat adegan melondeh pelakon wanita Islam sebagai menghina Islam?
Kalau Patrick mengaku
kesilapannya menghina Islam, pengarah dan pelakon ini tidak mengakui kesilapan
mereka malah terus melakukannya. Baru-baru ini seorang pelakon lelaki memuji
keterbukaan seorang pelakon wanita kerana bersikap "profesional" membenarkan
dia mencium dahi pelakon wanita berkenaan dalam sebuah drama. Kenyataan ini
diberikan secara sedar, terbuka dengan penuh bangga. Tetapi tidak ada sepatah
pun reaksi dalam kalangan kita yang mengatakan kenyataan itu keterlaluan.
Begitu juga lebih kurang dua
bulan lalu, sebuah stesen televisyen telah menyiarkan adegan pelakon wanita
mencium pipi pelakon lelaki pada waktu perdana. Kalau sebelum ini hanya filem
untuk tayangan di pawagam sahaja ada adegan begini, sekarang sudah menyusup ke
dalam drama televisyen. Semuanya berlalu tanpa sebarang kontroversi.
Walaupun kehidupan artis selalu
dikaitkan dengan seks bebas, ketagih arak, bersekedudukan dan sebagainya,
perkara itu masih boleh dianggap peribadi selagi tidak disaksikan oleh umum.
Khalayak yang bukan dalam kalangan artis mungkin tidak melihat perbuatan itu.
Tetapi kewujudan adegan semi porno yang terperinci boleh dilihat dengan mudah
oleh semua orang termasuk kanak-kanak. Babak pelakon wanita Islam cium pipi
pelakon lelaki Islam pun sudah sampai ke ruang tamu rumah kita.
Ini belum lagi mengenai naratif
yang seolah-olah sengaja memberikan paparan sangat buruk mengenai masyarakat
Islam di negara ini. Malah ada usaha memberikan imej hitam kepada watak ulama
sebagai perogol, pencabul atau penipu. Memang ada kes terpencil begini tetapi
apa perlunya digambarkan seolah-olah satu fenomena? Pada masa yang sama
pelacur, pegawai perhubungan pelanggan (GRO) diberi watak putih dengan alasan
mereka terpaksa demi mencari rezeki. Semua ini tentulah diluluskan oleh Lembaga
Penapisan Filem Malaysia (LPF).
Menangani adegan yang menghina
Islam tidak boleh diharapkan kepada LPF. Kalau boleh diharapkan tentu tidak
adalah adegan semi porno selain paparan pergaulan yang melampaui batas.
Sebenarnya tidak ada pihak yang mengaku bertanggungjawab menangani isu ini. LPF
tentulah ada jawapannya. Kita ada pihak berkuasa dalam hal ehwal Islam seperti
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), tetapi setakat ini mereka tidak
menunjukkan kuasa. Jakim juga ada jawapannya. Akhirnya semua ini samalah dengan
lagu Bangau Oh Bangau, tidak ada siapa yang mahu bertanggungjawab.
Mengambil kira kemerdekaan yang
melampaui setengah abad, sepatutnya kita mempunyai kebebasan untuk menentukan
corak karya yang sesuai status negara Islam yang kita miliki. Tidak ada pihak
luar yang boleh campur tangan dan menafikan kebebasan kita berfikir seterusnya
diperlihatkan dalam karya. Sebaiknya Jakim sudah ada kerangka ke arah
melahirkan filem dan drama yang patuh syariah. Kalau bukan Jakim, pihak mana
lagi?
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan