Oleh : Rohami Shafie
Sesi persekolahan 2013 sudah
bermula. Bagi yang memperoleh kesemua A dalam UPSR, mereka ditawarkan ke Sekolah
Berasrama Penuh (SBP). Namun demikian, tempatnya amatlah terhad, maka bukan
semua pelajar yang cemerlang UPSR dapat tawaran kemasukan ke SBP. Ini belum
diambil kira murid-murid miskin yang setakat memperoleh 2A atau 3A sahaja.
Bagi penulis mereka ini lebih
cemerlang berbanding murid-murid yang datangnya daripada keluarga kaya raya dan
memperoleh 5A. Mereka ini tidak boleh sesekali diabaikan.
Penulis mengesyorkan agar sekolah
menengah kebangsaan dan sekolah menengah vokasional diperkasakan sehebat SBP, di
samping membina lebih banyak SBP di pedalaman seperti di Sabah dan Sarawak
berbanding kini yang kebanyakannya berada di bandar-bandar besar seperti Kuala
Lumpur, Putrajaya, Cyberjaya, Seremban dan Johor Bahru.
Ini bagi memberi pendidikan
terbaik kepada pelajar miskin yang tidak dapat memasuki SBP Premier yang
kebanyakannya berada di bandar-bandar besar.
Di samping tumpuan terhadap
pelajar yang cemerlang peperiksaan, golongan pelajar majoriti yang tidak bijak
dalam peperiksaan juga tidak seharusnya dipinggirkan. Jika dipinggirkan,
dibimbangi mereka akan terjebak dengan masalah sosial.
Mereka ini mungkin kurang
cemerlang dalam peperiksaan tetapi dalam hal-hal lain mereka mungkin lebih
cemerlang berbanding yang memperoleh semua A. Perlu diingat, setiap insan ada
kekuatan tersendiri.
Justeru, penulis ingin
mencadangkan kepada Kementerian Pelajaran agar mempelbagaikan jenis sekolah di
Malaysia dengan menubuhkan sekolah berteraskan perniagaan dan keusahawanan
kepada pelajar yang kurang cemerlang dalam peperiksaan.
Mereka ini rata-ratanya tidak
begitu berminat dengan pembelajaran berteraskan peperiksaan semata-mata, di
samping tidak mempunyai keupayaan untuk memilih profesion elit seperti doktor,
akauntan dan jurutera.
Bagi pandangan masyarakat
majoriti, profesion elit sebeginilah yang menjamin masa hadapan anak-anak
mereka walhal menurut Islam sumber utama kekayaan datangnya daripada
perniagaan.
Malangnya di Malaysia,
kursus-kursus perniagaan hanya diajar di peringkat universiti. Sewajarnya
generasi muda didedahkan dengan asas perniagaan sejak di bangku sekolah lagi.
Kalau kita teliti rata-rata ahli-ahli perniagaan yang berjaya telah memulakan
perniagaan sejak berumur belasan tahun lagi.
Mereka ini tidak dilatih secara
formal dan hanya mempelajari selok-belok perniagaan dan keusahawanan melalui
pengalaman sendiri. Pengalaman inilah yang amat berguna kepada mereka untuk
menjadi usahawan dan ahli korporat yang berjaya dan kaya raya.
Namun demikian, terdapat ramai
juga yang tidak berjaya dalam perniagaan. Kebanyakan mereka ini mempunyai azam
untuk berjaya dalam perniagaan, malangnya mereka tidak diterapkan dengan
pelbagai disiplin ilmu perniagaan umpamanya bagaimana untuk mengurus kewangan
perniagaan dengan baik.
Ambil contoh terdapat ahli-ahli
perniagaan yang baru setahun dua berniaga mengggunakan wang keuntungan
perniagaan untuk membeli kereta mewah bagi tujuan peribadi. Wang keuntungan ini
sepatutnya dilabur semula untuk memperkembangkan lagi perniagaan.
Ini baru bercakap mengenai modal
belum lagi bercakap tentang bagaimana untuk membuat pelaburan dengan bijak
supaya tidak mudah ditipu dengan orang lain.
Di samping menguasai ilmu
pengurusan kewangan, para pelajar juga sewajarnya didedahkan dengan prosedur
yang betul untuk menubuhkan perniagaan. Kursus seperti ini akan membolehkan
mereka mengetahui apakah jenis perniagaan yang mempunyai prospek yang baik pada
masa hadapan.
Umpamanya, mereka boleh
didedahkan dengan perniagaan tani dan penternakan. Dalam perniagaan tani dan
penternakan pula terdapat banyak cabang perniagaan yang boleh didedahkan kepada
mereka. Malahan, aspek inovasi dan kreativiti serta teknologi maklumat dan
komunikasi sewajarnya ditekankan dalam bidang perniagaan sebegini agar dapat
menjana pendapatan lumayan di samping menampung permintaan pasaran tempatan.
Ini baru beberapa subjek yang
wajib diperkenalkan di sekolah yang berteraskan perniagaan dan keusahawanan.
Terdapat banyak lagi kursus yang boleh diajar kepada mereka. Sesi pembelajaran
pula bukan setakat teori sahaja tetapi juga mereka sewajarnya didedahkan dengan
dunia perniagaan sebenar.
Yakinilah, jika sekiranya sekolah
sebegini berjaya kelak, ia akan melahirkan lebih ramai lagi ahli perniagaan dalam kalangan generasi muda pada masa akan datang, bahkan akan membuka lebih banyak
peluang pekerjaan kepada rakyat serta memperkasakan lagi keupayaan ekonomi
Malaysia.
Penulis ialah Pensyarah Kanan
Perakaunan dan Kewangan, Pusat Pengajian Perakaunan dan Felo Penyelidik
Institut Keusahawanan dan Koperasi, Universiti Utara Malaysia.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan