Oleh : HAMIZUL ABDUL HAMID
TAHUN demi tahun berlalu, kian
laju dan meninggalkan kita sama ada kita mahu atau kita tidak setuju. Dalam
Islam, kiraan tahun bermula kala Nabi Muhammad SAW berhijrah dari Mekah ke
Madinah. Ia digagaskan semasa Saiyidina Umar al-Khattab menjadi pemerintah;
bukannya tercetus pada zaman Rasulullah SAW. Manakala, tahun Masehi pula
digagaskan oleh golongan Nasrani, berdasarkan kepada tarikh kelahiran Nabi Isa
as atau disebut Isa al-Masih.
Di Malaysia, kita menyediakan
diri untuk menerima dua kedatangan tahun baharu. Pertama tahun Islam ataupun tahun
hijri; keduanya tahun masehi yang sesetengah orang menganggap ia bukan tahun
Islami, lantaran pengasasnya adalah golongan Kristian.
Walau apa pun perbahasan mengenainya,
kedatangan dua tahun baharu ini sewajarnya memberikan suatu erti yang lebih
bermakna buat kita.
Erti tahun baru?
Apakah ertinya tahun baru bagi
kita? Sesetengah orang menyambutnya lantaran orang lain juga menyambutnya. Ada
orang suka menjadikan tahun baharu sebagai neraca bagi mengukur, sejauh manakah
perubahan-perubahan positif telah berjaya dicapai oleh dirinya pada setiap
perubahan tahun yang menjelma. Ringkasnya, adakah lebih baik, lebih menurun
atau statik tidak ke mana-mana?
Ada pula yang menjadikan tahun
baharu sebagai permulaan sesuatu yang baharu, misalnya, mereka akan memulakan
tabiat untuk menabung 10 peratus daripada pendapatan bermula pada tahun baharu.
Malah, ada orang menjadikan tahun baharu sebagai medan memasang azam baharu,
mahu menamatkan aktiviti merokok, misalnya.
Malah, tidak kurang juga ada
orang yang kerjanya asyik memperteguhkan azam dan tekad terdahulu yang mungkin
belum terkabul sebagaimana yang mereka mahu. Orang seperti ini sepatutnya
berawas, bimbang mereka hanya suka memasang azam namun tidak komited
merealisasikannya. Orang seperti ini juga, sering dianggap golongan yang rugi
di dalam Islam kerana tidak berusaha untuk berubah.
Namun, awas! Memasang azam dan
memulainya pada setiap permulaan tahun baharu hanyalah kepada perkara yang
harus. Janganlah memasang azam, untuk mulai menunaikan solat fardu bermula
tahun baharu atau memberikan zakat yang wajib hanya pada tahun baharu. Perkara
yang wajib, perlulah disegerakan, bimbang kematian lebih dahulu mendatangi
kita; sedang tahun baharu masih belum bermula.
Umumnya, inilah sebahagian
daripada erti tahun baru bagi sesetengah orang. Tidak ada suatu erti yang
piawai, malah ia tergantung kepada nawaitu atau maksud akhir seseorang yang
mahu dicapai setelah setahun masa dijalaninya.
Harus diingat, tahun baharu itu
indikasinya adalah waktu atau masa. Itulah tahun, tidak kiralah jumlahnya 365
hari bagi tahun Masehi atau 354 hari bagi tahun Hijri, ia adalah masa.
Masa ini, diistilahkan oleh
pepatah Arab seperti sebilah pedang. Ia disebutkan sebagai al-waqtu ka as-saif
iaitu: "Waktu itu ibarat pedang; jika kamu tidak memotongnya, maka ia yang
akan memotong kamu."
Sebab itulah, Islam amat
berkira-kira dengan waktu dan masa. Di dalam al-Quran dan al-hadis Nabi
Muhammad SAW, terdapat pelbagai versi bicara mengenai masa.
Antara yang paling lumrah
disebut, ialah: Demi masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian; kecuali
mereka yang beriman dan beramal soleh; serta berpesan-pesan dengan kesabaran
dan berpesan-pesan dengan kesabaran. (al-'Asr: 1-3)
Surah ini lazimnya menjadi
penutup kepada sesuatu acara. Contohnya, mesyuarat yang baik itu, diawali
dengan surah al-Fatihah (pembuka) dan ditutupi dengan surah al-'Asr (masa).
Inilah hakikat kepentingan masa di dalam Islam, sehingga ia disunnahkan menjadi
amalan.
Bahkan, Nabi Muhammad SAW sendiri
berpesan dengan pelbagai perkataan, bahawa masa itu apabila sudah berlalu, maka
tiada akan kembali lagi walau sesaat. Maka, manusia dianjurkan agar menjaga
masa dengan penuh manfaat.
Nabi Muhammad SAW menyatakan yang
maksudnya: "Manfaatkanlah lima kesempatan sebelum datang (lima)
kesempitan. Manfaatkan usia mudamu sebelum kamu tua, manfaatkan sihatmu sebelum
sakit, gunakan kekayaanmu sebelum kamu miskin, gunakan waktu lapangmu sebelum
kamu sibuk dan manfaatkan hidupmu sebelum kamu mati." (riwayat al-Hakim)
Inilah kondisi umat Islam dan
masa. Bukan namanya umat Islam, jika mereka dengan sengaja membiarkan waktu
berlalu dengan percuma. Umat Islam, dijulang di dalam al-Quran sebagai peneraju
dunia, sentiasa berusaha untuk berubah menjadi lebih baik setiap masa.
Ini kerana, Allah SWT telah
menegaskan: Demikianlah Allah tidak akan merubah kenikmatan yang telah Dia
berikan kepada suatu kaum, sehingga mereka merubahnya sendiri. (al-Anfal: 53)
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan